زیبایی‌های دوران ظهور_ یک| عدالت فراگیر

همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی از یک سو و عید بزرگ نیمه شعبان از دیگر سو، نگاهی اجمالی به زاویه‌ دید متفاوت امام‌خمینی(ره)؛ بنیان‌گذار انقلاب، به مفهوم عدالت‌گستری حضرت مهدی(عج) در دوران ظهور انداخته‌ایم.

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، امام خمینی (ره) با نگاهی عمیق و نو به واکاوی موضوع عدالت‌گستری امام عصر(عج) در دوران ظهور می‌پردازد. این نگاه خاص به احتمال قوی در میان نظریه‌پردازان و علمای دینی بی‌سابقه است و تفسیر جدیدی از مفهوم عدالت محسوب می‌‌شود.

بر اساس دیدگاه ایشان عدالت فقط به بعد حکومتی محدود نمی‌شود بلکه تمام ابعاد و مراتب انسانی را در برمی‌گیرد و مفهوم عدالت بالاتر از معنای حکومتی و اجتماعیِ آن است. ایشان فراگیریِ عدالت را به تمام مراتب انسانی از جمله مراتب عقلی، عملی و اعتقادی و حتی به نفوس انسان‌های کامل نسبت می‌دهد.

《این عدالت همان که ماها از آن می‏‌فهمیم که نه یک حکومت عادلی باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست. معنی یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از جور است، تمام نفوسی که هستند انحرافات در آنها هست. حتی نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتی هست و لو خودش نداند. در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در کارهایی هم که بشر می‏ کند انحرافش معلوم است. و ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً. از این جهت، این عید، عید تمام بشر است.» (صحیفه امام، ج‏12، ص 480،481،482)

 ایشان مفهوم عدالت در دوران ظهور را نه تنها در بعد اجتماعی و معیشتی، بلکه در گستره‌ وسیعی از وجود آدمی تفسیر می‌کند. به تعبیر ایشان این نوع عدالت، درواقع ایجاد اعتدال در ابعاد فردی، اخلاقی، عقلی و روحی انسان است که در پرتو آن انحراف‌ها و کژی‌های وجود آدمی از بین می‌‌رود.

امام خمینی(ره) برگرداندن انحرافات عقلی، عملی و اعتقادی و.. را به صراط مستقیم و اعتدال مصداق تحقق عدالت می‌داند. همچنین ایشان معتقدند این تفسیر جدید از عدالت فراتر از درک عموم است و نظر خاص خود درباره‌ مفهوم عدالت را چنین مطرح می‌کنند:

《وقتی که ایشان ظهور کنند، تمام بشر را از انحطاط بیرون می‌آورد، تمام کجی‌ها را راست می‏‌کند… ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجی‌ها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً.》

《 آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد( حضرت مهدی “عج” است)، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می ‏فهمند که فقط قضیه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این‏ ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجی هایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیده صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان.》 (صحیفه امام،ج12، ص 480،481،482)

بر این اساس دیدگاه متفاوت امام‌خمینی(ره) به مفهوم فراگیریِ عدالت می‌تواند زوایای جدیدی در بررسیِ موضوع “نقش امام در تکامل فردی و اجتماعی انسان” به روی محققین بگشاید.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا