بازار بنزین در تهدید خودروهای برقی چینی
رونق خودروهای برقی چین تهدیدی برای کاهش تقاضا برای بنزین است. |
به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، فروش خودروهای برقی و هیبریدی چینی در سال جاری در رقابت با موتورهای احتراق داخلی به نقطه اوج خود رسیده است.
بر اساس گزارش انجمن خودروهای مسافری چین، آنها بیش از نیمی از فروش خردهفروشی خودروهای سواری را در چهار ماه از جولای به خود اختصاص دادهاند، که در آستانه کاهش تمایل برای سوختهای حملونقل است که تأثیر عمدهای بر بازار نفت خواهد داشت.
جذب سریعتر از حد انتظار خودروهای برقی، دیدگاههای پیشبینیکنندگان نفت در شرکتهای بزرگ انرژی، بانکها و دانشگاهیان را در ماههای اخیر تغییر داده است. برخلاف آمریکا و اروپا انتظار میرود کاهش تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان بارزتر باشد. کارشناسان اظهار کردند که مصرف بنزین چین تا سال ۲۰۳۰ بین ۴ تا ۵ درصد در سال کاهش میدهد.
سیاران هیلی، تحلیلگر نفت در آژانس بینالمللی انرژی در پاریس گفت: «آینده در چین سریعتر میآید». آنچه اکنون شاهد آن هستیم، انتظاراتی است که زودتر از موعد مقرر میآیند، و این پیامدهایی بر شکل رشد تقاضای چین و جهانی در ادامه دهه دارد. برای بازار جهانی نفت، که در بیشتر این قرن به چین بهعنوان محرک اصلی رشد خود متکی است، رکن اصلی مصرف را از بین میبرد. این کشور تقریباً یک پنجم تقاضای جهانی نفت را به خود اختصاص میدهد و بنزین حدود یک چهارم آن را تشکیل میدهد.
محبوبیت فزاینده کامیونهای برقی و همچنین کامیونهایی که با گاز طبیعی مایع کار میکنند، بر تقاضای دیزل نیز تأثیر میگذارد. مصرف سوخت چین در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسید و تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۳ تا ۵ درصد کاهش خواهد یافت.
هنوز ناشناختههای زیادی در مورد نحوه جذب خودروهای برقی توسط چین وجود دارد. علامت سوال دیگر خودروهای هیبریدی پلاگین را احاطه کرده است که میتوانند با برق یا موتورهای بنزینی کار کنند. آنها بخش عمدهای از رشد فروش را در چند سال گذشته به خود اختصاص دادهاند، اما اطلاعات اندکی در مورد میزان اعتماد رانندگان این خودروها به سوخت موتور وجود دارد.
کارشناسان اظهار کردند که میزان خودروهای بنزینی در جادهها در اوایل سال آینده به اوج خود میرسد. بیش از یک دهه پیش، پکن بذرهای انتقال به خودروهای برقی را کاشت و یارانههایی را ارائه کرد که به خودروسازان زمان داد تا تولید خود را افزایش دهند و هزینهها را کاهش دهند. در سال ۲۰۲۱ زمانی که تولید محمولههای خودروهای انرژی جدید تقریباً سه برابر شد نسبت به سال قبل، شروع به کار کرد و اکنون برای اولین بار در سال ۲۰۲۴ از مرز ۱۰ میلیون فراتر میرود.
آندرس هوو، محقق چینی در موسسه انرژی آکسفورد گفت وسایل نقلیه با انرژی جدید حدود ۱۰ درصد از کل خودروهای موجود در جاده ها را تشکیل میدهند و انتظار میرود این میزان تا سال ۲۰۲۷ از ۲۰ درصد فراتر رود و تا دهه ۲۰۴۰ به ۱۰۰ درصد نزدیک شود. وی گفت تقاضای نفت کشور از خودروهای سبک از حدود ۳.۵ میلیون بشکه در روز در حال حاضر به یک میلیون بشکه تا سال ۲۰۴۰ کاهش خواهد یافت.
مسیر چین به سمت برقیسازی سریعتر از سایر اقتصادهاست. خودروهای برقی در ایالاتمتحده، هنوز تنها حدود ۱۰ درصد از کل فروش خودرو را تشکیل میدهد و بلومبرگ پیشبینیهای خود را برای رشد پس از انتخابات جمهوری خواهان به شدت کاهش داد. طبق دادههای آژانس بینالمللی انرژی، مصرف بنزین در آنجا از اوج خود در سال ۲۰۰۴ تا سال گذشته تنها ۱۲ درصد کاهش یافته است. در اروپا، جایی که خودروهای بنزینی و دیزلی رایج هستند، مصرف بخش حمل ونقل از بالاترین میزان در سال ۲۰۰۷ تنها ۶ درصد کاهش یافته است.
بلومبرگ گزارش کرد که هیلی از آژانس بین المللی انرژی اظهار کرد کاهش احتمالی تقاضای بنزین در چین به دلیل عرضه تهاجمی خودروهای برقی این کشور از برخی جهات کاملاً منحصر به فرد است. من فکر نمیکنم کشوری وجود داشته باشد که مشخصات مشابه و قابل مقایسه باشد.
انتهای پیام
© | خبرگزاری ایسنا > خبرنگار: محبوبه محمدآبادی | 37 |