Get News Fast

 

پذیرش 320 دانشجو در پژوهشگاه‌های کشور در سال جاری

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: امسال ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاه‌ها پذیرش شدند، پژوهشگاه‌هایی که درخواست اخذ دانشجو درهر مقطعی را دارند باید نخست از طریق سامانه «نان» عنوان پروژه را اعلام کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سی و دومین نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با حضور پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم به میزبانی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد.

وزیر علوم: 15 درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید صرف پژوهش شود

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست از پژوهشگاه‌ها خواست گزارشی از توانمندی‌های خود برای ارائه به وزیر علوم تهیه کنند و گفت پس از آماده شدن گزارش‌های اعضای مجمع، جلسه‌ای با حضور مقام عالی وزارت به منظور ارائه گزارش پژوهشگاه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص بودجه پژوهشگاه‌ها نیز به این نکته اشاره کرد که پیگیری‌های افزایش بودجه دقیق و کامل و صرفاً با ارائه گزارش اثربخشی پیگیری شود و هرگونه درخواستی توام با گزارش کارشناسی باشد.

معاون پژوهشی وزیر علوم در خصوص پذیرش دانشجو توسط پژوهشگاه‌ها، با بیان اینکه امسال 320 دانشجو در پژوهشگاه‌ها پذیرش شدند، تصریح کرد: پژوهشگاه‌هایی که درخواست اخذ دانشجو درهر مقطعی را دارند باید نخست از طریق سامانه «نان» عنوان پروژه را اعلام تا در دفترچه ثبت شود.

برنامه‌ریزی برای بازدید دانش‌آموزان از نمایشگاه هفته پژوهش

معاون پژوهشی وزارت عتف در خصوص بیست و پنجمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار پیش رو ادامه داد: نمایشگاه امسال بسیار مفصل است لذا با توجه به حضور مقامات عالی رتبه در روز اول افتتاح، پژوهشگاه ها امسال با نهایت توان و ظرفیت ظاهر شوند و دستاوردهای خود را معرفی کنند.

وی دعوت از دانش آموزان در غرفه پژوهشگاه‌ها را نیز به عنوان برنامه‌های دیگر پژوهشگاه ها عنوان کرد و افزود: به منظور تبلیغ و ترویج علم، فناوری و فن بازار با مناطق آموزش و پرورش تعامل و هماهنگی به عمل آید تا دانش آموزان از بستر نمایشگاه هفته پژوهش استفاده کنند.

علی باقر طاهری‏ نیا؛ معاون وزیر علوم و رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ضمن تقدیر و تشکر از همراهی صالحی و اعضای مجمع برای حضور در نشست و همچنین میزبانی پژوهشگاه، گزارشی از برنامه‌ها و همچنین فعالیت‌های مجمع را ارائه کرد و در ادامه با اشاره به بخشنامه وزارت عتف در خصوص واگذاری ماموریت برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی ویژه مدیران آموزش عالی به موسسه در سال 1397، از آمادگی موسسه برای برگزاری کارگاه برای روسا و اعضای هیات رئیسه دانشگاهها و پژوهشگاهها خبر داد.

وی همچنین خواستار آن شد تا اعضای مجمع تجارب خود را در حوزه تعاملات بین الملل و سیاست های تامین مالی خوداتکا در جلسات آینده ارائه دهند.

وی همچنین خواستار ارسال گزارش دوم عملکرد پژوهشگاههای عضو مجمع شد و گفت: پس از دریافت گزارش های عملکرد پژوهشگاهها در صدد هستیم به شکل بهتر و با کیفیت مطلوبتری نسبت به گزارش اول، گزارش عملکرد پژوهشگاه ها را منتشر کنیم.

طاهری نیا با اشاره به وضعیت جمعیتی کشور و مباحثی که گاها در فضای مجازی با تناقض بیان می شود، پیشنهاد کرد: تصویری از وضعیت و افق جمعیتی کشور توسط آقای دکترمحمودی (رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور) در دستور کار جلسه آینده قرار گیرد. وی افزود طبیعتا این افق جمعیتی برای حوزه های مختلف معناهای مختلفی دارد مثلا برای حوزه های موسسه، پیش بینی جمعیت دانشجوی و در حوزه های دیگر پیش بینی نیروی کار را به دنبال دارد.

نهایی شدن سند مواد پیشرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی

حمید امیدوار رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت های انجام شده ازجمله: نهایی شدن سند مواد پیشرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارسال آن به شورای معین، را ارایه کرد و در ادامه در خصوص جمعیت، گفت نباید جمعیت را تک پارامتری دید، جمعیت نیاز به زیرساخت دارد.

 مرتضی توکلی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، نیز در این جلسه نخست از توجه صالحی به مسایل پژوهشگاه ها تشکر کرد و سپس گزارشی از قابلیتها، ظرفیتها و فعالیتهای، پژوهشی، آزمایشگاهی و میدانی در پژوهشگاه را ارایه کرد.

وی در ادامه از دانشیار شدن 7 نفر از همکاران هیئت علمی، تاسیس مرکز رشد، مرتفع کردن تهاتر بدهی 96میلیارد تومان به شهرداری، ایجاد مرکز ملی توسعه دریامحور، ارتقای وب سایت پژوهشگاه به سه زبان (انگلیسی، فارسی و عربی)، اخذ دانشجوی دکتری، طراحی اپلیکیشن سواد اقیانوسی با همکاری یونسکو، فعالیت در حوزه راهبری جنوبگان، پیگیری ایجاد ایستگاه اقیانوس شناسی در جزیره ابوموسی، جذب 7 نفر عضو هیئت علمی جدید و اعزام 5 نفر از اعضای هئیت علمی به فرصت مطالعاتی خارج از کشور را به عنوان موارد اصلی در عملکرد پژوهشگاه برشمرد.

توکلی در ادامه به معرفی کاوشگر خلیج فارس پرداخت و نکاتی در خصوص مشخصات، فعالیت ها و برنامه های کاوشگر ارائه کرد و در مورد استفاده از ظرفیت ملی (کاوشگر خلیج فارس) برای هر گونه همکاری مشترک با اعضای مجمع پژوهشگاه های ملی کشور اعلام آمادگی کرد.

10 مسئله مهم حوزه علم و فناوری

در بخش پایانی نشست سید سروش قاضی نوری رئیس موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور در خصوص اهداف و محورهای برنامه هفتم در حوزه علم و فناوری، گفت: در برنامه هفتم دو دسته کار برای نظام علم و فناوری دیده شده است یکی از نظر احکام و اهداف که از جنس مرجعیت علمی است و یک سری از کارهایی که از جنس حل مسئله و رفع نیاز کشور است. وی افزود: در بحث مرجعیت علمی، کسب رتبه 14 از نظر کمیت تولید علم، رتبه 50 در جهان از نظر تعداد اختراعات ثبت شده، قرار گرفتن 20 دانشگاه ایرانی در نظام های رتبه بندی زیر 500 ، از اهداف کلانی است که در حوزه مرجعیت علم و فناوری است.

قاضی نوری 10 موضوع و مسئله حوزه علم و فناوری را ازجمله: نظام ارزیابی علم و فناوری، ساختار حکمرانی و نحوه اداره دانشگاه ها و موسسات پژوهشی،نظام تامین مالی علم و فناوری، آمایش آموزش عالی، توسعه مهارت محوری در دانشگاه ها، جذب، توانمندسازی و نگهداشت سرمایه انسانی، دیپلماسی علم و فناوری، تحول و ارتقای علوم انسانی و علوم پایه، کاربردی سازی دانش و تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان، برشمرد و گفت این 10 موضوع باید مورد بحث، فکر و اندیشه قرار گیرد.

در ادامه  صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی، احمد شعبانی رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، محمدرضا نوابی رئیس پژوهشگاه هوا و فضا، محمدباقر سعیدی روشن رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سعید غیاثی ندوشن رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن آوری و محمد حسن‌زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران مطالبی را درخصوص پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها، قانون جهش تولید، قوانین مناطق محروم و موانع تولید، انحراف منابع در پژوهشگاهها، پیشنهاد وجود سامانه ارزیابی عملکرد پژوهشگاه ها بصورت مشترک، دیدبانی علم ایران و مشارکت پژوهشگاهها در اصلاح آئین نامه ارتقاء و ترفیع مطرح کردند.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا