فرآیند سنجش و یادگیری در مدارس نیازمند تحول است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر لزوم تحول در فرایند سنجش و یادگیری مدارس کشور تأکید کرد.

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سمنان، مصطفی آذرکیش در گردهمایی راهبران سنجش و رؤسای دبیرخانه‌های کشوری، بر ضرورت تحول در فرآیند سنجش و یادگیری در نظام آموزشی تأکید کرد. او با بیان اینکه تفکر حل مسئله و تفکر انتقادی باید در دانش‌آموزان تقویت شود، از هم‌دلی و همراهی دبیران برای رفع چالش‌های آموزشی کشور قدردانی کرد.

ضرورت تغییر در فرآیندهای آموزشی

آذرکیش در این گردهمایی که در سمنان برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارتقای کیفیت آموزش، گفت: گروه‌های آموزشی، بازوان علمی و حلقه واسط برای ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دبیران هستند. ما در این جمع فرهیخته گرد هم آمدیم تا با هم‌فکری و هم‌دلی، به رفع مشکلات آموزشی کشور و بهبود کیفیت آموزش دانش‌آموزان بپردازیم.

وی افزود: هدف ما این است که دانش‌آموزان را به متربی‌های فعال تبدیل کنیم که توانایی حل مسائل و تفکر انتقادی را داشته باشند. این امر تنها با تغییر در فرآیندهای یاددهی و یادگیری ممکن است.

یادگیری مشترک؛ کلید موفقیت نظام آموزشی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری، گفت: یادگیری مشترک یکی از عوامل کلیدی موفقیت نظام آموزشی است. دانش‌آموزان باید بتوانند یافته‌های خود را در زندگی روزمره به‌کار ببرند و این فرآیند نباید جدا از یاددهی باشد؛ بلکه باید هم‌زمان با آن پیش رود.

آذرکیش همچنین به ضرورت استفاده از تکنولوژی و روش‌های نوین در سنجش یادگیری اشاره کرد و گفت: سنجش یادگیری باید به‌گونه‌ای طراحی شود که دانش‌آموزان را به چالش بکشد و آن‌ها را برای مواجهه با مسائل واقعی زندگی آماده کند.

عدالت آموزشی و تقویت روابط بین گروه‌های آموزشی

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد عدالت آموزشی، یادآور شد: مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری، کلید موفقیت نظام آموزشی است. ما باید روابط بین گروه‌های آموزشی را تقویت کنیم تا بتوانیم به اهداف آموزشی خود برسیم.

آذرکیش با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: هدف این است که دانش‌آموزان را به افرادی فعال و توانمند تبدیل کنیم که بتوانند در مواجهه با چالش‌ها، راه‌حل‌های خلاقانه ارائه دهند.

نظام آموزشی و ضرورت تغییر رویکردها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه “سؤالِ درست مهم‌تر از پاسخِ درست است”، از دبیران خواست تا با استفاده از تجربیات و نظرات یکدیگر، به بهبود سیستم آموزشی کشور کمک کنند.

وی گفت: ما باید از روش‌های سنتی آموزش فاصله بگیریم و به سمت آموزش‌های فعال و گروهی حرکت کنیم. این تغییرات می‌توانند راهگشای آینده‌ای متفاوت برای دانش‌آموزان و نظام تعلیم و تربیت باشند.

تغییر در روش‌های تدریس و سنجش

آذرکیش در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: تغییر در روش‌های تدریس و سنجش، نه‌تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک می‌کند، بلکه آینده‌ای روشن‌تر را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند.

ما باید بسترهای لازم را برای تقویت دبیران و دانش‌آموزان فراهم کنیم تا بتوانیم به اهداف بلندمدت خود دست یابیم.

آینده‌ای متفاوت برای نظام آموزشی

با توجه به صحبت‌های آذرکیش، به نظر می‌رسد نظام آموزشی کشور در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد.

تقویت تفکر حل مسئله و تفکر انتقادی در دانش‌آموزان، استفاده از روش‌های نوین در سنجش یادگیری و مشارکت فعال معلمان و دانش‌آموزان در فرآیند آموزش، می‌توانند آینده‌ای متفاوت و روشن‌تر را برای نظام تعلیم و تربیت ایران به ارمغان بیاورند.

آذرکیش با بیان اینکه ما به‌طور مستمر در حال برنامه‌ریزی و اجرای تغییرات لازم هستیم»، تأکید کرد که هدف نهایی، دستیابی به یک نظام آموزشی پویا و کارآمد است که بتواند دانش‌آموزان را برای مواجهه با چالش‌های آینده آماده کند.

تحول در نظام آموزشی، نه‌تنها یک ضرورت، بلکه یک فرصت است. با هم‌دلی و هم‌فکری همه دست‌اندرکاران این حوزه، می‌توانیم آینده‌ای بهتر را برای دانش‌آموزان و جامعه رقم بزنیم.

انتهای پیام/363/

 

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا