80 درصد تصادفات استان مرکزی عابران پیاده و موتورسواران هستند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی به ضرورت شناسایی و رفع نقاط حادثهخیز شهری پرداخت و گفت: در حوزه پلیس راه، این موضوع بهصورت کارشناسی و علمی بررسی میشود و هر سه سال یکبار بر اساس فاکتورهای علمی، نقاط حادثهخیز شناسایی میشوند. |
به گزارش تسنیم از اراک، سرهنگ محمد پورشمس ظهر امروز در هشتمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب شناسی استان مرکزی با اشاره به شناسایی نقاط حادثهخیز اظهار کرد: در سطح شهر، شناسایی نقاط حادثهخیز به شکل دقیق و سیستماتیک انجام نمیشود و بیشتر بر اساس دادههای آماری پلیس صورت میگیرد.
وی افزود: در سال آینده، پلیس و شهرداری طی یک بازده زمانی 10 تا 15 روزه، نقاط حادثهخیز شهری را بهصورت دقیق مشخص کرده و همراه با تحلیل علل وقوع تصادفات و ارائه راهکارهای لازم، این اطلاعات را در اختیار شهرداری قرار می دهند تا در دستور کار اجرایی سال آینده قرار گیرد. بر اساس تحلیلهای انجامشده، 40 درصد از تصادفات در 9 ماهه 1403 مربوط به موتورسیکلتسواران و 40 درصد دیگر مربوط به عابران پیاده است. در تصادفات درونشهری، بخش عمدهای از موارد مربوط به خسارتهای وارده به خودروهاست که پلیس یکی از 19 سازمانی است که بهصورت مستقیم در موضوع تصادفات و ترافیک نقش دارد و وظیفه اصلی آن برخورد با تخلفات رانندگی است.
رئیس پلیس راهور استان مرکزی با اشاره به برخی مصوبات شورای ترافیک که کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند افزود: این موارد در دستور کار اجرایی قرار گیرند و یکی از مشکلات اصلی، تخلفات مزاحمی است که موجب ایجاد ترافیک و افزایش احتمال تصادف میشوند. برای مثال، توقفهای دوبله که باعث اختلال در حرکت خودروها و بروز تصادفات میشود.
وی عنوان کرد: خودروهای پلیس باید به دوربینهای ثبت تخلف مجهز شوند تا تخلفات رانندگی از جمله توقفهای غیرمجاز، مزاحمتهای ترافیکی و تخلفات موتورسیکلتسواران بهصورت مکانیزه ثبت و مدیریت شوند ضمن اینکه استفاده از روشهای نوین و هوشمند در مدیریت ترافیک، به چالشهای موجود در خیابان جهانپناه و شهر صنعتی بسیار حائز اهمیت است.
پورشمس بیان کرد: روشهای سنتی دیگر پاسخگوی حجم بالای تخلفات و مزاحمتهای ترافیکی در این مناطق نیست، ضمن اینکه ما چند پلیس را در خیابان جهانپناه و شهر صنعتی مستقر کنیم تا با تخلفات برخورد کنند که این موضوع نه منطقی و نه تأثیرگذار است.
رئیس پلیس راهور استان مرکزی ضمن انتقاد از عدم بهرهبرداری مناسب از دوربینهای نصبشده در برخی مناطق، افزود: نصب دوربین بهتنهایی کافی نیست، این دوربینها زمانی ارزش دارند که اطلاعات آنها به مرکز کنترل و مانیتورینگ پلیس منتقل شود و در صورت ثبت تخلف، فرد متخلف توسط دادستانی احضار شود و احضار رانندگان متخلف براساس ثبت تخلفات دوربینها، میتواند تأثیر قابلتوجهی در کاهش تخلفات و بهبود وضعیت ترافیکی داشته باشد.
وی با اشاره به اختلاف آماری بین پلیس و شهرداری در ثبت محل وقوع تصادفات تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در جلسات شورای ترافیک مطرح میشود، این است که محل دقیق تصادف بهدرستی مشخص نمیشود. برای مثال، اگر تصادفی در نزدیکی یک میدان رخ دهد، شهرداری آن را به نام میدان ثبت میکند، در حالی که پلیس ممکن است نظر متفاوتی داشته باشد.
انتهای پیام/711/
© | خبرگزاری تسنیم |