برنامه آموزش و پرورش برای ارتقای آموزش چیست؟
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از تدوین برنامه کوتاه مدت ارتقای سطح کیفی و کمی آموزش در استان خبر داد و گفت: این برنامه بهزودی ابلاغ خواهد شد. |
ایوب رضایی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: نگاه به آموزش و پرورش باید سیستماتیک باشد یعنی تفکر سیستمی اگر فرد داشته باشد، مسائل را بهتر میتواند حل کند و برنامه مطلوبی را در اجرای فرایندها اجرا کند و در تفکر سیستمی نگاه تجویزی نیست یعنی بمانیم مشکل اتفاق بیفتد بعد حلش کنیم یعنی نگاه پیش کنشی باشد.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم موفق باشیم باید یک برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم ذیل برنامه هفتم توسعه مطابق با این فصل برنامه کوتاه مدت 4 ساله را تدوین کردیم که بزودی ابلاغ خواهد شد و در این برنامه یکسری اولویتها را در نظر گرفتیم که یکی از مهمترینها نیروی انسانی است.
رضایی با بیان اینکه هم اکنون نیروی انسانی آموزش و پرورش استان شامل نیروهای موجود، مازاد و مورد نیاز در دست تحلیل است، افزود: اگر یک توزیع مطلوبی در زمینه نیروی انسانی در طول سال تحصیلی اتفاق بیفتد این میتواند خیلی از فرایندها و کارکردها منجر به کیفیت بخشی به آموزش را تسهیل کند، زیرا توزیع متوازن میتواند در اجرای فرایندها مطلوب باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اولویت روی نیروی انسانی بوده ذیل ان برنامه، برنامههای تدارک دیدیم که اجرا خواهد شد، کیفیت بخشی در بحث آموزش، پرورشی، تربیت و عدالت آموزشی مورد توجه باید قرار گیرد، برنامه های مختلف کیفی آموزشی را دیدیم که در صورت اجرا منجر به بهبود و ارتقای شاخصهای کمی درون دادی و برون دادی آموزش و پرورش شود.
رضایی ارتقای مدیریت آموزشگاهی را اولویت دانست و ادامه داد: مدرسه مطلوب باید مدیر کارآمد داشته باشد و اطلاعات بروز داشته باشد و مطابق با ضوابط انتخاب شود، مدرسه در طراز سند تحول بنیادین خواهد رفت و در این راستا توانمندسازی مدیران، انتخاب و انتصایب مدیران را مد نظر داریم.
وی خاطرنشان کرد: آسیبهای اجتماعی و روانی دانش آموزان موضوع بسیار مهمی بوده که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش بوده و هم هفتگی ما جلسات میگیریم که آسیبها در سطح مناطق و مدارس خیلی زود ورود کنیم و مرتفع کنیم تا مشکلی برای دانش آموزان ایجاد نشود این آسیبها در قبال طرحی بنام نماد دارد اجرا میشود و هر هفته روزهای یکشنبه با توجه به تاکید وزارت وبیناری با شخص وزیر و با حضور برگزار میشود.
رضایی بیان کرد: اطلس دانش آموزی آسیبها را در سطح 13 شهرستان و منطقه مشخص شده تا بتوانیم به موقع مشاوران ورود و مداخلات مورد نیاز را انجام دهند ، در بحث رصد، پایش و غربالگری نسبت به سالهای قبل رشد داشتیم و در واقع 100 درصد دانش آموزان رصد و پایش شدند و 90 درصد غربالگری که کم نظیر بود، آنهایی وضعیت قرمز داشتند مشخص شدند که مشاوران بتوانند مداخله کنند.
وی این را هم گفت که توسعه عدالت در فضاهای آموزشی نیز در دستور کار بوده و هر هفته جلسه میگذاریم که تا پایان شهریور سال آینده 134 مدرسه سنگی حذف و کارهای مقدماتی انجام شده که بخشی توسط بنیاد علوی و برخی توسط نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آغاز شده است.
رضایی تصریح کرد: در شهر یاسوج بحران فضای آموزشی داریم و یکی از نقاطی بوده که در کشور مشکل دارد و در این راستا 12 پروژه بزرگ مقیاس تعریف کردیم که زمینها مشخص و برخی نیز کلنگ زنی شدند و بدون شک در سالهای آینده شاهد برطرف شدن این مشکل خواهیم بود.
وی تقویت تشکلهای دانش آموزشی از جمله بسیج دانش آموزی، بسیج فرهنگیان، اتحادیه انجمنهای اسلامی و غیره در اولویت دانست و افزود: این تشکلها را به عنوان بازوهایی در کنار آموزش پرورش و کمک کار میدانیم و در این زمینه واقعغیت امر اتفاقات خوبی انجام شد به گونهای که بیش از 5 هزار دانش آموز در اردوی راهیان نور، 7 هزار نفر در راهیان پیشرفت و بیش از 7 هزار دانش اموز معتکف داشتیم که رشد 100 درصدی را شاهد هستیم.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |