روند استعفای نماینده بندرعباس در مجلس چگونه است؟
به بهانه تقاضای استعفای نماینده بندر عباس در این گزارش به بررسی روند استعفای یک نماینده از نمایندگی مجلس پرداختهایم. |
به گزارش بخش اخبار سیاسی وبانگاه به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، روز (یکشنبه چهارم آذر ماه) روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی قوه مقننه، تقاضای استعفای محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی را اعلام وصول کرد.
عباس گودرزی سخنگوی مجلس شورای اسلامی نیز به تسنیم گفته که رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه دردستورکار جلسات این هفته مجلس قرار دارد اما پیش از ورود صحن به دستور کار بررسی لایحه بودجه سال آتی، طرح استعفای محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس در مجلس که پیش از این اعلام وصول شده بود، در دستور کار قرار خواهد گرفت.
پیگیریهای خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که نماینده بندرعباس گزینه تصدی استانداری هرمزگان است و پنجمین نمایندهای است که از مجلس به دولت میرود.
*سازوکار استعفای نماینده و نحوه بررسی آن در مجلس
آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی شرایط و سازوکاری را بر اساس مفاد 90 تا 93 آییننامه برای استعفای نمایندگان تعیین کرده است که طبق آن، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است میتواند از مقام نمایندگى استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است.
طبق ماده 91، نماینده تقاضاى استعفای مدلّل خود را به عنوان رئیسمجلس مینویسد و رئیسمجلس آن را در اولین جلسه علنى و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد میگذارد. نماینده میتواند قبل از شروع بررسى در مجلس تقاضاى استعفای خویش را مسترد دارد.
همچنین مطابق ماده 92، بررسى تقاضاى استعفاء بدین ترتیب خواهد بود که ابتداء تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع خواهد کرد.
مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضیح نماینده متقاضى استعفاء حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت میتوانند صحبت کنند و پس از آن رأیگیری بهعمل میآید.
در صورت تصویب تقاضاى استعفاء مراتب از طریق رئیسمجلس به وزارت کشور اعلام میشود تا طبق قانون انتخابات اقدام کند.
بر اساس آییننامه، هرگاه نماینده متقاضى استعفاء براى طرح تقاضاى استعفاى خود در مجلس حاضر نشود و کسى را هم براى دفاع از خود تعیین نکند، متن تقاضاى استعفاء قرائت و در صورت وجود مخالف حداکثر به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهد کرد و سپس رأیگیری بهعمل میآید.
در ادامه این قانون و در ماده 93 آمده است که هرگاه تقاضاى استعفای تعدادى از نمایندگان به نحوى باشد که مانع از تشکیل جلسه رسمى گردد قابل طرح در مجلس نیست.
بنابراین هر نمایندهای که تقاضای استعفا از نمایندگی مجلس را دارد باید فرایندی که در قانون آییننامه داخلی مجلس ذکر شده را بگذراند.
بر اساس این گزارش، در نخستین جلسه هر دوره از مجلس شورای اسلامی شعب 15گانهای به قید قرعه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان تشکیل میشود و موظف به بررسی این اعتبارنامهها و تأیید آنهاست.
بنابر آییننامه داخلی مجلس، هر نامزد پیروز در انتخابات مجلس، یک اعتبارنامه نمایندگی دارد که باید از سوی همه نمایندگان پذیرفته شود.
اعتبارنامه به مجموعه مدارکی گفته میشود که نشاندهنده سوابق کاری، درسی و دانشگاهی، نحوه انتخاب و اطلاعاتی درباره نماینده است که در پرونده وی قرار میگیرد و پس از شروع به کار مجلس و تعیین شعب مجلس، اعتبار نامههای نمایندگان در شعب مورد بررسی و نهایتاً مورد تأیید یا رد شعبههای بررسیکننده قرار میگیرد مانده 27 تا37 آییننامه نحوه بررسی اعتبارنامه در شعب پانزدهگانه را تشریح کرده است.
انتهایپیام/
© | خبرگزاری تسنیم |