اعتبار روایت نزول جبرئیل بر حضرت زهرا از نظر امام خامنهای
بسیار شنیدهایم که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) فرشته وحی برای تسلا دادن به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مکرر به محضرشان نازل میشد؛ حضرت آیت الله خامنهای درباره اعتبار این روایت بیاناتی دارند. |
به گزارش بخش سیاسی وبانگاه به نقل از گروه امام و رهبری خبرگزاری تسنیم، در ایام موسوم به ایام فاطمیه قرار داریم که متعلق به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. شهادت ایشان در فاصله کوتاهی از رحلت پدر گرامیشان رسول مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلوات الله علیه و آله به وقوع پیوست. به یک روایت در هفتاد و پنجمین روز پس از رحلت پیامبر و به روایت معتبرتر در نودو پنجمین روز.
یکی از قضایایی که برای ایام پس از رحلت نبی اکرم (ص) مطرح است حزن و اندوه فراوان حضرت زهرا (س) است. در این باره روایتی مطرح است که جبرئیل فرشته عظیم الشأن خداوند و حامل وحی برای پیامبران بارها برای تسلای خاطر به وجود مقدس فاطمه زهرا (س) در فراق پدر بزرگوارشان بر ایشان نازل شدهاند.
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب در این باره و درباره صحت این روایت بیاناتی دارند که در ادامه میآید: «دربارهی عظمت شأن زهرای اطهر، صدّیقهی طاهره (سلام الله علیها) زبان ماها خیلی قاصر و ناقص است؛ قرآن و حدیث صحیح دربارهی این بزرگوار سخن دارد، مدیحه دارد که برای ذهن ما و فکر کوته ما فهم این مدیحهها هم احتیاج به تأمّل و دقّت دارد. این روایت را که امام بزرگوار هم یک وقتی نقل کردند که جبرئیل بعد از وفات و رحلت پیغمبر بر حضرت زهرا میآمد و نازل میشد، روایت صحیحی است؛ به سند این روایت ما نگاه کردیم؛ سند معتبر و در نهایت اعتبار است و جای هیچ تردیدی نیست که جبرئیل میآمد. عبارت این است: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیلُ علیه السّلام فَیُحسِنُ عَزاءَها عَلَی اَبیها؛ به زبان امروز ما، مرتّب میآمد به حضرت زهرا برای رحلت پیغمبر تسلیت میگفت؛ وَ یُطَیِّبُ نَفسَها؛ آرامش میداد به آن بزرگوار؛ وَ یُخبِرُها عَن اَبیها وَ مَکانِه؛ خبر میداد که پیغمبر در چه وضعی است، در چه حالی است؛ در عالم برزخ، در محضر حیّ ودود، مقامات عالی پیغمبر را نشان میداد و برای فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) تصویر میکرد؛ وَ یُخبِرُهَا بِما یَکونُ بَعدَها فِی ذُرِّیَّتِها؛ ماجراهای فرزندان حضرت را هم که در آینده پیش میآید -ماجرای امام حسن، ماجرای کربلا، ماجرای ائمّه (علیهم السّلام) و ماجرای حضرت ولیّعصر (ارواحنا فداه) را- برای حضرت نقل میکرد؛ وَ کَانَ عَلیٌّ علیه السّلام یَکتُبُ ذَلِک؛(2) امیرالمؤمنین هم مینشست، اینها را مینوشت؛ این خیلی مسئلهی مهمّی است.
بنا به نقل قرآن، جبرئیل یک بار در طول تاریخ بر غیر پیغمبری نازل شده: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّا؛(3) اگر مراد از روح -که البتّه این هم محلّ اختلاف است- در ماجرای حضرت مریم، جناب جبرئیل (علیه السّلام) باشد، خدای متعال [فقط] یک بار بر [کسی] غیر پیغمبر جبرئیل را فرستاده؛ بقیّهی ملائکه نازل شدهاند و مکرّر اتّفاق افتاده که ملائکه آمدهاند؛ [امّا] جبرئیل فقط یک بار؛ امّا برای حضرت زهرا: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیل؛ بحث یک بار و دو بار نیست، [بلکه] جبرئیل مرتّب میآمد و شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها). (بیانات در دیدار مداحان اهل بیت علیهم السلام 1400/11/3)
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |