اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان همدان با عنوان «نماد»
رئیسکل دادگستری استان همدان از اجرای پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان همدان با عنوان «نماد» خبر داد و گفت: دو دادگاه مختص اطفال و نوجوانان در همدان فعال است. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، هشتمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان همدان امروز در دادگستری استان برگزار شد در این جلسه بهروز محمدیمهر، رئیسکل دادگستری استان همدان، معینی، سرپرست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان و مدیران کل و نمایندگان دستگاههای عضو شورا در محل دادگستری کل استان همدان حضور داشتند.
بهروز محمدیمهر تشکیل پرونده شخصیت برای اطفال قبل از دادگاه و ارائه به قضات، الزام به تعیین وکیل تسخیری برای اطفال، تفاوت نوع مجازات اطفال با بزرگسالان، استفاده بیشتر از نهادهای ارفاقی و حضور مستمر در جلسات نماد توسط نمایندگان دستگاه قضایی را از جمله اقدامات دستگاه قضایی در راستای طرح “نماد” عنوان کرد.
وی افزود: با تحولاتی که در جهان در حال شکلگیری است شاهد تغییر در پدید آمدن و شیوع آسیبهای اجتماعی هستیم، میزان آسیبهای اجتماعی و نوع آن افزایش و سن آسیبهای اجتماعی گروههای هدف نیز کاهش یافته است.
رئیسکل دادگستری استان همدان با بیان اینکه ضرورت هماهنگی بین دستگاهی بیشتر از پیش حس میشود افزود: از آنجایی که خانوادهها و والدین فرزندان خود را به ما میسپارند، باید اقدامات خود را از مدرسه شروع کنیم و مسئولیتپذیری و مشارکت در امور را به دانشآموزان آموزش دهیم.
محمدی مهر افزود: همچنین باید آسیبهای اجتماعی را که وظیفه همه دستگاهها است و میبایست با برنامهریزی مدون تواَم با اجرا به صورت عملیاتی صورت پذیرد، کاهش دهیم.
رئیسکل دادگستری استان همدان با اشاره به وظایف دادگستری در پیشگیری از بروز معضلات اجتماعی برای دانشآموزان و اقدامات تربیتی در مورد آنها، عنوان کرد: در استان همدان، دو دادگاه مختص اطفال و نوجوانان فعال است که هرکدام برای سطوح خاصی از جرائم است.
محمدی مهر افزود: در این دادگاههای ویژه، تصمیمات و احکامی که صادر میشود صرفا صورت تربیتی و اصلاحی داشته و همواره مشاوران و مددکاران در حوزههای تربیتی و روانشناسی در کنار قضات به تصمیمگیریها و اصلاح تربیتی نوجوانان مشاوره میدهند.
معینی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان، نیز در این جلسه با بیان اینکه مهمترین رکن پیشگیری، پیشبینی است افزود: باید به شکل دقیق و درست موضوعات مرتبط با دانش آموزان آسیبشناسی شود و لازمه پیشگیری از شکل گیری آسیبهای اجتماعی در حوزه دانش آموزی پیش بینی و شناسایی آسیب است، همواره تجربه نشان داده است پیشگیری رشد مدار می تواند از، شکل گیری آسیب جدی پیشگیری نماید.
در این جلسه مدیران و نمایندگان دستگاههای اجرایی گزارش اقدامات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از اعتیاد، خودکشی، تهدیدات فضای مجازی و کودکان بازمانده از تحصیل و خشونت علیه کودکان و نوجوانان و کنترل خشم و افزایش مهارت های تربیتی ارائه دادند و پس از بیان پیشنهادهای سایر اعضای محترم، جلسه با تصویب مصوباتی پیگیری شد.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |