آموزش و پرورش ظرفیتی بینظیر در زیستبوم دیجیتال
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، گفت: نظام آموزشی کشور با در اختیار داشتن ۱۹ میلیون دانشآموز و ۱۲۰ هزار مدرسه، ظرفیت عظیمی برای بهرهبرداری از فضای دیجیتال دارد. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، نشست «هوش مصنوعی، سواد دیجیتال و آینده کتاب کودک و نوجوان» شامگاه شنبه با حضور حجتالاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی برگزار شد.
وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و سخنرانان این نشست، بر اهمیت ترکیب مباحث نظری و عملی تأکید کرد و از ظرفیت بالای دادهای ایجاد شده در این حوزه ابراز خرسندی کرد و دانلود بیش از 11.5 میلیون فایل در سال 1402 را رکوردی قابل توجه دانست.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به گسترش حجم دادهها در جهان، به پیشبینی لری پیج در سال 1998 درباره آینده گوگل اشاره کرد و گفت: شاید خود او نیز تصور نمیکرد که گوگل به چنین جایگاهی برسد، اما از همان ابتدا به یک چشمانداز گسترده برای این شرکت فکر کرده بود. شرکت آلفابت، کمپانی مادر گوگل، نیز با هدف تسلط بر محتوای دیجیتال جهان شکل گرفت و در مسیر ایجاد یک انحصار بزرگ در فضای دادهای حرکت کرد.
عاملی با تأکید بر تغییرات اساسی در زیستبوم دیجیتال خاطرنشان کرد: امروز دو نوع فضا را تجربه میکنیم یک فضای فیزیکی که تابع مرزهای ملی و قوانین مشخص است و یک فضای مجازی که گستره آن جهانی بوده و بیش از 5.5 میلیارد کاربر دارد. این رقم بهزودی با جمعیت کل جهان برابری خواهد کرد.
وی با اشاره به ساختار ریاضیمحور فضای مجازی، بیان کرد: این فضا مبتنی بر قوانین ریاضی و منطق الگوریتمی شکل گرفته است. الگوریتمها که پایه و اساس آنها به آثار خوارزمی بازمیگردد، مسیرهایی را برای حل مسائل و پردازش دادهها ارائه میدهند.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ویژگیهای ترکیبی فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و گفت: این فضا ترکیبی از مرکزیت و غیرمرکزیت است. شرکتهایی مانند تپسی، اسنپ، دیجیکالا و روبیکا دارای ستادهای مرکزی هستند که عملکردشان را مدیریت میکنند، اما در عین حال این فضا به شدت وابسته به کاربران است. محتوا و تعاملات توسط کاربران ایجاد شده و همین امر به فضای مجازی ویژگی غیرمرکزی میبخشد.
عاملی با تأکید بر نقش کاربران در این فضا افزود: ارزش اقتصادی فضای مجازی توسط کاربران شکل میگیرد. حضور و فعالیت کاربران، سرمایه اصلی این فضا را تشکیل میدهد و بدون آن، اکوسیستم دیجیتال کارکردی نخواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در این اکوسیستم، تصریح کرد: نظام آموزشی کشور با در اختیار داشتن 19 میلیون دانشآموز و 120 هزار مدرسه، ظرفیت عظیمی برای بهرهبرداری از فضای دیجیتال دارد. اگر خانوادههای این دانشآموزان را نیز در نظر بگیریم، به مجموعهای گسترده میرسیم که توجه ویژهای را میطلبد.
در ادامه، احسان طوفانینژاد، کارشناس تکنولوژی آموزشی به نقش هوش مصنوعی در دنیای کتاب کودک و نوجوان پرداخت و تحقق رویای کتابهای شخصیسازی شده را در آیندهای نزدیک امکانپذیر دانست.
وی با اشاره به تغییرات چشمگیر فناوری در سالهای اخیر، گفت: تا چند سال پیش، تولید کتابهایی که برای هر کودک بهصورت اختصاصی طراحی شوند، امری دور از ذهن به نظر میرسید؛ اما اکنون با پیشرفت هوش مصنوعی، این امکان فراهم شده است.
کارشناس تکنولوژی آموزشی توضیح داد: هوش مصنوعی میتواند بر اساس ویژگیهای منحصر به فرد هر کودک، سناریو و محتوای کتاب را شخصیسازی کند. این فناوری میتواند داستانها را بر اساس واکنشهای کودک تغییر دهد، بهگونهای که مسیر داستان و حتی محتوای آموزشی، متناسب با نیازهای هر کودک تنظیم شود.
طوفانینژاد افزود: یکی از قابلیتهای مهم هوش مصنوعی، تطبیق محتوای کتابها با ویژگیهای فرهنگی، زبانی و محلی هر جامعه است. این ویژگی به تولید کتابهایی کمک میکند که برای مخاطبان مختلف، جذابیت و کارایی بیشتری داشته باشند.
وی به فناوریهای جدید اشاره کرد و گفت: امروزه سیستمهایی وجود دارند که به کاربران امکان میدهند با وارد کردن تصویر و اطلاعات خود، یک آواتار دیجیتال از خود یا فرزندشان ایجاد کنند. به این ترتیب، کودک میتواند در قالب شخصیت اصلی داستان حضور داشته باشد و تجربهای تعاملی و شخصی از مطالعه داشته باشد.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |