معلمی که دنیای هنرجویانش را تغییر داد؛ اقتصاد مقاومتی موفق
زینب امینی، معلم و کارآفرین زنجانی است که در یک اقدامی مبتنی بر ایده و اصول؛ دست به آموزشهای مهارتی طراحی و دوخت در هنرستانها زده و موجب ایجاد کسب و کار برای هنرجویانش شده است. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان، فاطمه حیدری- اقتصاد مقاومتی واژهای است که از سال 89 در گفتمان اقتصادی کشور وارد شده است، واژهای که با ابعاد و اجزای گسترده و کارشناسی شدهاش از سوی مقام معظم رهبری برای نخستین بار مطرح شد تا سرلوحه امور اقتصادی کشور قرار گیرد. سیاستهای کلی آن هم که در سال 92 رسما ابلاغ شد در واقع نقشه راه سیاستهای اقتصادی کشور محسوب میشد.
در این میان، علاوه بر بخش های دولتی، سایر بخشها از جمله مردم و اقشار بسیج هم برای تحقق این سیاست مهم و منویات مقام معظم رهبری دست به کار شدند.
اما اقتصاد مقاومتی برای بسیاری از کارآفرینان کشور دغدغه بزرگی شده بود که به قول معروف با خلاقیت و تلاش خود و برای تحقق این شعار مهم و خواسته رهبری، کاری کردند، کارستان!
“زینب امینی” یکی از همین کارآفرینانی است که اسمش در استان زنجان و در میان بانوان کارآفرین می درخشد، کارآفرینی که در کنار کار سخت و شیرین معلمی، دست بسیاری از زنان و دختران هدف آموزشش، مخصوصا زنان سرپرست خانوار را گرفته تا با آموزش حرفه و اشتغالزایی برایشان، به خوداتکایی آنها کمک کند.
این بانوی معلم زنجانی که امروز به عنوان یکی از کارآفرینان برتر در حوزه پوشاک استان هم مطرح است، معلمی بسیجی بوده و دانش آموخته رشته روانشناسی است. از اوایل دهه 80 وارد رشته طراحی دوخت شده ودر کنار کسب تجربیات عملی و شخصی دوزی موفق به کسب لیسانس در رشته طراحی دوخت تکنولوژی لباس گشته است و بعدها با کسب مهارت به حیطه تولید پرداخته و هم اکنون چندین سال هست در این زمینه فعالیت دارد.
همچنین بانوی منتخب شاخص تأثیر گذار استان در سال 1402 و صاحب مقاله “رابطه بین خلاقیت و کارآفرینی با رویکرد تولیدی در هنرستانهای فنی و حرفه ای”می باشد.
این کارآفرین 15 سال تجربه فعالیت در زمینه تولید لباس راحتی، اجتماع، مدارس و چهار سال سابقه موفق در آموزش تخصصی در این حیطه و کارگاه اختصاصی تولیدی دارد.
آموزشهایم را کاربردی کردهام
زینب امینی، کارآفرین برتر زنجان در گفتو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به نقش خود در چرخه اقتصادی کشور اظهار داشت: از آنجاییکه یک فرد طراح و دوخت، بهتر است روانشناس باشد از کارشناسی ارشد روانشناسی را ادامه دادم و این دو علم ارزشمند را در کنار هم ترکیب کرده و صاحب کتاب «نگرش به مدبحران هویت و بهزیستی روانشناختی» هستم.
وی با تأکید بر اینکه علم تولید باید از هنرستانها آغاز شود، تصریح کرد: با کاربردی کردن این هنر در رشته طراحی و دوخت در کنار آموزشهای استاندارد تعریف شده، با بازاریابی صحیح، ارائه الگوهای مناسب، کیفیت خوب و همچنین تولیدات متنوع و ارزان قیمت هنرآموزان میتوانند کسب و کار داشته و به درآمدزایی برسند.
این کارآفرین زنجانی با بیان اینکه هنرآموزان ما توانستند در این زمینه به نتیجه عالی برسند و حتی با پذیرش سفارش دوخت، لباس ها را تولید و به سراسر کشور ارسال کنند، ادامه داد: این هنرآموزان و هنرجویان در دوره تحصیل خود و با انگیزه بالا موفق شدند، به درآمد بالا و استقلال مالی و در رونق اقتصادی کشور نقش داشته باشند.
وی افزود: با توجه به شعار سال از طرف مقام معظم رهبری و با احترام به این شعارو تمرکز ویژه بر جهش تولید و پویایی اقتصاد کشور، کارمان را وسیع تر کرده و هنرجویان را برای ورود به بازار کار اماده کرده ایم.
بسیاری از هنرجویانم وارد بازار کار شدهاند
وی ابراز داشت: به جرأت میتوانم بگویم هنرجویانم در حوزه طراحی و دوخت توانستند با جسارت تمام در راستای آموزش همراه با تولید با مهارت کامل وارد بازار تولید گردند و به درآمد خوبی برسند.
امینی با اشاره به اینکه بیشتر تلاش من بر این است که هنر خیاطی را در هنرستان کاربردی کرده و به سمت و سوی تولید سوق داده و زمینه را برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد فراهم کنم،خاطر نشان شد: خداوند بزرگ را شاکرم که در این زمینه نقطه شروع خیلی خوبی داشتیم و هنرجویان ما هنر دیدن فرصت های پنهان را در خود پرورش دادند و با امید به آینده و با تغییر نگرش و برای آموزش و یادگیری وقت صرف کرده و با انسان ها ارتباط گرفته و از توان خود برای بهره وری استفاده کردند .
وی با بیان اینکه در رشته طراحی و دوخت توانسته ام مهارت های لازم را در زمینه های تولید به شاگردانم انتقال دهم و بسیاری از آنها هم اکنون در کارگاه های خیاطی خود به تولید محصولات متنوع مشغول هستند، ابراز داشت: درآمدزایی هنرآموزان، برای من بزرگ ترین ثمره است.
این بانوی هنرمند و کارآفرین زنجانی ادامه داد: در زمینه مهارت های کارآفرینی، برنامه ریزی کسب و کار، بازاریابی، فروش محصولات و مدیریت کارگاه و همچنین اجرای طرح آموزش همراه با تولید در هنرستان های استان زنجان ، راه اندازی کارگاه های خیاطی برای دانش آموزان در رشته طراحی دوخت، ارائه ی مشاوره در زمینه تجهیزات لازم و مکان مناسب و…، آموزش مهارت های لازم برای مدیریت کارگاه تولیدی پوشاک، طراحی و اجرای دوره های آموزشی تولید پوشاک مدارس فعال هستم.
وی در زمینه آموزش به زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار هم گفت: بسیاری از بانوان در کارگاه شخصی ام آموزش دیده و در حال حاضر مشغول به کار هستند.
این کارآفرین برتر زنجانی با بیان اینکه در ابتدا از صفر و با امکانات پایینی کار خودم را شروع کردم و بعد آن را در سطح کارگاه کوچکی ارتقا دادم، افزود: بعد از افزایش مهارت ها کارگاه اختصاصی خودم را راه اندازی کردم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 6 نفر از زنان در کارگاه خودم مشغول به کار هستند، ادامه داد: در طول فعالیت تولیدی و آموزشی در مدارس، در کارگاه شخصی هم دوره های آموزشی برگزار می کنم.
امینی با اشاره به ارتقای سطح تولیدی خود، گفت: دنبال این هستیم که وارد فاز تولید و صادرات پوشاک باشیم و محصولات خود را به خارج صادر کنیم.
وی خاطر نشان ساخت: بازار فعلی محصولاتشان، زنجان و استان های همجوار است.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |