خدمت به مردم در جامعه ارزش است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در جامعه ای که شهید اثرگذار باشد، ارزشها متحول می شود، در این جامعه خدمت به مردم ارزش است، هستی را در راه دین دادن، ارزش است و در جبهه مقابله با کفر تا منتها درجه مقاومت ایستادن و صبر کردن به ارزش تبدیل میشود. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،آیت الله سید احمد علم الهدی شب گذشته در دومین سالگرد شهادت شهدای رمضان که در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، با بیان اینکه پروردگار در دو آیه در مورد شهید ویژگیهایی بیان میکند، اظهار داشت: خداوند در آیه 169 سوره آل عمران می فرماید «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» و در آیه 154 سوره بقره میفرماید « وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ».
وی با تأکید بر اینکه خداوند در آیه اول برای ما نسبت به شهید و شهادت اندیشه سازی و تولید فکر می کند، ادامه داد: تفکر و اندیشههای ما، هم از نظر نتیجه و هم از نظر ماهیت اقسام مختلف دارد؛ گاهی اندیشه ای برای انسان به وجود می آید که جنبه حسابگری انسان را در زندگی تنظیم می کند که در بین اندیشه ها و افکار ما، اندیشهای که محاسبات زندگی را انجام می دهد عملی تر از سایر اندیشه ها و افکار ماست.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه خداوند با عبارت «وَلَا تَحْسَبَنَّ»، اندیشه حسابگر انسان را خطاب قرار میدهد تا شهید را «مُرده» حساب نکند، اضافه کرد: اگر بنا شد شهید را حاضر و ناظر در زندگانی خود بدانیم و همان راه و روش شهید را در زندگی پیاده کنیم، و در مقیاس بزرگتر، جامعه نیز شهید را اثرگذار بر خود و جامعه بداند، زندگی اجتماعی خود را بر اساس خط حرکتی شهید تنظیم میکند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بنا شد انسان در راه خدا عزیزترین دارایی خود یعنی جانش را بدهد، آن جامعه در خط شهادت قرار میگیرد و دیگر در این جامعه ثروت، قدرت و رفاهطلبی ارزش نیست؛ در جامعه ای که شهید اثرگذار باشد، ارزشها متحول می شود، در این جامعه خدمت به مردم ارزش است، هستی را در راه دین دادن، ارزش است و در جبهه مقابله با کفر ایستادن، با استکبار و کفر جنگیدن و تا منتها درجه مقاومت ایستادن و صبر کردن به ارزش تبدیل می شود.
آیتالله علم الهدی به آیه 154 سوره بقره اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه میفرماید «به افرادی که در راه خدا کشته شدهاند نگویید مرده»، یعنی تنها به این که بگوییم شهید فلانی و نگوییم مرحوم فلانی، کفایت نکنید؛ خدا میخواهد بگوید در شعارها و مظاهر زندگی شما، شهید باید زندگی کند و زنده باشد، شهید باید در تمام شئون زندگانی اجتماعی شما، حاضر و مجسم باشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به بیان دو ویژگی این دو آیه پرداخت و ابراز کرد: خداوند در انتهای آیه 163 سوره آل عمران می فرماید «شهدا زنده هایی هستند که نزد پروردگار مرزوق هستند» و در انتهای آیه 154 سوره بقره میگوید «آنان دارای حیات هستند ولی شما نمی دانید»، چرا خدا اینطور خطاب می کند؟
امام جمعه مشهد با بیان اینکه افکار و اندیشههای انسان دارای دو ریشه است، خاطرنشان کرد: یکی نوع اندیشه است که از یک مبدأ اتخاذ شده و در مقابل سلسله افکار و اندیشه هایی است که مبدأی ندارد و تخیلات برای شما تولید اندیشه کرده، خدا می گوید این که ما می گوییم برای شهید حساب زنده باز کنید و روی اثرگذاری او در زندگی اجتماعی خود حساب کنید، یک اندیشه تخیلی نیست بلکه یک مبدأ اندیشه ای دارد.
وی افزود: خدا که می فرماید شهید زنده است، اینطور نیست که تنها زنده ای غرق در نعمت های خدا باشد، شهید در زندگی امروز شما حضور دارد، شاهد بر این زندگی است و مراقب جریانهای خط شهادت خود هست.
آیت الله علم الهدی در تبیین حضور شهید در جریان زندگی اجتماعی ما، بیان کرد: شهادت تنها یک عملیات فدایی شدن در راه خدا نیست، فدایی شدن در راه خدا پایان یک مسیر است و اصل شهادت، شهادت در یک مسیر و خط است؛ شهید عمر خود در زندگی را پای هدف و خطی گذاشته، پرچمی در دست داشته که آن را زمین نمی گذارد و ناظر ادامه آن خط در جامعه است.
وی با تأکید بر اهمیت حرکت مسؤولان و جامعه در خط شهادتِ شهید، اظهار کرد: شهید اصلانی پیش از شهادتش به عنوان عنصری که در بسیاری حرکت های خدماتی، عمرانی و فرهنگی حاشیه شهر موقعیتی اثرگذار داشت، شناخته میشد، پیش نمی آمد که موردی به ایشان ارجاع داده شود و ایشان از انجام آن استقبال نکند و علاوه بر ایشان، شهید دارایی با این که جوانی کم سن و سال بود ولی در عرصه روحانیت و خدمت همت بالایی داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه بستر زندگی شهید اصلانی شهادت بود، اضافه کرد: تفسیر شهید، فدایی شدن در راه خدا است و می بینیم همه زندگی و حرکات شهید اصلانی، سرمایه گذاری جان، مال و آبرو در راه خدا بود، این معنای زندگی در خط شهادت است.
وی با تأکید بر اینکه این حادثه ناگوار نشانگر در کمین بودن دشمن است، تصریح کرد: فکر نکنیم حتمأ باید جنگی شروع شود و لشگرکشی شود تا دشمن خود را در تجهیزات نظامی نشان دهد، دشمن هرطور بتواند زهر خودش را می ریزد و در خط اسلامزدایی، دشمنی با خدا و پیغمبر و دشمنی با دین ظاهر می شود.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه این دشمن تنها دشمن آب، خاک و نژاد نیست بلکه دشمن خدا و دشمن اهل بیت پیغمبر (ص) است، یادآور شد: آن روز که این عنصر ناپاک در صحن مطهر امام هشتم (ع) دست به این جنایت می زند، دلیل هدف گرفتن این سه روحانی برای یک اقدام جنایتکارانه چه بود؟ آیا با آنان سابقه عداوت و دشمنی داشته است؟ نه، سه عنصری را هدف گرفته که آنان را وابسته به اهل بیت پیغمبر (ص) می داند و در واقع دشمنی با اهل بیت پیغمبر (ص) را در این اقدام اجرا کرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: از روز آغاز رسالت پیامبر (ص) تا امامت، هیچکدام از ائمه (ع) دشمن شخصی نداشتند، بلکه تمامی دشمنی با خدا و دین خدا بود، چرا که ائمه (ع) از دین خدا پاسداری می کردند و با آنان دشمن بودند، امروز هم در عرصه زندگانی دنیای کفر امروز در شرق و غرب از نظام ما، رهبری ما، مسؤولین و روحانیت ما گرفته تا هرکسی که نشانی از اهل بیت پیغمبر(ص) و نمادی از رسول الله (ص) داشته باشد، دنیای کفر با او دشمن است و برای این دشمنی کمین میکند.
انتهای پیام/282
© | خبرگزاری تسنیم |