ضرورت ترویج فلسفه حج به مردم از طریق رسانه ملی

مدیر حج و زیارت استان زنجان گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ اسلامی دارند و باید روح و فلسفه حج از طریق رسانه ملی به مردم منتقل شود.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان، رحیم شکری در دیدار با مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان اظهار کرد: حج، مراسمی است که از کل جهان شرکت‌کننده دارد و می‌توانیم فرهنگ‌های غنی خود را جهانی کنیم؛ همچنین نظم و بی‌نظمی در مناسک حج به چشم می‌خورد و این نظم نمادی برای کل دنیا است.

وی ادامه داد: باید روح و فلسفه مناسک حج و نماز را مورد توجه قرار دهیم و این موضوعات را از طریق رسانه‌ها به جهانیان منتقل کنیم. رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اسلامی دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه رسانه ملی باید به عنوان یک رسانه قابل اعتماد مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: رسانه‌های خارج از این چارچوب نمی‌توانند همانند رسانه ملی عمل کنند. در حج و نماز، نباید فقط به ظاهر مناسک توجه کنیم، بلکه باید روح و فلسفه اصلی آن‌ها را به مردم منتقل کنیم. رسانه‌ها باید این فلسفه را ترویج دهند تا مخاطبان به عمق معنوی آن‌ها پی ببرند.

وی با بیان اینکه این کار نیازمند کارگروه‌های تخصصی است که بتوانند این موضوعات را به درستی و با جذابیت به مخاطبان ارائه دهند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اسلامی دارند و باید به درستی از این فرصت‌ها استفاده کنند.

شکری با بیان اینکه باید از فرصت‌های حج و مناسک دینی برای انتقال پیام‌های معنوی و فرهنگی به مخاطبان استفاده کنیم،گفت: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند و باید به درستی از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنند.

جذابیت در کارهای فرهنگی و دینی کم است

در ادامه محمدجلیل آل‌امین، مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان اظهار کرد: برای اینکه یک پیام زیبا باشد و بیننده یا شنونده همزاد پنداری کند، باید از نمای نزدیکتر به موضوع پرداخت. نباید بگذاریم دشمنان عقاید دینی ما را به‌عنوان اموری کهنه و بی‌تأثیر در زندگی انسانی تفسیر کنند. به عنوان مثال، مراسم نیمه شعبان باید با مسائل روز نسبت داده شود و نسبت آن با جهان سلطه و جنایت‌های آمریکا و اسرائیل روشن شود. باید از این حماسه‌ها رفتارهای سیاسی درآوریم.

وی با بیان اینکه همیشه از دیدگاهی استفاده کرده‌ایم که هویتی ندارد و تاثیر کمتری بر بیننده می‌گذارد؛ تصریح کرد: باید از نمای نزدیکتر استفاده کنیم تا بیننده متوجه جزئیات شود و اثر پیام بیشتر باشد. فلسفه معرفتی سفر حج، با دیدگاهی که وارد این سفر می‌شویم، باید به بیننده منتقل شود تا ارتقای معرفتی و دانایی که فرد در این مسیر کسب کرده، برای بیننده قابل باور باشد.

آل‌امین افزود: ما در روایت‌های خود از مناسبت‌هایی مانند 22 بهمن، باید تنوع مشاغل و تحصیلات شرکت‌کنندگان را نشان دهیم و تاکید کنیم که این تنوع نمایانگر پای کار بودن تمام اقشار جامعه در انقلاب است. سوالاتی که از شرکت‌کنندگان می‌پرسیم باید نقطه‌زنی باشد و به مسائل روز جامعه و دشمنان نظام پاسخ دهد.

وی گفت: جذابیت در کارهای فرهنگی و دینی کم است و باید تکنیک‌های جذاب‌سازی را داشته باشیم. در روایت حج باید ارزش‌های تصویری، فنی و مضمونی رعایت شود و قصه و درام داشته باشد تا جذاب‌تر شود. رسانه‌های ما باید از تکنیک‌های صحیح استفاده کنند تا مخاطب همراهی کند.

مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان افزود: در حج، مضمون قوی، فرم زیبا و نوع روایت هنرمندانه و جذاب داریم که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر این‌ها را انجام ندهیم، رسانه‌های شیطنت‌کننده فورا مسائل غیرمنتظره اعتقادی را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: باید از تکنیک‌های مختلف برای جذاب‌سازی محتواهای رسانه‌ای استفاده کنیم. روایت‌های حج باید ارزش‌های تصویری، فنی و مضمونی را داشته باشند. همچنین قصه‌ها و درام‌های جذاب می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

آل‌آمین با تاکید بر اینکه حج یکی از مناسکی است که به عمق معنوی و فلسفی می‌پردازد و باید این عمق را به مخاطبان منتقل کرد، خاطر نشان کرد: اگر این کارها را انجام ندهیم، رسانه‌های دشمن با تکنیک‌های خود سعی در تحریف واقعیت‌ها خواهند داشت.

وی اضافه کرد: رسانه‌های دشمن مانند بی‌بی‌سی، اینترنشنال و سی‌ان‌ان با تکنیک‌های خاص خود سعی در تأثیرگذاری بر افکار عمومی دارند. ما باید این تکنیک‌ها را شناسایی و رسوا کنیم. رسانه ملی باید به‌طور مؤثر به مقابله با این دروغ‌ها بپردازد و واقعیت‌ها را به مخاطب منتقل کند.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا