کمبود مربی پرورشی و مشاور در مدارس کردستان
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان از فعالیت ۹۵۰ مربی پرورشی و ۴۶۰ نفر مشاور خبر داد و گفت: در هر دو بخش با توجه با جمعیت ۳۲۰ هزار نفری دانشآموز، همچنان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، هاشم ناظمیجلال پیشازظهر امروز در نشست معاونان و کارکنان حوزه امور تربیتی آموزشوپرورش استان با نماینده ولیفقیه در کردستان، با اشاره به اهمیت امور تربیتی اظهار داشت: بر اساس اسناد بالادستی و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش و نیاز جامعه، توجه به جایگاه و اهمیت دادن به نماز، ضروری است که در همین راستا از ابتدای سالجاری تاکنون اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شده کما اینکه لازم است که سایر دستگاهها و خانوادهها نیز یک همافزایی و همگرایی داشته باشند.
وی گفت: خوشبختانه ترویج فرهنگ نماز در میان دانشآموزان به ویژه از مقاطع تحصیلی ابتدایی نهادینه شده و این مهم نیازمند تقویت و همکاری سایر دستگاههای متولی با آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به ائتلاف ملی ویژه اجرای طرح «نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان»، از تشکیل 14 کمیته در این حوزه خبر داد و افزود: منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، مجموعهای نظام یافته از خدمات و برنامهها، شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایتهای روانی اجتماعی، به منظور مراقبت دانشآموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و جرائم از طریق مداخله بهموقع و موثر است.
وی هدف کلی این طرح را تأمین و ارتقای مراقبتهای اجتماعی از دانشآموزان مدارس با رویکرد توانمندسازی مدرسه محور ذکر کرد و ادامه داد: استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی برای دانش آموزان (مدرسه محور، خانواده محور، محله محور) از طریق مشارکت بین بخشی مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، گسترش آموزشهای رشد مدار در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب های اجتماعی و بزهکاری و طراحی و توسعه مداخلات مؤثر حمایتی و توانمندسازی برای دانشآموزان از دیگر اهداف این برنامه در کردستان است.
ناظمیجلال از راهاندازی سامانه نماد به منظور غربالگری سلامت روان دانش آموزان در کردستان خبر داد و افزود: علاوه بر سلامت جسمانی دانشآموزان که هر ساله توسط آموزش و پرورش و در قالب شناسنامه سلامت دانشآموزان بررسی میشود، سلامت روان نیز از اهمیت بالایی برحوردار است و میبایست بررسی شود. از این رو هر ساله به منظور اطلاع از سلامت روانی دانش آموزان اقدام به برگزاری آزمون غربالگری نماد کرده تا در صورت نیاز به بررسیهای بیشتر، دانش آموزان در زمان مناسب بررسی و اقدامات لازم جهت بررسی مشکلات آنها انجام شود.
وی با بیان اینکه در قالب همین سامانه نماد، اطلس اجتماعی و روانی دانشآموزان استان مشخص شده است، عنوان کرد: از مسائل و مشکلات، نقطه قوت و ضعفهای فرزندانمان آگاه هستیم و همواره با برنامههای مختلف جدا از بحث تعلیم و تربیت و تقویت مسائل تربیتی و اخلاقی، دنبال توانمندسازی آنان هستیم.اداراتی که طبق قانون تکلیف برای آنان مشخص شده، نیاز است که همراهی لازم داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان خاطر نشان کرد: 950 مربی پرورشی و 460 نفر مشاور در آموزش و پرورش سطح استان فعالیت دارند که در هر دو بخش با توجه با جمعیت 320 هزار نفری دانشآموز، همچنان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم کما اینکه در طول سه سال گذشته نیز با جذب نیروهای جدید، تا حدودی مشکلات این حوزه برطرف شده است.
ناظمیجلال از اجرای برنامههای متناسب با توانمندسازی نیروی انسانی و اولیا و آشنایی دانشآموزان با آسیبهای اجتماعی خبر داد و اعلام کرد: خوشبختانه آسیبهای اجتماعی در مدارس کاهش یافته و به نوعی کنترل شده است.
انتهای پیام/481/
© | خبرگزاری تسنیم |