موازیکاری در حوزه فرهنگ و هنر البرز/ صدور مجوزهای غیرمرتبط!
معاون فرهنگی و رسانهای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: دستگاههای دولتی اگر بخواهند برای استفاده از خدمات فرهنگی و هنری از ظرفیتهای گروه یا مجموعهای استفاده کنند در مرحله اول و عقد قرارداد باید از آنها مجوز فعالیت بخواهند. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرج، در دنیای امروز، تبلیغات، نقش موثری در توسعه فعالیتهای اقتصادی و فرهنگ و هنر نیز نقش مهمی در شکلدهی به هویت و توسعه اجتماعی ایفا میکنند. در این راستا، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در راستای ارتقای فعالیتهای تبلیغاتی، فرهنگی و هنری، جشنوارههای مختلفی را طی سال برگزار میکند و به تازگی نیز فراخوان سومین دوره جشنواره تبلیغات فرهنگی در استان منتشر شده است.
به منظور آشنایی بیشتر با اهداف این جشنواره و دغدغههای اهالی فرهنگ و هنر استان البرز در زمینههای مختلف، خبرنگار تسنیم از کرج، گفتوگویی را با «علی نوروزی، معاون فرهنگی و رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز» ترتیب داده که در آن به بررسی ابعاد مختلف جشنواره تبلیغات فرهنگی و در ادامه به مشکلات و چالشهایی که اهالی فرهنگ و هنر با آنها مواجه هستند، پرداخته شده است که در ادامه این گفتوگو را میخوانید.
چندی پیش طی مراسمی، از پوستر فراخوان سومین دوره جشنواره تبلیغات فرهنگی البرز رونمایی شد، در خصوص چگونگی این رویداد توضیح دهید؟
این جشنواره که به عنوان یکی از رویدادهای مهم تبلیغاتی و با همکاری انجمن کانونهای آگهی و تبلیغاتی استان البرز برگزار میشود، فرصتی برای معرفی ظرفیتهای تبلیغاتی استان و تقدیر از کانونهایی است که در این حوزه فعالیت میکنند. این جشنواره سه سال پیش برای اولین بار بر اساس خلاهایی که در این زمینه احساس میشد برگزار شد.
به طور کلی مجوزهایی از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای متقاضیان صادر میشد که عملکرد و خروجی آنها نیز مشخص بود. به عنوان مثال در حوزه نشر، خروجی یا چاپ کتاب و در حوزه موسسات فرهنگی هنری، خروجیها برنامههای متنوعی است که در سطح استان اجرا میشود یا در حوزه رسانه خروجی فعالیتها، تولید محتوا و انتشار اخبار است.
اما در حوزه تبلیغات فرهنگی این ذهنیت منفی وجود داشت که کانونها فقط مجوز فرهنگی میگیرند اما فعالیتهای اقتصادی را دنبال میکنند که هیچ ارتباطی هم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. حتما مطلع هستید که حدود 20 درصد از فضاهای تبلیغاتی این کانونها به فضاهای فرهنگی، هنری و رسانهای اختصاص دارد.
این گونه نیست که این مجموعهها صرفا تبلیغات کالاها و کسبوکارهای تجاری را انجام دهند، لذا از آنها خواستیم مستنداتی را برای ما ارسال کنند که اگر در حوزههای فرهنگی، هنری و رسانهای اقدامی صورت گرفته و تابلوها و فضاهای تبلیغاتیشان را به این موارد اختصاص دادهاند مشخص باشد.
ما از بین مستندات و آثار ارسالی به جشنواره بهترینها را شناسایی و انتخاب و در قالب برنامههای شبیه به جشنواره از آنها تقدیر کردهایم؛ این جشنواره موجب معرفی مجموعههای تبلیغاتی در زمینه کارآفرینی و معرفی کسبوکارهای مختلف شده و ارتباط این مجموعهها با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز قویتر میشود و انگیزه آنها افزایش مییابد.
این جشنواره علاوه بر اینکه به توسعه فرهنگ استان کمک میکرد، ضعفهایی هم داشت که تلاش کردیم در برگزاری سومین دوره از آن، این نقاط ضعف برطرف شود. البته در کل کشور، البرز اولین استانی است که یک جشنواره تبلیغاتی فرهنگی برای کانونهای مربوطه و ذیربط را برگزار میکند.
در دوره اول ما در حوزه تبلیغات محیطی ورود کردیم اما در این دوره بر اساس پیشنهادات مدیرکل تبلیغات وزارت متبوع مقرر شد چند بخش دیگر شامل تیزر تبلیغاتی، تبلیغات در فضای مجازی، تبلیغات نمایشگاهی، خدمات چاپ و هدایای تبلیغاتی به بخشها اضافه شود.
موضوعاتی همچون حمایت از تولید و مصرف کالای ایرانی، پدافند غیرعامل و امیدآفرینی در جامعه، توسعه و ترویج ارزشهای دینی مانند حجاب و عفاف یا دفاع مقدس، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، خانواده و جوانی جمعیت، محیط زیست، دفاع از مردم مظلوم غزه، اطلاعرسانی دستاوردهای نظام و تبیینهای متنوع فرهنگی هنری و مناسبتهای ملی مذهبی محورهای این جشنواره هستند.
با توجه به اینکه هر جشنواره اهدافی را دنبال میکند، مهمترین هدف این جشنواره چیست؟
مهمترین هدف این جشنوارهها شناسایی ظرفیتهای تبلیغات فرهنگی استان و سپس تجلیل از فعالان تبلیغات فرهنگی است تا با انتخاب آثار فاخر، شوق و انگیزه آنها افزایش یابد و به عنوان یک الگو در عرصه تبلیغات به دیگر نقاط کشور معرفی شوند و در تقویت این صنعت و رفع کمبودهای ساختاری و محتوایی موثر باشند.
از سوی دیگر، به دنبال برگزاری این جشنوارهها ردهبندی کانونها و شرکتهای تبلیغاتی صورت میگیرد تا بتوانیم استفاده بهتری از ظرفیتهای این مجموعهها داشته باشیم و در نوآوری و ارتقای اثربخشی تبلیغات، حس رقابت بیشتری به آنها بدهیم.
از طرف دیگر ظلمی که همیشه در حق حوزه تحقیقات شده بود و آنها را به عنوان فعالان حوزه اقتصادی دیده بودند، با برگزاری این جشنوارهها تا حد زیادی این موضوع جبران و دیگران متوجه میشوند که این مجموعهها علاوه بر فعالیت اقتصادی، در حوزه فرهنگ و هنر هم فعال هستند و به عنوان یک رسانه، در جامعه پیچیده امروز عمل میکنند.
لطفا در خصوص مهلت ارسال، شرایط و قالبهای آثار توضیح دهید؟
علاقهمندان تا 31 فروردین سال 1404 مهلت دارند آثار تولیدی خود از قبل در محورهای اعلام شده را در قالب یک DVD به گروه رسانه واحد تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز تحویل دهند. در تعداد آثار ارسالی هیچ محدودیتی وجود ندارد اما حتما باید قبل از جشنواره اکران و منتشر شده باشند.
اختتامیه جشنواره در چه تاریخی برگزار میشود؟
تلاش ما بر این است که آئین اختتامیه جشنواره در اردیبهشت سال آینده با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار و از برگزیدگان تقدیر شود.
در حال حاضر چند کانون تبلیغاتی در البرز فعال هستند؟
ما بیش از 300 کانون تبلیغاتی در استان البرز داریم که در سامانه ثبت شدهاند اما به دلیل اینکه ثبت مستندات در سامانه تغییر کرده و فعالان این حوزه موفق نشدهاند مدارک خود را در سامانه جدید بارگذاری کنند، برخی از این کانونها هنوز برای اخذ مجوز، مراجعه نکردهاند.
از سوی دیگر قانونی در سال 1403 به ما ابلاغ شده مبنی بر اینکه اگر مجموعهای مدارک خود را در سامانه بارگذاری نکند، مجوز آن ابطال میشود و باید مجدد برای دریافت مجوز اقدام کند. در حال حاضر هم 100 کانون تبلیغاتی داریم که دارای مجوز ثبت شده هستند اما این ظرفیت وجود دارد که تمام شرکتهایی که در سامانه ثبت شدهاند مراجعه و مجوز دریافت کنند.
برای شناسایی کانونهای غیرمجاز و تبلیغات محیطی کانونها چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ما در البرز کانون تبلیغاتی غیرمجاز شناسایی نکردهایم. در برخی از حوزهها مانند چاپخانهها، همزمان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتحادیهها هم مجوز میدهند و برخی چاپخانهها به دلیل به حد نصاب نرسیدن دستگاههای چاپ نتوانستهاند از ارشاد مجوز بگیرند و صرفا با مجوز اتحادیه در حال فعالیت هستند.
برخی موسسات یا آموزشگاههای غیرمجاز هم ممکن است وجود داشته و در حال فعالیت باشند که در هر صورت شناسایی و برای رفع مشکل آنها اقدام میشود. در خصوص کانونها ما چیزی به نام کانون غیرمجاز شناسایی نکردهایم اما مشکل ما اکران طرحهای تبلیغاتی غیرمجاز در سطح شهر است.
برخی از کانونهایی که مجوز دارند و برای اکران طرحهای تبلیغاتی خود مجوزهای لازم را دریافت نمیکنند، در راستای وظایف خود و طبق قانون در مرحله اول با راهنمایی و سپس تذکر با آنها برخورد میشود. در واقع طرحی که از سوی کانونی در سطح شهر اکران میشود حتما باید قبل از اکران از طریق سامانه مربوطه مجوزهای لازم را دریافت کرده باشد.
شاید یکی از دلایلی که فعالان عرصههای فرهنگی برای اخذ مجوزها اقدام نمیکنند، تاخیر در روند صدور مجوزها باشد. یک مجموعه با وجود الکترونیکی بودن صدور مجوزها، گاهی برای اخذ یک امضا باید ماهها منتظر بماند و کارش هم انجام نشود. در این خصوص توضیح بفرمایید؟
در بحث اکران محیطی کانونهای تبلیغاتی، بعد از اینکه متقاضی درخواست داد اگر تا 48 ساعت مجوز اکران برایش صادر نشد، پرونده وی مستقیم به وزارتخانه ارسال و طی 24 ساعت مجوز لازم صادر میشود. حتی در برخی موارد این موضوع برای ما هم مشکلساز شده اما ملزم به رعایت قانون هستیم. بنابراین این موضوع در خصوص کانونهای تبلیغاتی مشاهده نمیشود.
برخی تابلوهای سطح شهر که با هدف ترویج فرهنگ دینی در اختیار مجموعههای مذهبی قرار میگیرند، به موسسات فرهنگی و کانونهای تبلیغاتی اجاره داده میشوند، آیا در این خصوص نظارتی صورت میگیرد؟
سازههای تبلیغاتی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط نمیشوند و بخش زیادی از آنها در اختیار شهرداری و بخش دیگری در اختیار نهادها و ارگانهای دیگر قرار دارند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی خودش هم اجازه استفاده از این تابلوها را ندارد. چندی پیش هم دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز به همین موضوع اشاره کرد که هیچ دستگاهی حق ندارد تابلوهایی را که برای فعالیتهای فرهنگی در اختیارش قرار گرفته تجاری کند.
اما متاسفانه برخی از دستگاهها به دلیل اینکه هزینههای مربوطه را تامین کنند این تابلوها را در اختیار موسسات دیگر قرار میدهند و مبلغی را به ازای آن دریافت میکنند، در حالیکه این امر خلاف قوانین و مقررات است زیرا قانونگذار این تابلوها را با هدف ترویج فرهنگ در اختیار آنها قرار داده اما این مهم رعایت نمیشود که نیازمند ساماندهی است.
دادستانی اخیرا به این موضوع ورود کرده و درصدد ساماندهی تابلوهای فرهنگی با همکاری همه دستگاههای ذیربط است. ما معتقدیم تبلیغات یک وسیله و ابزار مهم برای رونق کسبوکارهاست و میتواند در زمینه توسعه اقتصاد کشور و استان کمککننده باشد اما تابلوهای فرهنگی نباید مورد استفاده نابجا و غیرقانونی قرار گیرند.
برخی مجموعهها بدون دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به فعالیتهای فرهنگی و هنری در استان و خارج از آن میکنند و این اقدام به نوعی به موسسات مجوزدار که هزینههای بسیاری را متقبل شدهاند آسیب میزند و موجبات گلایه موسسات فرهنگی و هنری مجاز را فراهم کرده است، در این رابطه چه اقدامی انجام شده است؟
ما در استان البرز حدود 300 تا 400 مجوز برای موسسات فرهنگی و هنری صادر کردهایم اما متاسفانه برخی دستگاهها با موازیکاری، مجوزهایی را تحت عنوان سمن، موسسه خیریه و … صادر کردهاند و حتی برخی از آنها در حوزه آموزشی یا سینمایی فعالیت میکنند، درحالیکه باید متولی اصلی این موضوع مشخص باشد تا مردم سردرگم نشوند.
همانگونه که ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، مجوز باشگاه ورزشی صادر نمیکنیم اداره کل دیگری هم که متولی فرهنگ و هنر نیست، نباید مجوز سینمایی یا فرهنگی صادر کند اما اگر چنین شد همان مشکلاتی پیش میآید که شما به آنها اشاره کردید. برخی ارگانها با این استدلال که این یک اقدام قانونی است به خود اجازه میدهند که چنین مجوزهایی را صادر کنند که نتیجه آن هرجومرج در فعالیتهای موسسات فرهنگی و هنری است.
البته ناگفته نماند که این موضوع مختص البرز نیست و در همه جای کشور شاهد آن هستیم و امیدواریم متولیان امر در سطوح بالا به این موضوع مهم توجه جدی داشته باشند و به آن ورود کنند زیرا در برخی موارد اگر ما هم ورود کنیم آنها مدعی میشوند که ما مجوزمان را از شما نگرفتهایم و قرار نیست به شما پاسخ دهیم و همین موضوع مشکلات بسیاری را در پی دارد.
اگر کسی از وجود چنین مجموعههای غیرمجازی مطلع بود که بدون مجوز با ارگانها و ادارات کار میکنند موضوع را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز اطلاع دهند تا اقدامات قانونی لازم به عمل آید.
آیا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نمیتواند به تمام دستگاهها و ارگانها بخشنامهای صادر کند تا فقط از خدمات موسسات و مجموعههای دارای مجوز استفاده کنند؟ قطعا همین موضوع سبب میشود تا آن دسته از افرادی هم که بدون مجوز کار میکنند به اخذ آن ترغیب شوند و در اسرع وقت اقدام کنند.
بله درست میفرمایید. به لحاظ قانونی دستگاههای دولتی اگر بخواهند برای استفاده از خدمات فرهنگی و هنری از ظرفیتهای گروه یا مجموعهای استفاده کنند در مرحله اول و عقد قرارداد باید از آنها مجوز فعالیت بخواهند و چنانچه آن مجموعه مجوز لازم را نداشته باشد از همکاری با آن خودداری کنند، کما اینکه در صورت عدم ارائه مجوز، قرارداد باطل است.
در چنین شرایطی دیگر به گروههای بدون مجوز اجازه فعالیت و دخالت در کار موسسات فرهنگی و هنری داده نمیشود و آنها هم ملزم به اخذ مجوزهای لازم میشوند. اگر هم بخش دولتی از چنین گروههایی برای انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری استفاده کرده قطعا تخلف و قابل پیگیری توسط دستگاههای نظارتی است و با متخلفان هم برخورد خواهد شد زیرا در چنین مواردی حق موسساتی پایمال میشود که زمان و سرمایه زیادی را صرف اخذ مجوز و راهاندازی مجموعههای خود کردهاند.
بسیار ممنون و سپاسگزاریم از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید و با صبر و حوصله به سوالات ما پاسخ دادید. برای شما آرزوی موفقیت میکنیم.
من هم به نوبه خودم بخاطر دغدغهمندی و همراهی شما در حوزه اطلاعرسانی و نیز تهیه این گفتوگو تشکر میکنم و امیدواریم در این مسیر موفق باشید.
گفتوگو: صدیقه صباغیان
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |