تاملی بر پویش «ایران همدل»؛ جامعهشناسان چه میگویند؟
چهارمین مرحله پویش مردمی «ایران همدل» در لبّیک به ندای امام خامنهای (مدظلهالعالی) مبنی بر کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان، اواسط مهر سال جاری آغاز بهکار کرد. |
به گزارش بخش سیاسی وبانگاه به نقل از گروه امام و رهبری خبرگزاری تسنیم، تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهرها و روستاهای فلسطین در نوار غزّه و شهادت دهها هزار نفر از مردم بیگناه این منطقه و تخریب جدّی زیرساختهای شهری و منازل مسکونی و از بین رفتن معیشت مردم غزّه در یک سال اخیر و همچنین تخریب منازل و ساختمانهای مردم در جنوب لبنان و شهادت جمع زیادی از مردم بیگناه و خسارتهای گسترده به آنها، در لبّیک به ندای رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، اواسط مهرماه، چهارمین مرحله پویش مردمی «ایران همدل» به منظور جمعآوری مشارکتهای نقدی مردم شریف کشورمان برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان آغازبهکار کرد. پویشی که به سرعت در گوشه گوشه کشورمان جای خود را باز کرد و صحنههایی ماندگار و درخشان از نوع دوستی مردم ایران را به نمایش گذاشت.
رسانه KHAMENEI.IR در گفتوگو با جامعهشناسان مختلف ذیل پرونده «تحلیل و بررسی جامعهشناسانه حضور میلیونی مردم در پویش ایران همدل»، این پویش مردمی را از نگاه جامعهشناختی بررسی و تبیین کرده است.
حاجیحیدری: حجم ایثارگری در پویش «ایران همدل» حاکی از انسجام ارزشی و هنجاری قابل ملاحظهای است
در همین راستا حامد حاجی حیدری، جامعهشناس و استاد دانشگاه تهران، موج شگفتانگیز کمکهای مالی، اهدای طلا و زیورآلات برای کمک به مردم غزه و لبنان در مرحله اخیر «پویش ایران همدل» را قابل ملاحظه عنوان کرده و میگوید: «چنین حجمی از «ایثارگری» نشاندهنده یک انسجام ارزشی و هنجاری قابل ملاحظه است که در سطحی فراتر از مرزهای ملی و در مرزهای عقیدتی تعریف شده است. گمان من این است که انتلکتولها که عمدتاً در برخی بخشهای شمالی و غربی تهران و در میان اقشار متوسط شهری، سطوحی از سستی ارزشهای هنجاری را میبینند، به کلیت جامعه تعمیم میدهند. واقعیت این است که بدون یک میزان از انسجام ارزشی هنجاری، نمیتوان این مقدار «ایثارگری» اتفاق بیفتد.»
او ادامه میدهد: «در تمام این مدت، ما زنجیرهای از رویدادها را شاهد بودهایم که نشاندهنده تعهد نیرومند ارزشی و هنجاری در قطاعهای مهمی از مردم است. تشییع عظیم پیکر رئیسجمهور مردمی، تعهد ارزشی جمعیت بزرگی را نشان داد. همینطور وجد و شعف مردم در قبال عملیات «وعده صادق 1» و «وعده صادق 2»، نشاندهنده همبستگی آنها با امت اسلامی بود. فقط هم همبستگی بین مردم کشور خودمان نبود؛ بلکه همبستگی با امت اسلام و با هر مظلومی در جهان بود. اینها باعث شد تا مردم خودشان را درگیر این موضوعات بکنند و «پویش ایران همدل» را هم داغ کنند.»
عظیمزاده: طرح همدلی و مواسات مادران ثابت کرد که زن ایرانی در صحنه حضور دارد
فائزه عظیمزاده اردبیلی، استاد دانشگاه امام صادق (علیهالسلام) یکی دیگر از چهرههایی است که به تحلیل جامعهشناختی پویش «ایران همدل» پرداخته است. او ضمن تاکید بر فرمایش امام خامنهای (مدظلهالعالی) مبنی بر اینکه زنان ایرانی در طرف درست تاریخ قرار دارند، در تحلیل پویش «ایران همدل» میگوید: «این طرح که بهعنوان طرح «مواسات مادرانه» شناخته شد، نمادی از مشارکت مدنی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود. طرحی که پاسخی کوبنده به تمام کسانی بود که مدعی بودند زنان ایرانی از حق حرکت و حضور اجتماعی محروماند. طرح همدلی و مواسات مادران ثابت کرد که زن ایرانی در صحنه حضور دارد، توانمند است و توانمندسازی میکند. این طرح، تنها محدود به بخششهای مالی و اجتماعی نبود، بلکه شامل دورهمیها و گردهماییهای مدنی و جمعی زنان و دختران جوان ایرانی بود. این تجمعات نشان داد که زنان ایرانی در کنار زنان مظلوم غزه و لبنان، و دیگر شهیدان بیگناه تاریخ ایستادهاند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، زنان ایرانی در طرف درست تاریخ قرار دارند.»
این استاد دانشگاه تصریح میکند: «زنان و دختران ایرانی در این پویش همدلی آمدند تا اعلام کنند که ما در مقام عمل به مبانی و معیارهای حقوق بشر متعهدیم. زن ایرانی کرامت دارد، حق حیات دارد و موجودی مستقل است. او از دارایی، اموال، و مالکیت خود میگذرد و امروز موتور پیشران حمایت از زنان و کودکان در مخاصمات بینالمللی شده است. این زنان از بیگناهانی دفاع میکنند که قربانی خشونت و کشتار شدهاند و متأسفانه هیچ مرجع حقوق بشری در جهان با این فجایع مقابله نمیکند.»
قاسمی: شرط تعمیم پویش «ایران همدل» شناخت خوب این اتفاق و رقمزنندگان آن است
عاصمه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه شناس حوزه مطالعات زنان، دیگر چهرهای است که به تشریح نکات و دیدگاههای خود درباره پویش «ایران همدل» پرداخته است. او در این زمینه میگوید: «بیت معروف سعدی: «تو نیکی میکن و در دجله انداز/ که ایزد در بیابانت دهد باز» منعکسکننده فرهنگ جامعه ایرانی است که در واقع، نوعدوستی و کمک و همیاری را بدون در نظر گرفتن نفعی از طرف مقابل انجام میدهند. تاریخ جامعه ایرانی بیانگر ارزشهای انسانی در آیین رایج پیش از اسلام است که با ورود اسلام ارزشها و مفاهیم والایی همچون همکاری، همیاری، ایثار، از خود گذشتگی و تعاون و بسیار دیگری از ارزشهای والای انسانی در آن جاری و تثبیت شده است. بسیاری از آیات قرآن کریم و همچنین روایات و احادیث متعدد بر عشق، کمک، همدلی و محبت متقابل مؤمنان به یکدیگر تأکید میکند و از این رو جامعه ایرانی با این مفاهیم آشناست و بارها در تاریخ به خصوص تاریخ معاصر خود از جمله پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این یاریگری را به منصه ظهور گذاشته است.»
او ادامه میدهد: «اگر بخواهیم ایران همدل تعمیم داده بشود، باید خود این اتفاق و رقمزنندگان آن به خوبی شناخته شوند. باید ظرفیت بانوان در عرصههای دیگر جامعه شناخته و استفاده شود. باید نقشآفرینی زنان در عرصههای مختلف جامعه هم به خود آنها و هم به کل جامعه شناسانده بشود و این اثرگذاری به طور سیستماتیک در ساختارها نهادینه شود. نگاه متعالی قرآنی اسلامی به زن که در نگاه حضرت امام خمینی (رحمهالله) و رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) متجلی است باید در ساختارها و نهادهای اجتماعی ظهور و بروز عملی و اجرایی پیدا کند.»
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |