چه اقداماتی در حوزه فرهنگسازی ترافیک در قم انجام شده است؟
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم اقدامات پیشبینی شده در حوزه فرهنگسازی ترافیک و فرهنگ شهروندی را تشریح کرد. |
سید محمد موسویمنش در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اقدامات پیشبینی شده در حوزه فرهنگسازی ترافیک و فرهنگ شهروندی اظهار داشت: پیرو فرمایش مقام معظم رهبری در سال 1381 فرهنگ به مثابه روحی است که در کالبد همه فعالیتهای جاری شهرها و کشور رسوخ میکند.
موسویمنش گفت: ما در حوزه فرهنگ 3 رکن و مرجع داریم. مرجع اول حاکمیت، مرجع دوم مردم و مرجع سوم نخبگان هستند. در حوزه حاکمیت مجموعه 20 دستگاه مختلف ایفای نقش میکنند. شهرداری یکی از آن مجموعهها است که در راستای تکالیفی که در زمینه بودجه سالیانه دارد، انجام وظیفه میکند.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم در تشریح وضعیت بودجههای فرهنگی سازمان بیان کرد: امسال غریب به 198 پروژه با اعتباری بالغ بر 918 میلیارد تومان برنامهریزی شده که معادل 6 درصد بودجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در بودجه پیشبینی شده است که در مناطق، سازمانها و شهرداری مرکز در دستورکار قرار گرفته شد.
وی در پاسخ به این سوال که فرهنگسازی حملونقل ترافیک چه جایگاهی در بودجه شهرداری قم داشته و چه میزان از آن محقق شده است، عنوان کرد: نکته قابل توجه این است که سنین 1 تا 6 سال کودکان از مادر تأثیر میگیرند، از سنین 6 تا 14 سال تأثیر از پدر میگردند، سنین 14 تا 21 سال از جامعه و محیط آموزشی تأثیر میگیرند و ما نهایتا در شهر و شهرداری با معلول و نتیجه روبرو هستیم.
موسویمنش تصریح کرد: مجموع اعتباری که در حوزه فرهنگسازی شهروندی در همه سازمانها پیشبینی شده 22 میلیارد و 300 میلیون تومان است. برای این رقم 7 حوزه پیشبینی شده که شامل روابط اجتماعی، آتشنشانی و ایمنی، مدیرت پسماند، حملونقل عمومی، محیط شهری، تاکسیرانی و میادین میوه و ترهبار میشود.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم اظهار داشت: باتوجه به اعتباری که در سازمان فرهنگی اجتماعی پیشبینی شده به احتساب اعتباری سازمانهای حملونقلی، 7.5 میلیارد تومان است. سهم هرکدام از این حوزهها قریب به 1.5 میلیارد است. البته نکته حائز اهمیت این است که ما در زمینه فرهنگ ترافیک عوامل دیگری چون طرحهای توسعه شهری داریم که به عنوان زیرساخت در طرحهای جامع شهری توسط دبیرخانه ماده 5 تصویب و ابلاغ میشود.
وی از اهمیت حوزه مهندسی ترافیک گفت و افزود: یکی از عوامل دیکر حوزه مهندسی ترافیک است که شامل زیرساختهای حملونقلی، تقاطعهای غیرهمسطح، خطکشیها، هوشمندسازیها و برنامه آمایش سرزمینی و آموزش را دربرمیگیرد.
موسویمنش با تأکید بر مقوله آموزش که در نهایت به فرهنگسازی ختم میشود، اذعان کرد: بحث آموزش باید به عنوان یک مسئله ملی و مستمر مورد توجه قرار بگیرد. در بازه زمانی سال 90 الی 95 جمعیتی که تحت عنوان جابجاییهای جمعیتی وارد شهر قم شده که حدود 77 هزار نفر بوده است. جمعیتی که از شهر خارج شده حدود 46 هزار نفر بوده است. قریب به 30 هزار نفر در بازه زمانی 5 ساله وارد شهر قم شدند، که این استعداد یک شهر در رتبه هفتم با خرده فرهنگهای مختلفی که دارند را دارد.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم بیان کرد: در بحث حاکمیت خیلی از دستگاههای زیربط نیازی به اعتبار ندارند. ما در حوزه نظارت بر فرهنگسازی ترافیکی بخشی از هزینههای راهور را نیز تأمین میکنیم. اما ابزار نظارتی و حاکمیتی میتواند کمک کننده باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما “رویداد همسایه” را در حوزه نخبگانی برگزار کردیم. در این برنامه به حوزههای مختلف مهندسی ترافیک و 7 حوزه فرهنگسازی شهروندی اشاره شده بود. سازمان ما در مسئله فرهنگسازی میانبخشی است، بنابراین تمام مجموعههایی که تکلیف فرهنگی دارند و باید آموزش در سنین پایین و مدارس را با جدیت دنبال کنیم.
موسویمنش عنوان کرد: در برنامههای جاری بخشی از نظام بندی بودجهنویسی مرتبط با آموزش است. سال 1400 مبلغ 330 میلیون تومان بودجه برای فرهنگسازی شهروندی تخصیص یافته مشخصا صرف آموزش کارکنان بود. ما ظرف یک سال گذشته در حوزه رفتارهای ترافیکی آموزش 600 راننده اتوبوس و 5 هزار راننده تاکسی و همچنین 15 هزار دانشآموز در قالب 400 مدرسه را داشتیم.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم گفت: ما از تبدیل اجتماع به جامعهای با مشخصههای بارز فرهنگی راه زیادی داریم. ما میتوانیم یک رویکرد انفعالی و پسینه داشته باشیم و یا یک رفتار فعال و مسلط. ما میتوانیم چالشها را احصا، اولویتبندی و تحلیل و به سمت آن حرکت کنیم.
وی درباره برنامهها و بودجههای پیشبینی شده برای سال 1404 تصریح کرد: سال گذشته بودجه مجموعه حوزه فرهنگی اجتماعی 283 میلیارد تومان بود که امسال این رقم به 918 میلیارد تومان تبدیل شده است. شاید با جایگاه بهتر فاصله داریم ولی رشد 300 درصدی بودجه را پیشبینی کردهایم.
موسویمنش تأکید کرد: خودروهای استان ما ظرف 15 سال از 60 هزار خودرو تبدیل به 198 هزار خودرو شده است. در طرح آمایش سرزمینی باید دید شهر قم چه میزان ظرفیت زیستپذیری دارد و چقدر ماشین میتواند تردد کند؟
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |