Get News Fast

 

رمز انقلاب اسلامی “مردم‌سالاری دینی” است

حجت‌الاسلام ایزدهی گفت: رمز انقلاب اسلامی مردم‌سالاری دینی است. اگر قرار باشد که انقلاب اسلامی که مولود امام و رهبری است را صادر کنیم با عنصر مردم‌سالاری می توانیم صادر کنیم.
اخبار حوزه امام و رهبری –

نشست علمی با موضوع «فهم مختصات «نظریه دولت» در اندیشه و عمل سیاسی امام خامنه‌ای(حفظه‌الله)» توسط مرکز مطالعات راهبردی تسنیم و با همکاری مؤسسه اندیشه ورز رحا با موضوع «فهم مختصات نظریه دولت در اندیشه و عمل سیاسی امام خامنه‌ای(حفظه‌الله)» و با حضور حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی در قم برگزار شد.

نشست “فهم نظریه دولت در اندیشه و عمل سیاسی امام خامنه‌ای”

در این نشست حجت‌الاسلام ایزدهی با تذکر نسبت به این که دولت تنها منحصر در قوه مجریه نیست و کلیت چهارگانه سیاست یعنی حاکمیت، حکومت، جمعیت و سرزمین را دربر می‌گیرد، «مردم‌سالاری دینی» را بنیان اصلی نظریه دولت از نگاه امام خامنه‌ای معرفی کرد و اظهار داشت: نقطه وصل همه مباحث  ایشان در حاکمیت، حکومت و حکمرانی به این مسئله  برمی‌گردد.

وی با اشاره به این که پدیده دولت – ملت از زمانی که خداانکاری مورد توجه قرار گرفت مطرح شد، گفت: دال مرکزی حاکمیت غرب را اگر در دموکراسی و مردم سالاری قرار دهیم در دولت و حاکمیت جدید انسان محور قرار گرفت تا خود تصمیم‌ بگیرد تا چگونه سرنوشتنش را رقم بزند. بنابراین دمکراسی تجلی بخش حاکمیت انسان بر انسان شد.

ایزدهی افزود: در دولت‌های گذشته در تصدی مسئولیت‌ها نوعی شایستگی ملاک  قرار می‌گرفت اما در دولت جدید بر اساس دموکراسی انتخاب مردم ملاک قرار گرفت حتی اگر فرد منتخب شایسته هم نباشد و بدین ترتیب تمدنی انسان‌محور، لذت‌محور، آزادی‌محور و فرد محور بر جهان غالب شد.

وی با اشاره به این که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  حاکمیت‌ها یا دین سالار و تئوکراسی بودند یا مردم سالار و دموکراسی گفت: جمهوری اسلامی مدل سومی است که شاید بتوان از آن به عنوان تئودموکراسی یاد کرد که حتی قابلیت استناد به صدر اسلام را هم دارد. این ترکیب که شاخص اصلی آن مردم سالاری دینی است ترکیبی التقاطی نیست.

وی افزود: این پدیده عملا منحصر به فرد است که علاوه بر ابتنا بر هنجارهای امروز که مورد پذیرش عقلای عالم است در عین حال ذره‌ای از موازین اسلامی عدول نمی‌کند چرا که آنچه مبتنی بر تجربه بشری است رااخذ می‌کند  اما آنچه ریشه در تفکر الحادی دارد پس می‌زند.

حجت‌الاسلام ایزدهی در ادامه مسئله استقلال و آزادی را دو مسئله مشترک نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: پاسخی که علمای مشروطه مخصوصا میرزای نائینی به این دو مسئله دادند سلطنت مقیده، یعنی سلطنت مقید به اراده مردم بود اما در انقلاب اسلامی پاسخ این دو مسئله شد جمهوری اسلامی.

وی افزود: نتیجه اقدام نائینی بر خلاف آنچه می‌پنداشت شد سلطه بیشتر و استبداد ‌قوی‌تر که نه توانست حافظ استقلال باشد و نه حافظ آزادی اما انقلاب اسلامی تنها حکومتی است که با محوریت دین در عصر غیبت آمد، مستقر شد و توسعه پیدا کرد به طوری که ما امروز مستقل‌ترین کشور جهان هستیم و در عین حال بیشترین اتکا را به مردم داریم. در گذشته مردم می‌گفتند بگذارید رأی دهیم اما امروز حکومت می‌گوید بیاید رأی دهید و از مشارکت حداکثری آنان استقبال می کند.

حجت‌الاسلام ایزدهی مردم سالاری دینی را مبتنی بر انسان‌سالاری دینی دانست و در توضیح آن گفت: مردم سالاری دینی یعنی انسان‌سالاری خدا‌بنیاد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی برگرفته از دین و مستند به سنت و سیره نبوی و امامان شیعه علیهم‌السلام است.

وی با تأکید بر این که بنیان مردم سالاری دینی توسط امام خمینی بنا نهاده شد، امام خامنه‌ای را مفسر و مقوم آن معرفی کرد و گفت: مردم سالاری دینی توسط امام خامنه‌ای مطرح و نهادینه شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی منطق مردم سالاری را از صدر اسلام گرفت به طوری که امام خمینی اجمالا و امام خامنه‌ای مفصلا آن را تبیین کردند و به کار گرفتند و شیرازه نظریه خود در باب دولت و حکومت قرار دادند.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا