Get News Fast

 

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

روح‌الله رشیدی، عضو شورای شهر تبریز پیرامون شیوه‌نامهٔ شفافیت فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری تبریز، حاشیه‌نشینی و شهرک جوانان، تخلفات کوی سپهر صادرات و مسئلهٔ حمل‌ونقل عمومی به هیئت تحریریه خبرگزاری تسنیم در آذربایجان‌شرقی پاسخ داد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، روح‌الله رشیدی، عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در گفت‌وگویی تفصیلی در خصوص مسائل و ابهامات مطرح پیرامون مدیریت شهری و شورای شهر پاسخ‌گوی سئوالات هیئت تحریریه خبرگزاری تسنیم در آذربایجان‌شرقی شد.

روح‌الله رشیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری، دبیر کمیسیون شهرسازی و معماری و دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در سال چهارم دورهٔ شورای شهر تبریز است.

گفت‌وگوی تسنیم با روح‌الله رشیدی پیرامون شیوه‌نامهٔ شفافیت فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری تبریز، حاشیه‌نشینی و شهرک جوانان، تخلفات کوی سپهر صادرات و مسئله حمل‌ونقل عمومی بود که مشروح آن به شرح زیر عنوان شده است؛

نهاد رسانه‌ای تبریز، یکی از قوه‌های کتمان‌ناپذیر جامعه است

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

روح‌الله رشیدی، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز با اشاره به اینکه تبریز پیشتاز روزنامه‌نگاری در ایران جدید بوده و روزنامه‌نگاران شاخصی در طول تاریخ داشته است، گفت: این شهر از نظر کثرت رسانه‌ها جایگاه قابل توجهی دارد و فرصتی تأثیرگذار برای حکم‌رانی است؛ حاکمیت همواره تلاش می‌کند بستری برای فعالیت رسانه‌ای مهیا کند درحالی‌ که چنین بستری، همواره در تبریز مهیا بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با تأکید بر این‌که نهاد رسانه‌ای تبریز، یکی از قوه‌های کتمان‌ناپذیر جامعه است، خاطر‌نشان کرد: تبریز با اتکا به نیروهای رسانه‌ای بومی که در طول تاریخ داشته، اکنون نیز باتوجه به گسترش رسانه و مدیا در کل دنیا، از این جریان از حیث دارا بودن رسانه‌هایی با ظرفیت بالا عقب نمانده است.

رشیدی ادامه داد: جامعه نیز به رسانه‌های تبریز استناد و اعتنا می‌کند و این مسئله، فرصت بزرگی برای حکم‌رانی محلی است که باید به‌خوبی استفاده شود.

نگاه به رسانه نباید به‌عنوان یک ابزار باشد

وی با تأکید بر اینکه نگاه به رسانه نباید به‌عنوان یک ابزار باشد، گفت: نگاه به رسانه باید به‌عنوان حامی، تسهیل‌گر، مشارکت‌کننده و یک امکان باشد.

عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با اشاره به ضرورت و نیاز به ارتباط با مردم، گفت: همهٔ این امکان‌ها در خود نهاد حاکمیت و دستگاه حکم‌رانی مهیا نیست و گاه دستگاه‌ها از مردم جدا می‌افتند و این رسانه است که صدای مردم را به گوش حاکمیت می‌رساند.

رشیدی اظهار کرد: رسانه حلال مسائل به نفع دستگاه‌ها است و شهرداری هم باید خود را مکلف به استفاده از ظرفیت رسانه به نفع پیشبرد سیاست‌های شهری بداند و از این ظرفیت به نفع مردمی‌کردن سیاست‌های شهری استفاده کند.

وی ادامه داد: اگرچه که شهرداری در برخی مقاطع و پروژه‌ها توانسته از ظرفیت رسانه‌ها به نفع مردم و سیاست‌های مدیریت شهری استفاده کند اما این سازوکار باید قاعده‌مند باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت بالای رسانه‌های تبریز استفاده شود، گفت: رابطهٔ شهرداری با رسانه‌ها باید مشروط بر این باشد که به استقلال آن‌ها لطمه نزند.

شهرداری دندان طمع خود را از نهاد رسانه‌ای تبریز بیرون بکشد

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

رشیدی افزود: نوع رفتار شهرداری با فضای رسانه و نهاد رسانه در منطقه باعث شده استقلال رسانه‌ها مخدوش و یا حتی این استقلال از بین برود.حمایت شهرداری از رسانه‌ها یا رابطهٔ‌ مالی شهرداری با رسانه‌ها ایرادی ندارد اما رسانه باید استقلال خود را حفظ کند.شهرداری نباید بر روی رسانه‌ها فشار وارد کند و باید دندان طمع خود را از نهاد رسانه‌ای تبریز بیرون بکشد.شرط عدالت در ارتباطات، یکی دیگر از اصول شیوه‌نامهٔ شفافیت فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری است که به این مسئله نیز توجه جدی شده است.

شیوه‌نامه شفافیت فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری تبریز، برای محدود کردن رسانه‌ها نیست

وی درخصوص تدوین شیوه‌نامهٔ شفافیت فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری تبریز گفت: با نظرخواهی و مشخص‌شدن سازوکاری برای شفاف شدن رابطهٔ رسانه‌ای شهرداری، قاعده‌ای در قالب این شیوه‌نامه مطرح و تدوین شد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با تأکید بر اینکه شیوه‌نامه شفافیت فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری تبریز، برای محدود کردن رسانه‌ها نیست، گفت: رسانه، اساساََ مستقل است و قاعده، ضابطه و شخصیت خاص خود را دارد اما شهرداری باید بگوید که دقیقا چگونه می‌خواهد با این امکان بزرگ مواجه شود.

رشیدی ادامه داد: شهرداری تبریز نباید در تعامل با رسانه‌ها، عدالت را ذبح کند و موجب دلخوری اصحاب رسانه شود؛ باید بگوید چگونه با رسانه‌های منطقه تعامل می‌کند، از آن‌ها چه می‌خواهد و هدف از شیوه‌نامهٔ شفافیت فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری نیز این است که کیفیت رابطهٔ رسانه‌ای شهرداری ارتقا پیدا کند.

وی تصریح کرد: ظرفیت بزرگ رسانه‌ای تبریز را نباید محدود به برخی کارکردها کرد و در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز با حضور طیف‌های مختلف به شکل مستقیم و غیرمستقیم، شیوه‌نامه شفافیت فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری تبریز مطرح شد و تبادل نظر در این زمینه صورت گرفت.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز ادامه داد: شیوه‌نامه شفافیت فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری نهایتا تصویب شده و امیدواریم در این زمینه که شهرداری با قاعدهٔ شفاف‌تری با فضای رسانه‌ای تبریز روبه‌رو شود و از این ظرفیت به نفع شهر استفاده کند، مؤثر باشد.

رشیدی با اشاره‌ به این‌که اکنون از ظرفیت رسانه‌ای تبریز کمتر به نفع سیاست‌های شهری استفاده می‌شود، گفت: تصور ما این است که فضای رسانه‌ای منطقه کانالیزه شده و خلاقیتی از سوی شهرداری در روابط نیست و بر این اساس، ظرفیت رسانه‌ای تبریز معطل مانده و ما به‌عنوان سیاست‌گذار مدیریت شهری تلاش می‌کنیم در این زمینه به شهرداری کمک بکنیم.

تصور این بود که باید حاشیه‌نشینان را ‌حذف کرد

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

روح‌الله رشیدی با تأکید بر اینکه حاشیه‌‌نشینی، ابرمسئله تبریز است، گفت: حاشیه‌نشینی مولد مسائل و معضلات دیگر از جهات اجتماعی، شهرسازی، فرهنگی و امنیتی است.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت شهری با تأخیر به این فهم رسیده‌ ‌که باید پیگیر مسئله حاشیه‌نشینی باشد، گفت: ساکنان این مناطق مردمانی بدون تریبون بوده و برای اثبات حق زیست اولیه سال‌ها در صف بوده‌اند تا شناخته شوند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز اظهار کرد: زمانی سیطره رویکردهای وارداتی نسبت‌به مسائل اجتماعی باعث شده بود متولیان امر، نسبت‌به واقعیت مقاومت داشته باشند و تصور این بود که باید حاشیه‌نشینان را به‌عنوان عارضه شهری حذف کرد.

شهر را نباید به دو قطب دارا و ندار تقسیم و قطب ندار را حذف کرد

رشیدی ادامه داد: حاشیه‌نشینی بخشی از شهر است اما مولود مجموعه سیاست‌گذاری‌های پیش از انقلاب بوده و مقصر شهروندان نیستند بلکه زمینه ساختاری بوده و اگر بنا بر توسعهٔ شهر باشد، باید باحضور همه نیروهای شهر توسعه یاید.

وی اظهار کرد: شهر را نباید به دو قطب دارا و ندار تقسیم و قطب ندار را حذف کرد و قطب ندار را مصرف‌کنندگان منفعل خدمات شهری تصور کرد؛ بلکه ظرفیتی بزرگ در خدمت توسعهٔ شهر هستند.

دلیل ناکارآمدی بافت حاشیه‌نشین، ‌مسکن ناکارآمد ‌ا‌ست

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با تأکید بر اینکه توسعه در مکتب اسلام از عدالت می‌گذرد نه از قلع و قمع گروه‌های مستضعف، گفت: حاشیه‌نشین‌ها جلوه‌ شهری مستضعفان هستند.

رشیدی با اشاره به اینکه مسئلهٔ حاشیه‌نشینی تبریز در چند سطح پیگیری شد، گفت: حاشیه‌نشینی تبریز در سطوح پایین مانند خدمات روزمره، در سطوح میانی با مسائلی از قبیل مسیرگشایی یا ایجاد کاربری‌های عمومی و در سطوح بالاتر با اقداماتی از قبیل تأمین مسکن مناسب پیگیری شد.

وی دلیل ناکارآمدی بافت حاشیه‌نشین را مسکن ناکارآمد دانست و گفت: مسیرگشایی در بافت حاشیه‌نشین اثر وضعی دارد و موجب توسعه، نوسازی بافت و افزایش امنیت، رشد ارزش منطقه‌ای و ارتقای شاخصه‌های زیستی می‌شود.

مسیرگشایی 45 متری انقلاب ‌معلق مانده بود

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز ادامه داد: در مرکز پژوهش‌های شورا مطالعاتی انجام گرفت تا ببینیم قبل و بعد مسیرگشایی در تبریز چه تحولاتی رخ می‌دهد که عموما هم نتایج قابل توجهی به دست آمد.

رشیدی با اشاره به اینکه مسیرگشایی 45 متری انقلاب در دوره‌ای به‌علت طراحی نامناسب‌ معلق مانده بود، گفت: در دوره‌ای تملکات مسیرگشایی 45 متری انقلاب رها شده بود اما در آغاز شورای ششم، شهردار وقت را مشروط بر این کردیم که پروژه‌های مربوط به حاشیه‌نشینی فعال شود.

مخالفت با انتقال بخشی از حاشیه‌نشینی تبریز به شهرک جوانان

وی درباره ایجاد شهرک جوانان و انتقال بخشی از حاشیه‌نشینی تبریز به این منطقه‌ گفت: از ابتدا با احداث شهرک جوانان مخالف بودم و این مخالفت و انتقاد نه از حیث شهرسازی بلکه از جهات فرهنگی بود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز، ادامه داد: حذف محلات و کوچاندن گروه‌های اجتماعی حتی اگر از سر اضطرار باشد، تبعاتی برای جامعه دارد و امر مطلوبی نیست.

تجربه ناموفقی در مجتمع مسکونی قطران

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

رشیدی افزود: چنین تجربه ناموفقی در مجتمع مسکونی قطران مشاهده شده بود که مشکلاتی با خود به‌همراه داشت؛ بافت 48 هکتاری نشان‌دار پرخطر حاشیه‌نشین تبریز را نمی‌توان مقاوم‌سازی و درجاسازی کرد و چه با رانش کوه، چه با نشت آب و چه با زمین‌لرزه مستعد فروپاشی است و ناچاریم این منطقه را تخلیه کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با تأکید بر اینکه تخلیه منطقه حاشیه‌نشین تبریز، به تأخیر افتاده‌ است، گفت: در مواجهه با مقوله شهرک جوانان در سال 1401 و در سفر استانی شهید رییسی، وزارت مسکن در تکاپو بود کاری بکند و اراضی را از شهرداری تحویل گرفتند که پیش از شورای ششم، در سال 1399 نیز، 10 هکتار تحویل گرفته بودند تا ساکنان منطقه پرخطر جابه‌جا شوند.

باید از تراکم 48 هکتاری حاشیه‌نشین کاسته شود

رشیدی ادامه داد: در اواخر سال 1401، شهرداری تبریز با توصیه شورا لایحه‌ای هزارمیلیارد تومانی برای هزار و 500 واحد در اراضی 10 هکتاری آورد که نهایتا در 1402 کلنگ‌زنی شد و در چند بلوک کار شروع شده است.

وی اظهار کرد: هدف‌گذاری هزار و 500 واحدی شهرک جوانان، گام بزرگی است و این ملاحظه باید رعایت شود که واحدهای مسکونی باید به ساکنان مناطق پرخطر تعلق پیدا کند و شهرداری نباید با آن اراضی سوداگری کند و باید از تراکم 48 هکتاری حاشیه‌نشین کاسته شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با اشاره به اینکه از شهرداری تبریز خواسته‌ شد تا شیوه‌نامه‌ای برای انتقال حاشیه‌نشینی تدوین کند، گفت: امیدواریم در پایان شورای ششم برحسب وعده عملیاتی شهرداری، شاهد انتقال حاشیه‌‌نشینی در تبریز باشیم.

حاشیه‌نشینان باید با کمترین هزینه، ‌صاحب خانه نسبتا امن شوند‌

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

رشیدی ادامه داد: شهرداری درخصوص این شیوه‌نامه، توضیحی دارد که راه و شهرسازی باید متولی جابه‌جایی باشد چون مسئول تولید مسکن راه و شهرسازی است اما به نظر من، چون شهرداری هزینه می‌کند باید شورا و شهرداری تبریز بر این مسئله نظارت کند و تضمین کند چه کسانی در این شهرک، سکونت خواهند یافت.

وی افزود: دولت نیز در این زمینه باید همکاری کند؛ مشکل آب و برق و گاز و فاضلاب این مناطق باید حل شود، داوطلبان باید مشخص شوند، تهاتر درستی انجام شود، مردم گرفتار مسائل مالی نشوند و توانایی تأدیه مطالبه شهردادی را داشته باشند و انتقال حاشیه‌‌نشینی باید به نحوی باشد که حاشیه‌نشینان با کمترین هزینه، در محل جدید صاحب خانه نسبتا امن شوند.

شهرک جوانان تبریز ‌در شورای عالی معماری شهرسازی محدود شد‌

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با اشاره به اینکه برخی بلوک‌ها در شرف تکمیل هستند، گفت: شهرک جوانان تبریز به‌خاطر قرار گرفتن در حریم فرودگاه، محدویت ارتفاع دارد و از طرفی مشرف به گسل شمالی تبریز است و در حریم رودخانه کومورچای قرار دارد و در شورای عالی معماری شهرسازی محدود شده است.

رشیدی با تأکید بر اینکه بلندمرتبه‌سازی در این شهرک انجام نمی‌شود، گفت: این واحدها در متراژهای مختلف ارائه خواهد شد و چند بلوک با سرعت بیشتری آماده می‌شود که امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها، از آمار حاشیه‌نشینی تبریز بکاهیم.

مسکن سازی غیرقانونی در کوی سپهر صادرات

روح‌الله رشیدی در خصوص تخلفات صورت‌گرفته در کوی سپهر صادرات، گفت: موضوع کوی سپهر صادرات تبریز، مربوط به شرکت تعاونی مسکن کارکنان بانک صادرات است.

وی ادامه داد: در کوی سپهر صادرات، در زمینی که کاربری غیرمسکونی با کاربری فضای سبز دارد، مسکن‌سازی برای کارکنان بانک صادرات صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز اظهار کرد:‌ در این اراضی، براساس قانون، ابتدا باید تغییرکاربری اتفاق بیفتد و مجوز تغییر کاربری اخذ شود تا زمین دارای کاربری فضای سبز، تبدیل به مسکونی یا تجاری شود.

ورود دستگاه قضا به مسئله کوی سپهر صادرات

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

رشیدی با تأکید بر اینکه در هر تغییر کاربری و تفکیک، سهمی برای شهرداری وجود دارد، گفت: براساس ماده 101 قانون شهرداری، ادارات ثبت اسناد و املاک و حسب مورد دادگاه‌ها موظفند در موقع دریافت تقاضای تفکیک یا افراز اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها، از سوی مالکین، عمل تفکیک یا افراز را براساس نقشه‌ای انجام دهند که قبلاً به تأیید شهرداری مربوط رسیده باشد.

وی ادامه داد: در فعل و انفعالات مربوط به ماده 5 و اتفاقات بین شهرداری و شرکت تعاونی مسکن کارکنان بانک صادرات، مواردی مطرح است که بخشی در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است و بخشی نیز موضوع دستگاه قضاست که بررسی می‌شود.

تخلف مضاعف در سهم فضای سبز شهرداری تبریز

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز، با تأکید بر اینکه سهم فضای سبز، سهم شهرداری است، گفت: در کوی سپهر صادرات، بخشی از اراضی برای فضاهای عمومی باید تعیین می‌شد و جایی را مشخص کرده‌اند که بعدها معلوم شده کاربری مسکونی یا تجاری دارد و باز هم در پاسخ به شهرداری، زمینی غیر قابل تحویل به شهرداری را مشخص کرده‌اند.

رشیدی با تأکید بر این‌که این مسائل، حقوق عمومی است و سیستم باید به حدی از شفافیت برسد که چنین مسائلی را به مردم توضیح دهد، گفت: در کوی سپهر صادرات، تخلفاتی رخ داده و باید دید نقشه‌ها چه شکلی بوده که اجازه داده زمین غیر، به‌عنوان زمین فضای سبز معرفی شود.

وی با تأکید بر اینکه چنین اتفاقی، تخلف بزرگی است که بدون رعایت ضوابط رخ داده است، گفت: در همان فضای سبز تخصیص‌یافته هم تخلفات مضاعف اتفاق افتاده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز با اشاره به طرح این مسئله در صحن شورا، گفت: 54 قطعه تجاری از سهم فضای سبز بدون تغییر کاربری به افراد واگذار شده است.

رشیدی اظهار کرد: در خصوص این قطعات، از سوی شهرداری تبریز، نامه رسمی و مصالحه رسمی داده شده و هزینه اخذ شده ‌که فلان ملک با فلان متراژ و پلاک با کاربری تجاری واگذار شده اما کاربری این قطعات از فضای سبز به تجاری تبدیل نشده است چون محدودیت دارد و برای آن وسعت مسکونی باید سهم کاربری عمومی تعیین شود.

به‌گزارش تسنیم، مسئلهٔ کوی سپهر صادرات به‌دلیل تقدم و تأخر زمانی به‌دلیل تغییرات مدیریت شهری، در دو فاز در حال رسیدگی است.

آمار ورود اتوبوس جدید در فاصله هشت ساله تا سال 1400 نزدیک به صفر بود

روح‌الله رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل عمومی تمرکز در دو بخش مترو و اتوبوسرانی است، گفت: در این حوزه، به مسئلهٔ اتوبوسرانی معتقدترم چرا که با نیاز شهر تبریز متناسب‌تر است.

وی با اشاره به اینکه شرکت اتوبوسرانی تبریز در سال 1400 ورشکسته بود و به فروپاشی رسیده بود، گفت: این شرکت در سال 1396، 600 اتوبوس فعال داشت که در 1400، به حدود 250 دستگاه کاهش یافته بود اگرچه که تعداد سفرها زیاد شده و شهر توسعه یافته بود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز ادامه داد: عمر متوسط ناوگان اتوبوسرانی در سال 1400، نزدیک به 11 سال بود که آن میزان کاهش‌یافته نیز براساس کارکرد 10 ساله، از رده خارج شده و روند خروج تشدید یافته بود.

رشیدی با اشاره‌ به اینکه آمار ورود اتوبوس جدید در فاصله هشت ساله تا سال 1400 نزدیک به صفر بود، گفت: باتوجه به سیر نزولی در تعداد و سیر صعودی در آمار و متوسط عمر فرسودگی، تلاش زیادی کردیم تا شرکت اتوبوسرانی سرپا نگه داشته شود.

مسئلهٔ حمل‌ونقل عمومی برای مدیریت شهری، نهایتا در حد یک اولویت است

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

وی با تأکید بر اینکه خرید اتوبوس جدید بدیهی‌ترین تکلیف شهرداری تبریز بود، گفت: در ماه‌های اول ورود به شورا با اوراق سال 1399، 19 دستگاه اتوبوس خریداری شد و پس از استیضاح شهردار وقت، وارد تبریز شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز ادامه داد: در اواخر 1400، قرارداد حدود 134 دستگاه اتوبوس از بخش دولتی منعقد شد و حدود 100 میلیارد تومان به شرکت عقاب‌افشان و دیزل پرداخت شد و در 1401 نیز قرارداد 100 دستگاه اتوبوس منعقد شد که در مجموع، قرارداد 234 دستگاه اتوبوس منعقد شد.

رشیدی با اشاره‌ به اینکه هزینه هر دستگاه اتوبوس، در سال 1401، پنج میلیارد بود، گفت: این هزینه منوط به تأمین مالی بود و به نظرم باید فوریت و ضرورت مدیریت شهری این بود که هرچه‌سریع‌تر این هزینه پرداخت می‌شد.

وی با انتقاد به اینکه مسئلهٔ حمل‌ونقل عمومی برای مدیریت شهری، نهایتا در حد یک اولویت است، گفت: معتقدم ابتدا باید هزینه نوسازی ناوگان عمومی پرداخت شود و سپس در دیگر حوزه‌ها هزینه شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز گفت: از 100 دستگاه اتوبوس، بخشی در سال 1401 و بخشی در سال 1402 تحویل گرفته شد و در سال 1402، به‌علت تغییرات نرخ ارز، فعالیت کمتر شده و در ماه‌های آخر فعال‌تر شد و دو قرارداد 100 تایی با دو شرکت دیگر منعقد شد و از آن تعداد، 51 دستگاه وارد شد.

رشیدی با اشاره به اینکه در طول این مدت‌، 30 دستگاه اتوبوس از پتروشیمی خریداری شده و تعدادی اتوبوس جدید نیز وارد شده اما تعداد اتوبوس فعال، حدود 320 دستگاه است، گفت: متوسط عمر ناوگان اتوبوس‌رانی تبریز بالا بوده و تعدادی از اتوبوس‌ها از رده خارج شده‌اند و حتی اگر اتوبوس‌های جدید وارد شوند، در بهترین حالت تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی تبریز به 400 دستگاه می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس‌هایی که تحویل گرفته شده، به کار گرفته نشده، خاطرنشان کرد: مشکل کمبود راننده و مسئلهٔ واگذاری به بخش خصوصی که شهرداری با تأخیر انجام داد دو مسئلهٔ اصلی شرکت اتوبوسرانی تبریز است و فراخوان واگذاری 180 دستگاه صادر شد که در سه مرحله انجام شود و حدود 90 دستگاه واگذار شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در پاسخ به عدم پاسخگویی شرکت واحد به انتقادات وارد به بخش خصوصی، گفت: بخش خصوصی، کارگزار شرکت واحد و مجری خدمت حاکمیتی است.قیمت‌گذاری حمل‌ونقل عمومی با شورای شهر و نظارت بر این مسئله، با شرکت واحد است و تمام قواعد باید رعایت شود.

اگر شهرداری تبریز از هزینه‌های غیرضروری بکاهد بیشتر به نفع مردم خواهد بود

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

وی خاطرنشان کرد: اگر شهرداری تبریز حمل‌ونقل عمومی را به‌عنوان یک ضرورت می‌دید، وضعیت بهتری داشتیم و در وضعیت فعلی هم، اگر از هزینه‌های غیرضروری بکاهد بیشتر به نفع مردم خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز ادامه داد: اهمیت ناوگان عمومی در سفرهای داخل شهری مشخص می‌شود که قریب چهار میلیون سفر روزانه در تبریز انجام می‌شود اما سهم حمل‌ونقل عمومی از 4 میلیون سفر، 300 هزار سفر توسط شرکت واحد است که کمتر از 10 درصد است و 42 هزار سفر توسط مترو انجام می‌شود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت با احتساب سفرهای صورت‌گرفته با ناوگان تاکسی‌رانی که وسیله حمل‌ونقل عمومی نیست، به 10 درصد سفرهای روزانه شهری می‌رسد.

رشیدی با اشاره به این‌که بقیه سفرهای شهری در تبریز با خودروهای شخصی انجام می‌شود، گفت: با احتساب میزان مصرف سوخت با یارانه دولت، این هزینه سربه‌فلک می‌کشد و به همین خاطر است که مسئلهٔ حمل‌ونقل عمومی اهمیت زیادی دارد.

خط 2 بی‌آرتی تبریز نافرجام ماند

چالش‌های تبریز/ از ابرحاشیه‌نشینی تا خط نافرجام بی‌آرتی

وی درخصوص خط 2 بی‌آرتی تبریز گفت: این مطرح در شورا مطرح شد اما‌ نهایی نشد و مسیر کمربندی و بلوار آزادی با مطالعه‌ای که انجام شد، نمره شاخصی کسب نکرد تا اولویت باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز خاطرنشان کرد: خط ویژه مستلزم ایزوله کردن است و این مسیر، در امتداد بسیاری از سفرهای درمانی است که متأسفانه مسیر ارتش هم به آن اضافه می‌شود و به محدوده 17 شهریور متصل می‌شود. ترکیب مسافران‌ در این محدوده متفاوت است و مستلزم محاسبات ظریف و دقیق بود و مخالف آن بودم و مسیرهای دیگری در این خصوص پیشنهاد شده بود.

وی با تأکید بر اینکه اتوبان و مسیرهای ویژه، راهکارهای خوبی در کلانشهرها هستند اما مستلزم مطالعه دقیق هستند، گفت: مسیر خط 2 بی‌آرتی، مسیر مطالعه‌شده خط 4 مترو تبریز است که قرار بوده به شکل تراموا و روی زمینی باشد و از میدان آذربایجان به اتوبان پاسداران وصل شود که در واقع خطوط 1، 2 و 3 مترو را قطع کرده و پوشش می‌دهد و اگر خط 4 کار شود، ایجاد خط بی‌آرتی هزینه مضاعف است.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا