رشد 80 درصدی پذیرفتهشدگان المپیادهای علمی در بیرجند
سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی از رشد چشمگیر ۸۰ درصدی پذیرفتهشدگان مرحله اول المپیادهای علمی در مرکز استان خبر داد. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی مرتضوی در مراسم تجلیل از برگزیدگان مرحله اول المپیادهای علمی شهرستان بیرجند، با اشاره به قبولی 151 نفر در مقایسه با 85 نفر سال گذشته و رشد 80 درصدی تعداد پذیرفتهشدگان در این شهرستان، اظهار داشت: افزایش تعداد راه یافتگان به مرحله دوم المپیادهای علمی از 220 به 349 نفر و رشد حدود 60 درصدی در استان، افتخاری بزرگ برای شهرستان بیرجند و استان است که نشاندهنده ظرفیت بالای علمی دانشآموزان و تلاش بیوقفه معلمان و خانوادههاست.
وی بیان کرد: پذیرفته شدن در مرحله اول، نقطه آغاز راه است و مرحله دوم نیازمند برنامهریزی دقیق، تلاش مستمر و تمرکز بیشتر است. آزمون مرحله دوم در نیمه دوم فروردین 1404 برگزار میشود، بنابراین دانشآموزان باید از همین حالا مطالعه هدفمند، حل مسئله و تقویت مهارتهای تحلیلی را در اولویت قرار دهند.
سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به حضور چشمگیر دانشآموزان مدارس عادی دولتی در بین برگزیدگان، این اتفاق را نشانهای از تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان دانست و افزود: این موفقیت ثابت کرد که پشتکار و برنامهریزی درست، از هر مدرسه و منطقهای میتواند مسیر موفقیت را هموار کند.
مرتضوی به تنوع رشتههای المپیادهای علمی نیز اشاره کرد و گفت: المپیادها تنها به ریاضی و فیزیک محدود نمیشوند، بلکه رشتههایی مانند هوش مصنوعی، اقتصاد و حکمرانی، نانو فناوری، پزشکی بازساختی و سواد رسانهای نیز در این رقابتها حضور دارند. این تنوع نشان میدهد که دانشآموزان باید با نگاهی جامعتر به علم و فناوری، نقش خود را در حل مسائل کشور پیدا کنند.
وی خطاب به دانشآموزان گفت: موفقیت در المپیادهای علمی تنها به معنای کسب مدال نیست، بلکه فرصتی است برای پرورش ذهنهای خلاق و تحلیلگر که در آینده میتوانند در حل مشکلات کشور نقشآفرینی کنند. خانوادهها و معلمان نیز با حمایت عاطفی و هدایت علمی، نقش کلیدی در این مسیر دارند.
وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همت مضاعف، شاهد درخشش دانشآموزان خراسان جنوبی در عرصههای ملی و بینالمللی باشیم.
اجرای10 طرح تحقیقاتی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی
سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی همچنین از اجرای 10 طرح تحقیقاتی در راستای ارتقای کیفیت آموزش در استان خبر داد و اظهار کرد: این طرحها با موضوعاتی از جمله بررسی ابعاد تربیتی دانشآموزان متوسطه، امکانسنجی استفاده از هوش مصنوعی در علوم پایه و بررسی الگوهای فناوری قابل اجرا در دورههای سوادآموزی در حال انجام است.
وی، با اشاره به انعقاد قرارداد 600 میلیون تومانی با دانشگاههای استان برای اجرای این طرحهای تحقیقاتی، افزود: توسعه پژوهش و استفاده از ظرفیتهای علمی استان، از اولویتهای آموزش و پرورش خراسان جنوبی است.
سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از کسب 12رتبه کشوری توسط دانشآموزان پژوهشگر و معلمان پژوهنده استان در سال گذشته خبر داد و ابراز داشت: همچنین سال گذشته 52 عنوان کتاب توسط فرهنگیان پژوهشگر تألیف شده است.
وی، شناسایی ظرفیتهای علمی و پژوهشی استان، گسترش فرهنگ پژوهش در سطوح اداری و آموزشی، شناسایی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش استان و دستیابی به راه حلهای مبتنی بر پژوهش، توسعه کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی، و زمینهسازی برای تحقق مدرسه پژوهنده را از مهمترین اهداف شورای تحقیقات استان برشمرد.
مرتضوی، در ادامه با اشاره به محوریت سند تحول بنیادین در تعیین اولویتهای پژوهشی استان، اضافه کرد: 10 پژوهش با محوریت بررسی الگوهای فناوری قابل اجرا در دورههای سوادآموزی، امکانسنجی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش علوم پایه،ارزیابی کیفیت برنامه درسی آموزشهای فنی و حرفهای، اثربخشی ابعادتربیت دینی، مطالعه اثربخشی نظارت و راهنمایی آموزشی، مطالعه نقش مجلات رشد در مهارتهای زبانی دانشآموزان، بررسی ادراک معلمان و دانش آموزان و شناسایی مولفه های موثر در تربیت دلپذیر، بررسی وضعیت شناختی، اجتماعی و تربیتی دانشآموزان دوره اول ابتدایی، مطالعه تجارب زیسته اجرایی سازی سند تحول بنیادین، و بررسی میزان اثربخشی برنامه ارتقای آموزش قرآن (طرح 33 روز) در حال انجام است.
به گفته سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی، نتایج 9طرح پژوهشی اتمام یافته در قالب کارنامه پژوهشی، تشکیل هستهها و نشستهای علمی برای ارائه یافتههای 13 طرح پژوهشی در راستای حل مسائل آموزش و پرورش استان منتشر شده است.
اجرای طرح حامی در مدارس خراسان جنوبی
مرتضوی همچنین از اجرای طرح “حامی” با هدف فراهمسازی فرصتهای برابر آموزشی، حمایت از دانشآموزان نیازمند و ارتقای کیفیت یادگیری خبر داد.
وی اظهار داشت: این طرح با هدف ایجاد فرصتهای برابر آموزشی، حمایت از دانشآموزان نیازمندو تضمین عدالت آموزشی در حال اجراست.
سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: طرح حامی با تأکید بر کیفیتبخشی به فرآیند شناسایی و یادگیری، به دنبال تقویت حس تعلق دانشآموزان به محیط مدرسه و ارتقای عملکرد تحصیلی و تربیتی آنها برگزار می شود. همچنین این طرح درصدد افزایش نرخ پوشش تحصیلی با محوریت کیفیت آموزش است.
وی در مورد اجرای طرح اظهار کرد: بر اساس این طرح، آموزگاران به صورت داوطلبانه در ساعات غیردرسی و روزهای تعطیل، کلاسهای تقویتی برای گروههای هدف دانشآموزان برگزار میکنند. این اقدام علاوه بر بهبود سطح علمی دانشآموزان، به تقویت ارتباط آنها با محیط مدرسه و افزایش انگیزه تحصیلی کمک میکند.
مرتضوی گفت: اجرای طرح حامی (حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان) گامی مؤثر در راستای تحقق عدالت آموزشی و کاهش شکاف تحصیلی میان دانشآموزان مناطق مختلف استان خراسان جنوبی به شمار میرود.
انتهای پیام/ 252
© | خبرگزاری تسنیم |