سه ضلع نظریه تمدنی رهبر انقلاب در تقابل با «جاهلیت پیچیده»

آیت الله عباس کعبی با اشاره به سه ضلع نظریه تمدنی رهبر انقلاب در مقابل جاهلیت پیچیده غرب، به تشریح نقش قرآن‌شناسی و شیوه اجتهادی امام خامنه‌ای در شکل‌گیری این نظریه پرداخت.
– اخبار حوزه امام و رهبری –

به گزارش بخش سیاسی وبانگاه به نقل از گروه امام و رهبری خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در همایش ملی «منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» در دانشگاه قم  گفته است: نظریه تمدنی رهبر معظم انقلاب بر پایه «اجتهاد جواهری» و «انسان‌شناسی موضوع‌محور» بنا شده است و این مفهوم با مکتب اهل‌بیت علیهم السلام تطبیق داده می‌شود.

وی ضلع نخست نظریه تمدنی رهبر انقلاب را «هویت اسلامی-ایرانی بر اساس زیست‌بوم ایران»؛ ضلع دوم آن را «تأکید بر دانش و علم تا رسیدن به قله‌های پیشرفت» و ضلع سوم را «تولید قدرت بازدارندگی به‌گونه‌ای که از غلبه اندیشه‌های جاهلیت جلوگیری ‌شود» عنوان کرده و افزوده است: این عناصر نهایتاً ما را به سوی حکمرانی مردمی هدایت می‌کنند که هدف آن دستیابی به عزت حقیقی برای انسان است.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب در بعد قرآنی، تبدیل نظام جاهلیت به یک نظام تمدنی است، اظهار کرد: در دوران معاصر، مفهوم جاهلیت توسط متفکرانی مانند سید قطب به‌طور مختصر مطرح شد که او اصطلاحاتی مانند «جاهلیت مدرن» و «اسلام آمریکایی» را به کار می‌برد و بر جنگ ایدئولوژیک شرق و غرب تأکید داشت، اما رهبر معظم انقلاب این مفهوم را به شکلی نظام‌مند‌تر و تحت عنوان «جاهلیت پیچیده» معرفی کرده‌اند، ایشان نه تنها این نظام جاهلیت را شناسایی کرده، بلکه راهکارهایی برای مقابله بیان کردند.

“غرقاب” روایت رهبر انقلاب از واقعیت‌های پنهانی افول تمدنی غرب

وی با بیان اینکه نظام جاهلیت، یک نظام معرفتی شکل‌گرفته بر اساس نادانی، حدس، گمان و جذابیت‌های حسی و مادی است، افزود: از منظر قرآن کریم، پایه این نظام بر نادانی نهاده شده و نهایت آن به گمان می‌رسد، اما قرآن این نظام جاهلی را به سمت نظامی مبتنی بر یقین و علم هدایت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «در نظام جاهلیت مدرن قدرت به تولید ثروت منجر می‌شود و بالعکس ثروت نیز زمینه‌ساز کسب قدرت است» گفت: طبق آمارها، در چنین نظام‌هایی تنها یک درصد از جمعیت جامعه حدود 32 درصد از ثروت را در اختیار دارند، در حالی که نیمی از افراد جامعه کمتر از 2 درصد ثروت را دارا هستند.

آیت الله کعبی «قرآن‌شناسی عمیق که نگاهی نو به بهره‌گیری از قرآن را برای اجتهاد فقهی ارائه می‌دهد» دیگر برجستگی رهبر انقلاب دانست و افزود: ایشان تلاش کرده‌اند تا از سراسر قرآن کریم برای قاعده‌سازی فقه استفاده کنند و نگاه قرآنی خود را در بحث‌های مختلف فقهی به وضوح به کار گیرند.

“جهان‌بینی تمدن‌ساز” و “عبودیت” در اندیشه قرآنی رهبر انقلاب

وی در بیان وجوه تمایز اجتهاد رهبری با فقهای معاصرگفت: مهم‌ترین این تمایزها برخورداری از یک منظومه فکری نظام‌واره است که پیش از انقلاب در قالب طرح کلی اندیشه اسلامی و جهان‌بینی توحیدی توسط ایشان تدوین شده است. در این طرح، گزارشی جامع از اسلام ارائه می‌شود که از ایمان سازنده آغاز شده و درس‌های بعثت را قابل تکرار می‌داند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: از نگاه رهبر معظم انقلاب، علم بدون ایمان زمینه‌ساز نابودی بشریت است و ایمان بدون علم سبب عقب‌ماندگی خواهد شد، اندیشه تمدنی رهبر انقلاب علم و ایمان را هم‌زمان در نظر گرفته و عدالت، آزادی و رحمت را در جبهه درونی به همراه مرزبندی شفاف با دشمن در جبهه بیرونی مطرح می‌کند.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب همواره از قرآن برای تحقق مسیر انبیاء بهره می‌گیرند و در ساحت معرفتی اندیشه ایشان، امتداد فلسفه در ابعاد اجتماعی و سیاسی جایگاهی ویژه دارد، افزود: اگرچه در آثار شهید مطهری و شهید صدر نیز امتداد فلسفه در حوزه اجتماعی مطرح شده است، اما تفاوت رهبر انقلاب در این است که این امتداد را به موضوع‌شناسی دقیق گره زده‌اند تا گزاره‌هایی قابل اجرا و کاربردی در زندگی اجتماعی ارائه شود، نقطه کلیدی دیگر اندیشه ایشان، تمرکز بر توحید است.

انتهای پیام/

 

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا