حذف 4 هزار رشته در دانشگاه علمی کاربردی/ایجاد شغل تضمینی شد
دانشگاه علمی کاربردی با رویکرد آموزش مهارتی متناسب با نیاز بازار و پاسخ به نیازهای جامعه، دانشجویان و فارغالتحصیلان تمام رشتههای تحصیلی را آموزش و توانمند کرده و شغل آیندهشان را تضمین میکند. |
به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، دانشگاه جامع علمی کاربردی، وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است که در سال 73 تأسیس شد. این دانشگاه بر خلاف سایر دانشگاهها علاوه بر آموزش تئوری دروس، به آموزش عملی نیز میپردازد تا دانشجویان بتوانند بعد از گذراندن تمامی واحدهای درسی، مهارتهای خود را در حوزه صنعت و بازار کار به کار بگیرند. این دانشگاه رشتههای متنوعی متناسب با گروههای آموزشی در شهرها و استانهای مختلف کشور از جمله استان کردستان ارائه میدهد.
دانشگاه علمی کاربردی به دو شکل، دوره های بلندمدت که شامل مقاطع کاردانی (فوق دیپلم) و کارشناسی ناپیوسته (لیسانس) و دورههای کوتاه مدت اقدام به پذیرش دانشجو میکند. همچنین، این دانشگاه رشتههای متنوعی متناسب با زیر گروههای آموزشی در شهرها و استانهای مختلف ارائه میدهد، تا داوطلبان با توجه به حیطه کاری و علاقه خود مناسبترین رشته به ملاکهای خود را انتخاب کنند.
در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، مجموعهای از آموزشهای نظری و عملی در راستای به کارگیری دانش و مهارت دانشجو در حوزههای شغلی مرتبط با رشته ارائه میشود. در بازدید دکتر شاهین فکور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان از خبرگزاری تسنیم فرصتی فراهم شد تا ضمن معرفی اهداف و برنامهها، وضعیت این دانشگاه را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه از نظر خوانندگان محترم میگذرد:
تسنیم: اهداف و وظایف دانشگاه علمی کاربردی چیست؟
فکور: آشنا کردن دانشآموزان و دانشجویان و خانوادههای آنها با رشتههای مهارتی است؛ نگاه درستی به مشاغل خدماتی در کشور وجود ندارد و این نیازمند فرهنگ سازی و آشنایی هرچه بیشتر این مشاغل است.
اکنون 43 درصد آمار بیکاران کشوری از فارغ التحصیلان دانشگاهی است، علل بیکاری فارغالتحصیلان به دلیل نداشتن مهارت است. امروز تمام دنیا به این باور رسیدهاند که آموزش در محل واقعی کار، به مهارت دانشجو کمک میکند در این راستا دانشجو باید در صنعت کار کند.
از مهر سال 1373 تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس پسشنهاد شورای عالی مهارتی و شورای اتقلاب فرهنگی با هدف جبران خلاء آموزشهای مهارتی دانشگاه در کشور مصوب شد به طوریکه در اساسنامه آن تربیت نیروی انسانی کارآمد و کارآفرین در جهت کمک به اشتغال متجلی است.
بر اساس تصویب شورای انقلاب فرهنگی برنامه پنج ساله آموزشهای مهارتی تصویب شده و در برنامه هفتم توسعه پیشبینی شده که 40 درصد خروجی دانشگاههای کشور باید در راستای آموزشهای مهارتی حرکت کنند. در برنامه ششم توسعه رسیدن به آموزش 30 درصدی مهارت محوری هدفگذاری شده بود که این مهم محقق نشد.
محقق نشدن این هدف به دلیل نبود مهارتهای لازم و آشنا نبودن خانوادهها و جوانان با مهارتآموزی است. دانشگاه علمی کاربردی هماکنون مسئول اشتغال دانشگاهیان است. راهبرد دانشگاه علمی کاربردی مهارتافزایی برای بازار کار تعریف شده و ارائه رشتههای جدید و متناسب با نیاز بازار در این دانشگاه راهی برای مهارت آموزی بیشتر به دانشجویان است.
تسنیم: لطفاً بفرمایید چه تعداد مرکز آموزش علمی کاربردی در استان وجود دارد؟
فکور: هماکنون که بیش از 20 سال از تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان می گذرد، تعداد 9 مرکز آموزش علمی کاربردی در استان وجود دارد و سه تا سه هزار و 200 دانشجو مشغول تحصیلاند، هر ساله تعدادی دانشجو پذیرش و تعدادی فارغالتحصیل میشوند.
مدیریت دانشگاه استان در سه سال اخیر متأثر از نگرش مدیریت عالی کشور است، عملکرد این دانشگاه در برخی موضوعات موفقیتآمیز و در برخی زمینهها از وظایف خود فاصله گرفته و به سمت موازی کاری با دانشگاهها رفته است. در سنوات اخیر دانشگاه علمی کاربردی استان در راستای ماموریتهای کلان کشور حرکت کرده است.
تسنیم: رویکرد مهم و تمرکز اصلی دانشگاه علمی کاربردی چیست و چه تعداد رشته در این دانشگاه تدریس میشود؟
فکور: اولویت دانشگاه علمی کاربردی از سال گذشته و امسال “آموزش متناسب با نیاز بازار و کمک به اشتغال” استان بوده است، این دانشگاه در راستای آموزشهای مقطعدار (کاردانی و کارشناسی) با پسوندهای مهارتی که زیرشاخههایی دارد و نیز دورههای آموزشی کوتاه مدت فعالیت دارد.
در راستای منظومه فکری مقام معظم رهبری، سیاستهای ابلاغی اشتغال و تذکر به مسئولان عالی کشور مبنی بر اینکه در بازار مشاغلی وجود دارد که رشته تحصیلی ندارد، در سال گذشته 8 هزار کد رشته محل در دانشگاه علمی کاربردی استان به تعداد 4 هزار کد رشته در سالجاری رسیده است، یعنی چهار هزار کد رشته به دلیل نبود بازار کار برای این رشتهها حذف شده است.
50 درصد زمینه تولید ثروت در جامعه در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد. این دانشگاه ستاد مرکزی بودجه دولتی دارد اما مراکز آموزشی بودجه دولتی ندارد بلکه خصوصی است. در این راستا دیده بان مشاغل در بازار قرار داده شده تا مشاغل موجود در بازار رصد شود.
شیوه آموزش در دانشگاههای کشور نیازمند تغییر است چراکه اطلس مشاغل امروز با 20 سال گذشته متفاوت است، دانشگاهها باید فعالیتهای خود را بروز کنند. تغییرات محیطی چشمگیری در نیروی کار وجود دارد.
در راستای تغییرات در رشتههای دانشگاه از تعداد 300 کد رشته محل دانشگاه، تعداد 150 کد رشته در استان وجود دارد.
تسنیم: جای چه رشتههایی در دانشگاه علمی کاربردی خالی است؟
فکور: بر اساس ظرفیتهای منطقه ای استان در ابن دانشگاه یکسری برنامههای جدید درسی تعریف شده است. در سند آمایش دانشگاه رشتههای معدن و کشاورزی نبوده و برای سال آینده رشتههای معدن و کشاورزی پیشبینی شده است.
همچنین در اساسنامه دانشگاه دورههای کوتاه مدت در قالب دورههای آموزشی کوتاه مدت مندرج شده که آموزشهای مهارتی ارائه شود.
تسنیم: این دانشگاه در راستای حل مشکلات بازار کار چه اقداماتی انجام داده است؟
فکور: رویکرد آموزشی دانشگاه متناسب با نیاز جامعه و رویکرد دیگر کمک به اشتغال جامعه است. دانشگاه علمی کاربردی در چند سال گذشته تلاش کرده به سمت آموزشهای مورد نیاز صنایع برود، صنایع بدنبال نیرویی هستند که کاربلد باشند. در کردستان مراکز آموزشی وابسته به صنعت و در جوار صنعت است، بدین صورت دانشجو به نحو بهتری در محیط کار آموزش میبیند.
سال 1402 و 1403 تعداد هشت هزار نفر در کشور با این رویکرد وارد دانشگاه علمی کاربردی شدند، به عنوان مثال مراکز صنعت اعلام کرده ما برای خط تولید نیازمند 10 مهندس تولید هستیم.
در 9 مرکز آموزشی استان تنها یک مرکز آموزشی (کیمیا کاشت اطباء) وابسته به صنعت است. فاصله دانشگاه کردستان با میانگین کشوری از ضعفهای این دانشگاه است.گفتوگو با چند مرکز صنعت در مریوان و بانه نشان داده که برخی صنایع در استان اعتقاد و باوری به دانشگاه ندارند! در حالیکه در حقیقت مراکز صنعتی باید بدانند دانشگاه علمی کاربردی نیازهای کارخانه و نیروی آنها را تأمین میکند.
یویایی یکی از ویژگیهای دانشگاه علمی کاربردی است، فعالیت دانشگاه علمی کاربردی تضمین اشتعال است، سال گذشته در مرکز کیمیا کاشت اطباء کردستان 23 نفر و امسال 10 نفر پذیرش در راستای تضمین شغل انجام شده است.
تسنیم: این دانشگاه در راستای اشتغالزایی چه طرح و برنامههایی اجرا کرده و یا چه برنامهایی دارد؟
فکور: «طرح آباد»؛ یکی از طرحهایی است که در آموزش برای اشتغال دانشآموختگان در راستای حل مشکل بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی راهاندازی شده است. این طرح در مصوبه هیئت وزیران 1402 تصویب شده و وزیر علوم مکلف است با استفاده از ظرفیتهای علمی کاربردی سالانه 50 هزار نفر از طریق طرح آباد به شغل نزدیک کند. تحصلیل در این دانشگاه با توجه به یادگیری مهارتهای شغلی متناسب با نیاز بازار و یا در قالب این طرح آباد، فارغالتحصیلان رشتههایی که اکنون بازار کار ندارد، توانمند شده و باعث میشود که شغل تضمین شود.
همچنین؛ ذیل کارگروه اشتغال استانداری کردستان کمیته اشتغال دانشگاهیان استان تشکیل شده و مأموریت آن اجرای طرح آباد است.
این طرح خلاء مهارتی آموزش عالی و دانشگاهها را احصاء و دورههای تخصصی برگزاری میکند. در همین زیمنه؛ تفاهم نامه تبصره 18 بودجه عمومی دولت در راستای اشتغال فارغالتحصیلان وام اشتغال به آنها پرداخت میکند که در این راستا تاکنون 22 میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان کردستانی پرداخت شده است.
طرح نظارت جامع هوشمند از دیگر طرحهای دانشگاه و گامی در راستای صلاحیت حرفهای و توانمندی شاغلان بخش خصوصی است. یعنی به طوریکه دانشجو از لحظه ورود، زمان حضور در کلاسها و خروج، آموزشش تحت کنترل و اساتید نیز ارزیابی خواهند شد.
انتهای پیام/487/
© | خبرگزاری تسنیم |