Get News Fast

 

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

متاسفانه مدیریت در بخش سورتینگ‌داران خرد به خوبی انجام نمی‌گیرد و بسیاری از فعالان این بخش با صادرات مرکبات بی‌کیفیت باعث بدنامی مرکبات ایرانی در بازار جهانی شده‌اند.

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بابل، مرکبات و کیوی بیشترین حجم صادرات استان مازندران و گیلان را به خود اختصاص داده است تا جایی که مازندران به عنوان قطب تولید مرکبات کشور بالاترین حجم صادرات مرکبات به کشورهای همسایه دریای خزر بخصوص روسیه را داراست و یک سوم صادرات در بخش محصولات کشاورزی ایران به کشور روسیه را مرکبات تشکیل می‌دهد.

گزارش| سورتینگ‌داران به جان مرکبات ‌سبز شمال افتاد‌ه‌اند‌

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

مردم روسیه اعتقاد دارند که طعم مرکبات ایران با مرکبات دیگر کشورها مانند مصر و لبنان و سوریه متفات و مرکبات ایران بهتر و خوشمزه‌تر است؛ یکی از خصوصیات مهم مرکبات شمال ترش و شیرین بودن آن است که این خصوصیت علاقه‌مندی مردم روسیه و دیگر کشورهای بازار هدف را در پی داشته است؛ دلیل دیگر جذب روسیه به سمت مرکبات ایران هزینه‌های ترانزیت است که باعث شده تا ایران را برای خرید این محصول هدف قرار دهند؛ روسیه سالانه بالای 1.5 میلیون تن مرکبات نیاز دارد و یکی از بازارهای پر‌فروش حتی برای دیگر کشورهای تولید‌کننده مرکبات است.

در مازندران 120 هزار هکتار باغ مرکبات وجود دارد که 10 هزار هکتار آن نارنگی و مابقی پرتقال است؛ مرکبات بعد از برنج دومین محصول مهم و اختصاصی و منبع درآمد کشاورزان مازندرانی است؛ در استان مازندران در سال‌های اخیر مسیر برای صادرات تا حدودی هموار و بازگشایی شده و این کار باعث شده که تعداد سورتینگ‌ها و مراکز بسته‌بندی مازندران از 200 به 800 واحد برسد و ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی از 800 هزار تن با توسعه سردخانه‌ها به 1500 تن افزایش یابد.

هر چند برخی از صادر‌کنندگان مدیریت را حلقه مفقوده این بخش جهت استانداردسازی محصولات در جهت صادرات می‌دانند، اما عدم شناخت نیازمندی‌های بازار هدف حلقه مفقوده دیگر این زنجیره بزرگ است که برخی از صادرکنندگان خرد با این بازار آشنایی ندارند و این عدم شناخت نیازمندی‌ها باعث شده تا بازار هدف با محصولات بی‌کیفیت ایرانی اشباع شود و حتی محصولات با کیفیت هم مورد استقبال قرار نگیرد و صادرات مرکبات ایران را با مشکل جدی مواجه کند.

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

 چرا مرکبات ایران دیگر بازار ندارد؟

مجید حسین‌زاده موسس و مدیرعامل هلدینگ کاسپین و یکی از صادرکنندگان در حوزه مرکبات در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری به واگویه‌هایی در حوزه صادرات مرکبات پرداخت و اظهار داشت: ‌یکی از بخش‌های مهم صادرات هلدینگ کاسپین صادرات مرکبات به کشورهای مورد نیاز است؛ ما خرید برای صادرات را از زمان برداشت محصول شروع نمی‌کنیم بلکه خرید ما از زمان گلدهی درخت مرکبات یعنی زمانی است که درخت هنوز از خواب بیدار نشده ‌صورت می‌گیرد‌.

این صادر کننده مرکبات افزود: باغ‌های با حجم زیاد را شناسایی و زیر نظرمی‌گیریم و راهنمایی‌های لازم را به باغدار برای بالا رفتن کیفیت محصول که ازدیاد کمیت را در پی دارد انجام می‌دهیم و با باغدار یا تولید‌کننده به صورت کشت، قراردادی می‌بندیم؛ قرارداد ما با کشاورز اینگونه است که هر چه قدر در سطح هکتار تولید می‌کند ما به باغدار کمک می‌کنیم تا تولید را افزایش دهد قیمت روز بازار هر اندازه باشد ما از باغدار بیشتر از قیمت روز خریداری می‌کنیم‌.

حسین‌زاده با بیان اینکه، ا‌ز مجموعه خودمان در سال 1402 به میزان 30 هزارتن فقط مرکبات صادرات داشتیم و این رقم صادرات برای 1403 به 40 هزار تن خواهد رسید، افزود: ما از هر باغی خرید نمی‌کنیم و محصول را ازباغ‌هایی که خودمان شناسنامه داده باشیم خرید می‌کنیم تا کیفیت محصول تضمین شده باشد‌؛ حدود 400 هکتار باغات مازندران زیرپوشش ماست و این پوشش از میاندرود تا بابل را شامل می‌شود. معمولا باغاتی که از حجم بالای هکتار و حجم بیشتر برخوردارند و محصولات هم با کیفیت باشند جهت صادرات انتخاب و خریداری کرده و پوشش می‌دهیم.

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

وی درباره سبز‌زدایی هم تاکید کرد: مرکبات مثل همه میوه‌ها‌ی دیگر مانند هلو، زرد‌آلو، سیب و غیره تاریخ برداشت دارد و زودتر از موعد مقرر نمی‌توان برداشت کرد؛ متاسفانه برخی سورتینگ‌داران زودتر از موعد مقرر مرکبات را برداشت می‌کنند و این تخلف است؛ در بحث پرتقال یک تصور غلط وجود دارد اینکه تامسون نفخ می‌آورد؛ این باورغلط است اگر این محصول تا فصل برداشت آن یعنی تا دی ماه بماند و سپس برداشت شود هیچ نفخی ندارد. چون زودتر از تاریخ مقرر رسیدن کامل،  میوه برداشت می‌شود و هنوز سبزینه دارد از درخت جدا می‌شود یک ماه قبل در آبان ماه پرتقال نارنجی رنگ در بازار وجود داشت که این رنگدهی در حقیقت در اتاق گازدار و با استفاده  از مواد شیمیایی که باعث زودرس و پیر شدن میوه می‌شود انجام گرفته است؛ داخل میوه ترش است و در حوض رنگ در دمای 50 درجه در آب جوش می‌ماند تا به مرحله رنگ‌دهی برسد و این رنگ کاملا شیمیایی و مضر است که این میوه در حین صادرات دچار فساد و لک می‌شود.

وی تاکید کرد: امسال برای پیگیری مشکلات موجود 20 جلسه خدمت وزیر و معاونین در تهران رفتم و برای بررسی بازار هدف سفر میدانی به بازارهای کشورهای عمان و دبی، ازبکستان و روسیه و غیره داشتم و از نیازمندی‌های این بازار‌های جهانی فیلم تهیه کردم و استانداردهای روز جهان و نیاز روز دنیا را بررسی کردم و فیلم را به وزیر هم دادم و گفتم که این خیانتی که در حق کشاورز می‌شود جلویش گرفته شود اگر استانداردها در تولید و برداشت و صادرات رعایت شود به عنوان  صادرکننده باید پرتقال را کیلویی 30 هزار تومان از روی درخت از باغدار بخرم. 

این صادر‌کننده پرتقال خاطر‌نشان کرد: پرتقال ایرانی چون با رنگ مصنوعی و کیفیت پایین داخلی میوه و بامزه ترش  به بازار هدف می‌رود و پرتقال مصر و ترکیه با شیرینی وارد بازار می‌شود باعث شده تا هم تاجر و هم مصرف‌کننده از مرکبات ایرانی ناراضی باشند و در نتیجه بازار پرتقال ایرانی خریدار ندارد ما هم به عنوان صادر‌کننده با توجه به تقاضای بازار هدف مجبور می‌شویم تن به کاری بدهیم که راضی نیستیم و مجبور‌یم از همین روش رنگ‌دهی استفاده کنیم چون مشتری را به این نوع محصول عادت دادند در حالی که این روش غلط است.

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

وی افزود: سورتینگ‌های کوچک و بزرگ همه صادرات انجام می‌دهند؛ یک دلال در سورتینگ‌ها می‌گردد و سورتینگ‌های خردی که هزینه‌های جانبی مانند برند‌سازی و غیره را ندارند و مثلا در هفته یک ماشین برای صادرات آماده می‌کنند در حالی که صادر‌کنندگانی مانند ما با هزینه‌های جانبی روزی 10 کانتینر آماده صادرات می‌کنیم.

وی ادامه داد: سورتینگ‌هایی که هیچ درک درستی از صادرات ندارند و فاقد برند هستند و زیر پله‌ای کار می‌کنند به اندازه خودشان یک ماشین صادرات انجام می‌دهند و همین یک ماشین باعث شده تا بازار خراب شود و صادرات استاندارد نداشته باشیم؛ رفع این مشکل که دامنگیر صادر‌کنندگان خرد و کلان شده ‌نیاز به دستور حاکمیتی دارد تا جلوی این کار گرفته شود؛ ما به لحاظ جغرافیایی در کنار کشورهای سی‌آی‌اس قرار گرفتیم و با بازار هدف 400 میلیون نفری اگر بتوانیم صادرات این  بازار را درست مدیریت کنیم و روابط ارتباطی و زیرساختی را با کشورهای دیگر را درست کنیم صادرات بسیار خوبی را در این حوزه خواهیم داشت.

وی افزود: مشکلی که توسط مدیران ارشد و استانی باید مورد توجه قرار گیرد این است که، سیستم تولید و برداشت ما مکانیزه نیست و کشاورز در هر هکتار 25 تن برداشت می‌کند؛ در حالی که در دنیا با سیستم پیشرفته و مجهز در هر هکتار 100 تا 110 تن برداشت می‌شود برای این باغدار با این حجم از تولید به‌صرفه است‌؛ مدیران ما هم باید جهت مدیریت وضع موجود از کشورهای دیگر که در این بخش جلوتر‌ند بازدید میدانی داشته باشند و دولت هم از این موضوع حمایت و پشتیبانی کند.

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

این صادر‌کننده با گلایه از مسئولان بیان کرد: کشاورز و باغدار و تولید‌کننده واقعا در وضعیت خوبی قرار ندارد؛ اگر تولید بیشتر از بازار هدف باشد باید به سمت صنایع تبدیلی برویم و وارد شدن در شرایط فعلی برای ورود به صنایع تبدیلی به صرفه نیست؛ من در بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی مانند کارخانه تولید زغال و طرح و بهره‌برداری جنگل تولید تخته و الوار مبل، تولید شیرآلات بهداشتی وساختمانی و تولید مواد اولیه مخازن پلاستیکی فعالیت کردم و صادرات مرکبات بخشی از این هلدینگ است؛ برای من مهم است که این صنعت مرکبات درست مدیریت شود این کشاورزان زحمتکش با این حجم از کار و هزینه اولیه باید مدیریت کرد وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است تا از تجربیات تولید‌کننده و صادر‌کنندگان استفاده کنند تا این مشکلات مدیریت شود.

میزان تولیدات مرکبات در ایران دو برابر ظرفیت است

حسینی، یکی از سورتینگ داران فعال در عرصه صادرات مرکبات به تسنیم گفت:  بیش از 10 سال است که در یکی از روستاهای بابل یک واحد سورتینگ دارم که در این واحد مشغول خرید و انبار وحتی صادرات مرکبات و کیوی با یازده کارگر هستیم.

این صادر کننده مرکبات تصریح کرد: در شهرستان بابل 80 سورتینگ فعال هستند که برخی از این سورتینگ‌ها مانند واحد ما در صادرات هم فعال هستند البته برخی از واحدها فقط کار خرید و انتقال به سرد خانه و سپس فروش به تجار دیگر را انجام می‌دهند ولی ما در کار صادرات مرکبات و کیوی به کشورهای حاشیه خزر و عراق هم فعال هستیم؛ میزان تولیدات مرکبات در ایران دو برابر ظرفیت است و ما با توجه به اینکه در بخش صنایع تبدیلی زیاد فعال نیستیم باید در بخش صادرات فعال باشیم تا مازاد تولیدات داخل فاسد نشود.

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

وی افزود‌: خیلی از میوه‌های برداشت شده قابلیت صادرات را ندارند و به میوه آبگیری یا لکی معروف هستند که باید صنعتی در مازندران و شهرستان بابل باشند تا از این میوه‌هایی که قابلیت تازه‌خوری و صادرات را ندارند آبمیوه یا اسانس و غیره گرفته شود؛ متاسفانه مدیریت در بخش سورتینگ‌داران خرد به خوبی انجام نمی‌گیرد و بسیاری از فعالان این بخش با صادرات مرکبات بی‌کیفیت باعث بدنامی مرکبات ایرانی در بازار جهانی شده‌اند؛ مسئولان مربوطه باید مشکلات این بخش را دسته‌بندی کرده و با برنامه‌ریزی درست برای رفع این مشکلات قدم بردارند.

‌‌در حال ایجاد صنف کشاورزان هستیم

مدیر جهاد کشاورزی بابل هم در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: بیش از 4000 تن انواع مرکبات اعم از نارنگی و پرتقال و‌ نیز خرمالو و … به کشورهای عراق، عربستان، کویت، روسیه و سایر کشورهای حاشیه خزر صادر شد؛ شهرستان بابل با بیش از 22 هزار هکتار باغ مرکبات و با بیش از 700 هزار تن تولید مرکبات، نیاز به پایانه صادراتی و زنجیره ارزش مرکبات دارد تا بتواند با استانداردهای جهانی بخش قابل توجهی از تولیدات مرکبات این شهرستان را صادر کند.

‌‌محسن آهنگری با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن باغات، راهکار توسعه و استاندارد‌سازی تولیدات باغی است، گفت: سطح تخصیصی طرح هویت بخشی و شناسنامه‌دار کردن باغات شهرستان بابل در سال جاری 2 هزار و 850  هکتار است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل با اشاره به اینکه با اجرای سطح تخصیصی، 2 هزار و 850 هکتار باغات در این شهرستان شناسنامه‌دار می‌شود، تصریح کرد: تاکنون طرح شناسنامه‌دار شدن 366 هکتار باغات در این شهرستان اجرا شد؛ 288 مورد اجرای این طرح در  سطح 366 هکتار باغات بوده است.

 این مسئول بیان کرد: هویت‌بخشی یکپارچه و ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار با تولیدکنندگان زیربخش باغبانی با اهداف مهمی همچون تدوین بانک جامع اطلاعاتی محصولات باغبانی، ثبت و پایش مبدا تولید محصولات، کنترل باقیمانده آثار سموم شیمیایی و ارتقای کمی و کیفی صادرات محصولات باغبانی و به طور کلی اعمال مدیریت جامع در حوزه محصولات باغبانی را از جمله راهبردهای طرح شناسنامه‌دار کردن باغات است.

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

 آهنگری تصریح کرد: در فرآیند طراحی شده برای اجرای این طرح ملی، تمامی مراحل ثبت و صدور شناسنامه واحدها در سامانه تحت وب بهره‌برداران نظام صنفی کشاورزی موسوم به «سَبَک» صورت می‌گیرد که با کد دسترسی سریع طراحی شده در این سامانه برای مراکز تولید محصولات باغبانی، امکان پایش مبادی تولید و استانداردسازی محصولات برای صادرات و حتی تنظیم بازار داخلی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در حال ایجاد صنف کشاورزان هستیم و در حال طی مراحل اداری وثبت آن هستیم تا با تاسیس صنف کشاورزان و باغداران مشکلات این بخش توسط صنف پیگیری و رفع شود.

آفت صادرات مرکبات مازندران از زبان نماینده مجلس

احمد فاطمی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی‌درباره‌ وضعیت مرکبات و اقدامات و تصمیماتی که در مجلس و دولت برای قیمت‌گذاری و صادرات آن اتخاذ شده است، ‌اظهار داشت: ‌حدود چهارمیلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود که سهم مازندران از این میزان حدود دو میلیون و 700 هزار تن است؛ میانگین مصرف مرکبات در کشور حدود یک میلیون و 800 هزار تُن تخمین زده شده است، ‌نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که بقیه تولیدات نیز باید صادر شود چرا که راهی جز صادرات مرکبات وجود ندارد در غیر این صورت کشاورزان با ضرر و زیان مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به نقش دلالان در بازار مرکبات افزود: متاسفانه دلالان و واسطه گرانی که مرکبات باغات را از کشاورزان خریداری می‌کنند اقدام به «سبز چینی» کرده و با استفاده از دمای حرارت مشخص و ترکیبات شیمیایی، اقدام به فرآوری و رنگ آمیزی محصولات و مرکبات می‌کنند، در حقیقت با این اقدام، هم قند مرکبات به حد معمول نرسیده و کم است وهم سبب می‌شود این مرکبات به تدریج دچار پوسیدگی شوند؛ وقتی مرکبات با ویژگی‌های یاد شده به سمت کشورهای دیگر صادر می‌شود در آنجا از نظر کیفیت با مرکبات سایر کشورها مقایسه و چون مرکبات ایران سبززدایی و توام با فرآوری شیمیایی شده است کیفیت آن به شدت پایین می‌آید لذا در بازار کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و سایر بازارهای هدف مورد اقبال قرار نمی‌گیرند وسبب بدنامیِ مرکبات ایران در بین کشورها و همچنین استرداد و بازگشت آنها به داخل کشور خواهد شد.

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

‌وی ادامه داد: تلاش همه نمایندگان مجلس به ویژه مازندران بر این است که صادرات مرکبات این استان به صورت پایدار تداوم یابد چراکه چاره‌ای جز صادرات نداریم؛ طبق آمار، حدود 400 تا 600هزار تُن مرکبات به سایر کشورها صادر می شود که رقم قابل توجهی نیست، در حقیقت هزینه نیروی کار، کود، نگهداری و برداشت مرکبات به نوعی برای کشاورز به صرفه نیست و همین موضوع باعث ضررهای هنگفت به این قشر زحمتکش می شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: دولت نقش مهمی در ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم برای صادرات مرکبات برعهده دارد به بیان دیگر دولت می‌تواند با ایجاد یک سری ایستگاه‌های صادراتی از طریق راه‌های دریایی و دالان‌های زمینی، مرکبات را به سایر کشورها صادر کند. البته وزارت جهاد کشاورزی و استاندار مازندران نیز در این خصوص بخشنامه‌هایی را ابلاغ کردند که بحث نظارت و کنترل بر سورتینگ‌ها به خوبی صورت پذیرد بدین گونه که سورتینگ‌ها به درستی به وظایف اصلی شان بپردازند و از اقداماتی چون سبز زدایی و رنگ آمیزی مرکبات اجتناب ورزند.

فاطمی با بیان اینکه علاوه بر بحث نظارت بر سورتینگ‌ها، بازدیدهای مستمر نیز می‌تواند بیش از پیش مثمر ثمر باشد، تشریح کرد: در حقیقت سازمان‌های نظارتی باید وارد عمل شوند و از ابزارهای نظارتیِ خود برای هر چه بهتر شدن وضعیت سورتینگ‌ها استفاده کنند، دغدغه بنده نیز پیگیری همین موضوع در مجلس و دولت است؛  امیدوارم بتوانیم قیمت مرکبات را در داخل کشور به قیمت واقعی آن نزدیک کنیم.

گزارش|واکاوی بدنامی مرکبات ایران در بازار جهانی/ باز دلالان!

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا