یادداشت| غزه، قدرت حقیقت و آینده تحولات آمریکا
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: حقیقت و انسانیت از هم جداییناپذیرند. حقیقت، همراه انسانیت، و حقیقت، منشأ قدرت و منفعت است و لازمه فهم این ارتباط، گذر از شناخت محدود حسی و تجربی به شناخت عقلانی صحیح و شناخت وحیانی غیبی است. |
گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- رضا لکزایی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) طی یادداشتی شفاهی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد، به شرح زیر به وقایع اخیر منطقه پرداخته است:
غزه نماد حقیقت، آمریکا و رژیم غاصب و قصاب صهیونیستی، نماد باطل هستند. تحولات آینده جهان بر اساس پیروزی حق که بهسان آب و نابودی باطل که بهمانند کف است، رقم خواهد خورد. این حقیقتی است غیبی که خداوند متعال به ما خبر داده است.
حقیقت و مؤلفههایش
در آیهای از قرآن کریم هست که در آن سه مؤلفه بههم میرسند؛ 1. مؤلفۀ معرفتشناسی 2. مؤلفه قدرتشناسی 3. مؤلفه منفعتشناسی. این سه مؤلفه حول یک دال مرکزی بههم میرسند. آن دال مرکزی «حقیقت» نام دارد. خداوند متعال در قرآن کریم، در آیه هفدهم از سورۀ سیزدهم قرآن یعنی سوره مبارکه رعد، که مدنی است میفرماید: أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً ؛ خداوند میفرماید او از آسمان باران نازل کرد. «فَسَالَتْ أَوْدِيَةُ بِقَدَرِهَا» اودیۀ همان گودی خودمان است؛ این گودیها و چالهها پر میشود و جویبارها بهراه میافتد، جویبارها که از دامنه کوه روان شدند، کمکم بههم میپیوندند و آرامآرام از پیوستن آبها و جویبارها بههم، سیلی پر از جوش و خروش شکل میگیرد؛ «فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَابِيًا» کفی(زَبَدًا) روی آب بالا(رَابِيًا) میآید. سیل روی سرش کفی را حمل میکند، در حالی که آن کف بالاست؛ و بیننده این کف را میبیند.
در عالم صنعت هم قضیه از همین قرار است. «وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فىِ النَّارِ» شما فلزی را روی آتش قرار میدهید تا حرارت به آن برسد؛ «ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ» این فلز اگر طلا و نقره باشد در ساخت زیورآلات و اگر فلز دیگری باشد در عرصۀ صنعتی از آن استفاده میکنیم. «زَبَدٌ مِّثْلُهُ» روی فلز مذاب هم کفی، مثل همان کف که روی سیلاب وجود دارد، دیده میشود. «كَذَالِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ» خداوند حق و باطل را چنین مثال میزند. در عرصۀ معرفتشناسی ما باید بتوانیم از شناختی که از طریق چشمها بهدست میآوریم، عبور کنیم. به قول مولوی:
دیدهای باید سبب سوراخ کن تا حجب را برکند از بیخ و بن
اگر ما کفها را کنار بزنیم و آن آب را ببینیم، به لحاظ معرفتشناسی متوجه میشویم آب، حق و کف، باطل است. اگر این کف، روی آب آمده، بهخاطر لباسی است که از آب قرض گرفته و به تن کرده. حباب، فقط یک فضای توخالی است با لعابی از آب. اینجا تلاقی معرفتشناسی با حقیقت رو میدهد. اگر این معرفتشناسی نباشد، حقیقت شاید نتواند خودش را خوب نشان بدهد.
در همین آیه میفرماید: «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً» یعنی کفِ روی آب از بین میرود؛ باطل خواهناخواه نابود میشود، البته سرعت و شدت یا کندی و تندی آن به اقدام حقطلبان و رزمندگان راه حق بستگی دارد. در نهایت حقیقت پیروز میشود و باطل قطعاً و صددرصد نابود میشود. اگر ما وحی را بهعنوان برترین منبع معرفتی که بشر میتواند به آن دست پیدا کند، بشناسیم تصدیق میکنیم که حقیقت ماندگار و باطل رفتنی است.
ادامه آیه با «منفعتشناسی» ارتباط برقرار میکند: «وَ أَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فىِ الْأَرْضِ» آن چیزی که برای مردم فایده دارد آن میماند؛ کف، که مفید نیست، رفتنی و آب که گوارا و مفید است ماندنی است. آب، انسانها و گلها و گیاهان و پرندگان و تشنگان را سیراب میکند؛ منفعت، آب است و به همین دلیل هم باقی میماند. در اینجا رابطه حقیقت و منفعت برجسته میشود و ارتباط معناداری میان معرفت، قدرت، منفعت و حقیقت برقرار میشود. حقیقت، قدرت و منفعت است و باطل، ضعف و ضرر، گرچه چند روزی جلوهای هم داشته باشد.
گذر جهانی از کف به آب به برکت مقاومت
تظاهراتها و تجمعاتی که در آمریکا و اروپا و سایر نقاط جهان چه در دانشگاهها و چه بیرون از دانشگاهها میبینیم، توسط کسانی انجام میشود که توانستهاند از عرصۀ معرفتشناسی پوزیتیویستی و حسمحور عبور کنند و حداقل بخشی از حقیقت را ببینند. آنها کسانی هستند که کفها را کنار زدهاند؛ آیا در کنار زدن کفها جبهه مقاومت و مخصوصاً مقاومت مردم غزه تأثیر داشته است؟ بله. رسانهها چطور؟ بله مؤثر بودهاند. آیا جمهوری اسلامی ایران هم نقش داشته است؟ به این معنا که آنها را سازماندهی کند، خیر! ولی به این معنا که پاسدار حق و حقیقت در جهان است و پرچم دفاع از مظلومین را در عالم برافراشته و بیش از نیمقرن پای آن ایستاده، آری! تأثیر داشته است. بنابراین حامیان مردم مظلوم غزه این افراد کسانی هستند که حق را شناخته و قدرت حقیقت را فهمیدهاند.
در یکی از فیلمهایی که از دستگیری دانشجویان در دانشگاه منتشر شده، دانشجویان خیلی آرام بهنظر میرسند و برخی لبخند میزنند، که فکر کردم شاید با هوش مصنوعی ساخته شده باشند اما با توجه به این آیه، لبخند و آرامش آنها بهخاطر این است که مطمئن هستند که حق با آنهاست و حق بر باطل پیروز است.
این اقدامات نشاندهنده «پیچ تاریخی» است که سالها قبل رهبر معظم انقلاب امام خامنهای فرمود و برخی میپرسیدند پیچ کجاست. معنای «نزدیک شدن به قله» هم همین است. پویندگان راه حق و حقیقت در قلب آمریکا و اروپا پرچم دفاع از حق و پرچم دفاع از مظلوم را برافراشتهاند؟! چه کسی این صحنه را تصور میکرد! بحث حق و باطل، یک بحث کاملاً انسانی هم هست؛ به تعبیر دیگر حمایت از مظلوم و دشمنی کردن با ظالم کاملاً یک مطلب انسانی است؛ انسانی به این معنا که وقتی کسی یا کشوری مظلوم واقع شد، شما از او بپرسید دوست دارید کسی به شما کمک کند، بلافاصله پاسخ مثبت میشنوید. لذا بحث حق و باطل و ظالم و مظلوم، فارغ از ملیت و مذهب و نژاد و قوم و خون و خاک، یک بحث انسانی است.
بنابراین حقیقت و انسانیت از هم جداییناپذیرند. حقیقت، همراه انسانیت، و حقیقت، منشأ قدرت و منفعت است و لازمه فهم این ارتباط، گذر از شناخت محدود حسی و تجربی به شناخت عقلانی صحیح و شناخت وحیانی غیبی است. اینگونه است که حقیقت، قدرتنمایی میکند.
خاتمه
در آیه 17 سوره مبارکه رعد، سه کلید واژۀ مهم معرفتشناسی، قدرتشناسی و منفعتشناسی ذیل دال مرکزی حقیقت قرار دارند. در این آیه، در گام اول ارتقای شناخت از حس به عقل اتفاق میافتد. وقتی عبور از شناخت و تقکر پوزیتیویستی رخ داد، شناختی صحیح از عالم و آدم خواهیم داشت و فریب کف را نخواهیم خورد.
در گام دوم، ارتقای شناخت از شناخت عقلانی به شناخت وحیانی روی میدهد. بر اساس شناخت وحیانی میدانیم که حقیقت مثل آب است و این آب زلال و روان و «منفعتبخش» است و باقی خواهد ماند. در نتیجه نگران و دچار تزلزل نمیشویم. چون مطمئن هستیم که حق پیروز میشود و مادیت در برابر معنویت شکست میخورد، همان طور که در صدر اسلام هم شکست خوردند.
لذا سرداران، افسران، سربازان و طرفداران حقیقت نباید خود را در برابر مشکلات ببازند؛ چه مشکلات گرم و چه مشکلات سرد؛ چه در ذوب فلزات در کوره و آهن و آتش، چه در فصل زمستان سرد و پر آب؛ این سردی و گرمی روزگار باعث آبدیدگی جبهه حق میشود.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |