Get News Fast

 

معلمان و مدیران دانش‌آموزان لازم‌التوجه را شناسایی کنند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، گفت: تنها ۶۰ درصد دانش‌آموزان در مدارس مهارت‌ها را فرا می‌گیرند، لذا باید برای جذب بازماندگان از یادگیری برنامه‌ریزی کنیم و دانش‌آموزان لازم‌التوجه را شناسایی کنیم.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،ر ضوان حکیم‌زاده شامگاه پنجشنبه در آیین تجلیل از معاونین ابتدایی کشور در مشهد، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم برای دوره ابتدایی که دوره بنیادینی است و البته قبل از آن و پیش از دبستان باید گام‌های اساسی برداریم و  مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نشان دادند که در عمل همیشه پای کار ابتدایی بودند و هستند.

وی افزود: ما باید همراه شما برنامه‌ریزی کنیم و نظرات و ایده‌های شما معلمین را در مرحله برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری داشته باشیم و نه فقط در اجرای برنامه‌ها، از همین جهت برنامه‌ای که در جلسه قبل داشتیم برنامه‌ای بود مشارکتی و ما نظر همکاران را در استان‌های مختلف گرفتیم و گروه‌های تخصصی تشکیل شد و تصمیم گرفتیم قسمتی از برنامه‌ها کشوری و بخشی به صورت استانی تبیین شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم تصمیمات درستی بگیریم که با نگاهی که مدیر مدرسه و معلم در جریان تربیت و یادگیری دارند و داده‌هایی که از متن و جریان تربیت آموزش دارند به ما ارائه دهند و ما در این راستا تصمیم سازی و تصمیم‌گیری کنیم. برای اینکه ما اقدامات خوب انجام بدهیم لازم نیست همیشه ساختار جدید ایجاد کنیم، گاهی وقت‌ها لازم است که بازنگری کنیم در نقش‌ها و تا امروز نتایج خیلی خوبی هم در این زمینه گرفته ایم.

حکیم‌زاده تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های دوره ابتدایی این است که مهارت‌های سواد پایه خواندن و نوشتن را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم و سپس ارتقا دهیم و تثبیت کنیم، مهارت‌های خواندن و نوشتن و مهارت زبانی با روخوانی و رونویسی در مدارس متفاوت است، اما ابتدا روی حیطه مهارت‌های زبانی تاکید داریم که شامل خواندن، نوشتن، درک مطلب شنیدن و صحبت کردن می‌شود  و کمک می‌کند که از ظرفیت زبان و مهارت های زبانی به عنوان ابزار ارتباطی استفاده شود.

وی اضافه کرد: ما تا قبل از این نسبت به بازماندگان از آموزش بسیار تاکید داشتیم و همه می‌دانید که بازماندگان از آموزش دانش آموزانی هستند که در سن مدرسه قرار دارند، اما به هر دلیلی امکان حضور در مدرسه را پیدا نکردند و یکی از ماموریت های اساسی نظام آموزش جذب حداکثری است که مورد تاکید ویژه وزیر آموزش و پرورش است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش، گفت: مفهوم فقر یادگیری یا بازمانده از یادگیری و زمان یادگیری دانش‌آموزان متفاوت است، دانش‌آموزانی داریم که در مدرسه حضور دارند، اما مهارت‌های سواد پایه را فرا نمی‌گیرند؛ براساس تحقیقات جهانی 80 درصد از کودکان به مدرسه می‌روند و 20 درصد به مدرسه نمی‌روند، یعنی امکان ثبت نام پیدا نمی‌کنند، اما از این 80 درصد که وارد مدارس می‌شوند تنها 75 درصد می‌توانند مهارت‌های سواد پایه را یاد بگیرند و 25 درصد امکان کسب این مهارت را ندارند، بنابراین در مجموع هر چند 80 درصد دانش‌آموزان در مدرسه هستند، اما تنها 60 درصدشان مهارت‌ها را فرا می‌گیرند و  40 درصد دچار فقر یادگیری هستند، لذا این 40 درصد به 20 درصد بازمانده تحصیلی اضافه می‌شوند.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: باید برنامه عملی را همراه با جذب  بازماندگان که بیشتر در اختیار مناطق است را شروع کنیم و نسبت به جذب  بازماندگان از یادگیری برنامه ریزی کنیم و کودکان لازم التوجه را شناسایی کنیم، کودکان لازم التوجه کسانی هستند که در مهارت‌های ساده پایه مهارت زبانی و حسابی ضعف دارند و معلمان و مدیران مدارس می‌توانند به راحتی این دانش‌آموزان را شناسایی کنند و به جای اینکه بگذاریم برای آخر سال برای تابستان و برای شهریور از همه ظرفیت‌هایی که می‌شود در ابتدای سال استفاده کنیم.

وی گفت: برای کمک به این دانش آموزان از خیرین مدرسه و ظرفیت دانشجویان داوطلب جهاد آموزشی و همه ظرفیت‌ها و ایده‌های خوب و نابی که معلمان و مدیران  مدارس دارند، می‌توان استفاده کرد و یک برنامه  جبرانی طراحی کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما بحث ارتقای مهارت‌های سند پایه و کاهش فقر یادگیری و تاکید و تمرکز بر کودکان لازم التوجه یا بازماندگان از یادگیری است و نکته دومی که برای ما بسیار مهم است، ایجاد محیط مثبت یادگیری در مدرسه که کار اصلی مدیران مدرسه است، چرا که مدیران مدرسه راهبران تربیت و آموزش در مدرسه هستند.

انتهای پیام/282/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − سه =

دکمه بازگشت به بالا