ترافیک کرمانشاه در انتظار ناجی/ آخرین وضعیت پروژه قطار شهری

پروژه قطار شهری کرمانشاه سال‌هاست به منظور رفع گره‌های ترافیکی شهر کرمانشاه آغاز شده و وعده‌های متعددی برای افتتاح آن داده شده که آخرین آن افتتاح فاز اول تا پایان سال ۱۴۰۴ است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بلوار شهید بهشتی کرمانشاه یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های شهر کرمانشاه محسوب می‌شود و روزانه محل تردد بسیاری از شهروندان است و آنچه که در سال‌های گذشته بخشی از خیابان را اشغال کرده ستون‌های برافراشته و نیمه برافراشته است که سال‌ها است به عنوان پروژه مونوریل و بعدها قطار شهری علم شده است.

با تغییر مدیران مختلف در استان و شهر کرمانشاه وعده‌های متعددی برای افتتاح این پروژه داده شد، اما هیچ کدام محقق نشده و آخرین وعده مربوط به افتتاح فاز اول پروژه از کارمندان تا میدان آزادی تا پایان سال 1404 است.

فاز اول پروژه قطار شهری از خیابان دوم کارمندان تا میدان آزادی شامل روگذر و تونل و فاز دوم از میدان آزادی تا میدان فردوسی به طول 4.5 کیلومتر تونل و 1.5 کیلومتر ابتدای مسیر می‌شود.

در مطالعات طرح 20 رام قطار برای رسیدن به حداکثر ظرفیت جابه‌جایی پیش‌بینی شده و تعداد سفر در هر ساعت و در هر جهت در افق طرح 16 هزار و 200 نفر است و ظرفیت جابه‌جایی هر رام قطار حدودا 800 نفر شامل چهار واگن 200 نفری است.

افتتاح فاز اول در صورت تأمین واگن و برق پروژه از سوی دولت تا پایان 1404

نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: پروژه قطار شهری بعد از سال‌ها وقفه از سال 1401 با دریافت اعتبار دولتی در قالب اوراق مشارکت به مبلغ 1200 میلیارد تومان فعال شد و اکنون تمام کارگاه‌ها فعال است و به صورت دوشیفت کار می‌کنند.

وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده در صورتی که تعهدات دولت در زمینه تأمین واگن و برق پروژه محقق شود در پایان سال 1404 بخشی از قطار شهری به طول 5.5 کیلومتر به بهره‌برداری برسد.

شهردار کرمانشاه دلیل طولانی شدن پروژه را عدم تخصیص اعتبارات از سال 1390 تا 1399 عنوان کرد و گفت: خطوط ریلی در کشور دارای بودجه ملی هستند و در مجموع اعتبار حمل و نقل عمومی شهری در ردیف بودجه دیده می‌شود که در آن بازه زمانی دیده نشد.

نوروزی با اشاره به وصول اعتبارات در سال‌های 1401 و 1402 افزود: تاکنون 1050 میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده و پروژه فعال است و امیدواریم براساس برنامه زمانی پیش بینی شده کار پیش برود و شهروندان بعد از سال‌ها از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه بخشی از کار روگذر و بخشی نیز زیرگذر است، عنوان کرد: از ابتدای سه‌راه 22 بهمن تا ایستگاه میدان آزادی به صورت زیرگذر است و حفر تونل در بخش دوم نیز ادامه دارد، اما بهره‌برداری بخش روگذر تا ایستگاه آزادی در مرحله نخست انجام خواهد شد و ایستگاه میدان آزادی نیز حدود 55 درصد پیشرفت دارد.

شهردار کرمانشاه گفت: با اعتبارات دریافت شده و سهم الشرکه شهرداری که در قالب املاک با پیمانکاران منعقد شده، اعتبارات به صورت ماهانه در حال پرداخت است و پیشرفت کار نیز به صورت ماهانه کنترل می‌شود که در زمان مقرر به نتیجه برسد.

نوروزی افزود: میدان آزادی علاوه بر اینکه ایستگاه هشتم این پروژه است به عنوان مفصل قسمت قدیمی و جدید شهر تلقی می‌شود و طرح خاصی برای آن در نظر گرفته شده که تحت عنوان پلازای شهری مورد استفاده قرار بگیرد.

عملیات عمرانی در فاز 2 قطار شهری و تونل ادامه دارد

مهدی غلامرضایی، رئیس پروژه قطار شهری کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: پروژه قطار شهری کرمانشاه با توجه به اینکه از دو قسمت تونل و روگذر تشکیل شده در نوع خود منحصر به فرد است و براساس میانگین کشوری هیچ پروژه ریلی کمتر از 10 سال در کشور افتتاح نشده است.

وی عنوان کرد: طول پروژه قطار شهری کرمانشاه 13 کیلومتر است و مشکلاتی در مسیر از جمله تأمین مالی نیز به آن افزوده شده است.

رئیس پروژه قطار شهری کرمانشاه، گفت: بودجه شهرداری و سازمان برنامه و بودجه محدود است و به ناچار از روش فازبندی استفاده شده و برای فاز یک از کارمندان تا میدان آزادی و فاز دوم از میدان آزادی تا میدان فردوسی تعریف شده است.

غلامرضایی افزود: از نظر فنی بر این باور هستیم فاز اول زودتر از فاز دوم قابلیت بهره‌برداری دارد و به همین دلیل اکنون تمرکز روی فاز اول است اما فاز دوم نیز در قسمت تونل و ایستگاه و طراحی مابقی پروژه فعال است.

وی با اشاره به اینکه بنابر دستور شهردار کرمانشاه و برنامه‌ریزی انجام شده پیگیر این هستیم که فاز اول پروژه تا پایان 1404 به بهره‌برداری برسد عنوان کرد: در صورتی که مشکلات بودجه‌ای رفع شود و دولت به تعهدات خود عمل کند فاز اول تا پایان سال 1404 افتتاح شود.

رئیس پروژه قطار شهری کرمانشاه با بیان اینکه مشکلات بودجه‌ای بر سر راه این پروژه وجود داشته، اما به همت شهرداری در حال رفع است، گفت: اکنون در پروژه 10 کارگاه عمرانی فعال شامل ایستگاه‌های روگذر، زیرزمینی، محل ساختمان مرکز کتترل و تونل قطعه دوم وجود دارد.

غلامرضایی افزود: در اواخر فروردین ماه حداقل دو عضو اتصالی به صورت کامل تحویل و یک کیلومتر ریل‌گذاری نیز تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای سال بعد مشکل مالی نخواهیم داشت بیان کرد: از نظر دانش فنی و تأمین مواد و مصالح در کشور مشکلی برای ساخت پروژه‌های حمل و نقل ریلی وجود ندارد و حتی بخشی از مواد و مصالح مورد نیاز در داخل خود کرمانشاه تأمین می‌شود.

افتتاح فاز اول قطار شهری تا پایان 1404

سیدپیمان موسوی، عضو شورای شهر کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: خوشبختانه در دوره چهار سال گذشته شورای شهر، یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های ترافیکی شهر کرمانشاه بوده است و بعد از 20 سال عمر شورا کمیسیون تخصصی حمل و نقل و ترافیک مطرح شد و به طور ویژه مسائل را رصد می‌کنند.

وی عنوان کرد: یکی از مسائل مهم در کلانشهرها مجموعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است و در سال‌های آینده با توجه به حجم سنگین اتومبیل‌های شخصی یکی از نیازهای اساسی شهر کرمانشاه پروژه قطار شهری خواهد بود.

این عضو شورای شهر، گفت: پروژه در سال‌های گذشته از نظر تأمین مالی مشکلات بسیاری داشت، اما با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و منابع مالی در اختیار امید داریم در پایان 1404 با سه ایستگاه به بهره‌برداری برسد.

موسوی افزود: ساخت تونل پروژه تعطیل نشده و در کنار فاز اول پروژه، فاز دوم نیز حفر تونل به سمت میدان فردوسی ادامه دارد اما تمرکز روی فاز اول است.

وی بیان کرد: برای فاز اول ایستگاه کارمندان و میدان آزادی در اولویت قرار گرفته است و حدوسط این دو ایستگاه در چهار راه ارشاد یا بیمارستان طالقانی خواهد بود.

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا