Get News Fast

 

کارکردهای علمی، اجتماعی و فرهنگی مسجد گوهرشاد باید احیا شود

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تاریخچه غنی و کارکردهای متنوع عبادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی مسجد جامع گوهرشاد در طول تاریخ، نسبت به ضرورت احیای دوباره این کارکردها با نقش آفرینی فعال حوزه‌های علمیه، روحانیون و طلاب تأکید کرد.

به گزارش بخش استانی وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، آیت الله احمد مروی در دیدار مدیران، اساتید و طلاب مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام رضا(ع) که در محل این مسجد جامع برگزار شد، به نقش محوری مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی در مراودات مردمی و حلقه‌های بحث و وعظ طلاب در طول تاریخ تمدنی خراسان اشاره و اظهارداشت: مسجد گوهرشاد از جایگاه فرهنگی و تمدنی خاصی برخوردار و در طول تاریخ منشاء بسیاری از تحولات علمی و اجتماعی در خراسان بوده؛ این مسجد در طول تاریخ از جمله پایگاه‎های مهم کنش‌های اجتماعی عالمان و روحانیون و ارتباط آنان با اقشار مردم بوده است.

وی ضمن بیان تأثیر مسجد گوهرشاد در تحولات اجتماعی و سیاسی معاصر، به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص احیای فعالیت‌های علمی و اجتماعی مسجد گوهرشاد اشاره و خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب بسیاری از عالمان بزرگ کلاس‌های درس خود را در مسجد گوهرشاد برپا می‌کردند و مراسم‌های اصلی مشهد در این مسجد برگزار می‌‏شد؛ در گذشته مسجد گوهرشاد کانون‌ و محور بحث‌های روز سیاسی، اعتقادی و علمی روحانیون و طلاب بود؛ این مسجد علاوه بر کارکردهای آموزشی و مذهبی در بسیاری از اوقات عملکردهای سیاسی و اجتماعی داشت، این کارکردهای مسجد گوهرشاد دوباره باید احیا شود، مسجد گوهرشاد باید یک مدرسه علمیه باشد و مردم در این مسجد باید طلاب را ببینند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه مشهد ادامه داد: در جوار حجت و ولی خدا و عالم آل محمد(ع) باید کرسی‌های درس و بحث علمی وجود داشته باشد؛ وجود مدرسه علمیه و حوزه درس و بحث از اصولی است که باید در حرم مطهر رضوی وجود داشته باشد و ما نسبت به این موضوع تأکید و اهتمام داریم.

وی مجاورت مسجد گوهرشاد با مرقد مطهر حضرت رضا(ع) را ویژگی منحصر به فرد این مکان دانست و ابراز کرد: حرم مطهر رضوی مکان پر برکتی بوده که در آن روح امام رضا(ع) حاکم است و ارواح انبیاء و اولیاءاللّه‌ و صدیقین در رفت و آمدند؛ زائران از رهگذر حضور در این مکان مقدس به برکات فراوان می‌‎رسند و بندگی و ایمان خود را تقویت می‌کنند؛ تقدس و آرامش این فضای نورانی، خود بسترساز شکل دهی به والاترین کمالات انسانی است؛ لذا طلاب با انجام مباحثات علمی خود در این مسجد می‌‎توانند از برکات آن بهره‌مند شود؛ نورانیت این فضا قدسی در فهم و درک بهتر مطالب تأثیر گذار است.

آیت الله مروی به استفاده از فضای مقدس حرم مطهر رضوی برای تحصیل و ارتباط طلاب با مردم توصیه مؤکد کرد و با اشاره به تاریخچه و فلسفه ساخت مدارس عملیه در کانون شهرها و محل تردد مردم، گفت: در طول تاریخ مکان مدارس علمیه عمدتا در بازارها، میادین و معابر اصلی شهر‌ها بنا می‎شدند؛ یکی از علل آن این بوده که طلاب از همان ابتدای طلبگی با اقشار مختلف مردم در ارتباط باشند و مهارت‌های ارتباطی را بیاموزند؛ حرم مطهر رضوی نیز از بهترین بسترها برای ایجاد ارتباط میان طلاب و اقشار مختلف مردم و کسب مهارت‌های ارتباطی برای طلابه‌هاست.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: کرسی‌های حلقه معرفت و پاسخ به سؤالات شرعی از جمله فرصت‌های مناسب است که می‌‎تواند ارتباط چهره به چهره میان طلاب و مردم را برقرار و طلبه‌ها را با مشکلات، دغدغه‎‌ها و سؤالات مردم آشنا و قدرت پاسخگویی آنها به شبهات را تقویت کند.

در ابتدای این دیدار تعدادی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه گوهرشاد، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در رابطه با تقویت بنیه علمی و فعالیت‌های این مدرسه علمیه را بیان کردند.

انتهای پیام/282

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا