روز قدس طلیعه‌ای برای عید جهان اسلام است

استاد مرکز تخصصی مهدویت و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: روز قدس روز مقاومت و مقاومت اسلامی و طلیعه‌ای برای عید جهان اسلام است.
– اخبار استانها –

حجت‌الاسلام جواد اسحاقیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، درباره ارتباطات روز قدس، مهدویت و عید فطر، اظهار داشت: یکی از محورها تعظیم شعائر است، یعنی آن چیزهایی که بعنوان شعائر الهی پرچم معنویت و قدسی بودن شناخته می‌شود گرامی داشته شود.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه قرآن میفرماید:ذلِكَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ یعنی اگر تعظیم شعائر بشود این نشان دهنده تقوای قلوب است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه قدس و روز قدس خود از شعائر الهی است، گفت: بیت المقدس که یکی از مقصدهای معراج پیامبر است در آیه از از سوره اسراء می‌خوانیم که: سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ، این هم خودش مبارک است که بیت المقدس است و هم هر آنچه که حول آن باشد. 

اسحاقیان افزود: فقط حول و نزدیک فیزیکی نیست به دلیل اینکه وقتی که ما از قبله اول مسلمین صحبت می‌کنیم و از محل حشر و نشر برخی از انبیاء و همچنین مناسباتی که حضرت رسول در مورد آن داشته اند بارکنا حوله، شاید شامل این هم باشد.

وی گفت: یعنی اینکه همه اموری که مربوط به رسالت انبیاء است مبارک است، همانطور که می‌خوانیم: جعلنی مبارکا این ما کنت. پس هرجا سخن از پیامبر ، رسول، وصی و برنامه های او باشد، این مبارک است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت و عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: بر اساس آیات خداوند، ارسال پیامبر اسلام هم برای جهانی شدن دین حق بوده است بنابراین حشر و نشر پیامبر نسبت به قبله اول چه در بحث نماز و چه در بحث معراج همه نشان دهنده آن جهت گیری و هدفگیری جهانی شدن حق است که در آیات قرآن آمده است.

اسحاقیان افزود: جهانی شدن حق و دین حق و برپا داشتن شعائر الهی و مکان‌های مقدس از جمله بیت المقدس، از شعائر الهی است.

وی گفت: خب در نقطه مقابل او هم کسانی هستند که میخواهند شعائر، حق و نور را خاموش کنند، فرعونیان و نمرودها در طول تاریخ خواستند نور حق را خاموش کنند ولی در مقابل اراده خدا این است که مستضعفین و ضعیف نگاه داشته شدگان حق را در جهان نشان بدهند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت و عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: فرعون و فرعونیان، نمرود و نمرودیان فکر می‌کردند با نابودی نسل و کشتن فرزندان می‌توانند این حق و شعائر را به خاموشی بکشانند. چنانکه فرعون تصور داشت با کشتن بچه‌ها از آمدن پیامبر به منجی موعود جلوگیری خواهد کرد ولی این اراده الهی نیست.

اسحاقیان افزود: فرعونیان و نمرودیان زمان هم با کشتن فرزندان در فلسطین و غزه ،یمن و مناطق دیگر، فکر می‌کنند که این پیام خاموش خواهد شد در حالیکه این شعائر الهی است و به سرانجام خواهد رسید.

وی گفت: همانطور که در ادعیه مهدوی هم هست، امام زمان(ع) برای نو کردن و نشان دادن از نوع واجبات و سنن اسلامی خواهد آمد و چه غریزه و چه سنتی بالاتر از سنت پیامبر اسلام در جهانی شدن حق و عدل. یعنی اینکه در روایت داریم پرچم حق و پرچم توحید در همه جای عالم مستقر خواهد شد این یعنی جهانی شدن حق و مکنت یافتن، جهانی شدن حکومت اسلامی و دین حق، بزرگترین مورد از شعائر اسلامی است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت و عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: روز قدس می‌تواند خودش نماینده این تعظیم شعائر و احیای حق و تحقق اراده الهی و مقابله با همه کسانی است که دنبال خاموش کردن این نور و روشنایی الهی هستند.

اسحاقیان به روز قدس اشاره کرد و گفت: در واقع روز قدس روز مقاومت و مقاومت اسلامی و طلیعه‌ای است برای عید جهان اسلام. همانطور که گفته شده عید روزی است که در آن گناه نشود و بزرگترین گناهان هم طاغوتها و تواقید هستند.

 وی افزود: امام راحل هم ابتدا بحث مقابله با طاغوت را مطرح کردند و گفتند طاغوت و حاکمیت طاغوتی باید کنار برود. طاغوت همان گروهی است که یخروجونها من نور الی الظلمات، همان نوری که گفته شده از شعائر الهی است و خداوند آن نور را جهانی خواهد کرد. طاغوت نقطه مقابل این است و روز عید فطر تمرین این مسئله است که با واسطه مقاومت و صبر و خودسازی و پاکسازی جامعه از طاغوت و طاغوتیان و استکبار و استکبار جهانی، جهان برای آن عید آماده شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت و عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: عید فطر عیدی است که سراسر تزکیه است و آن عیدی که انسانها به بهترین آرزوهایشان برسند چون انسانها از عید توقع دارند که به یک آورده، هدیه ثواب برسند.

اسحاقیان افزود: وقتی عید عید الهی است بالاترین‌ها نصیب انسان می‌شود چنانکه ما در دعای افتتاح داریم یک بخشی از این دعا در مورد امام زمان (ع) است که به واسطه این امام و به واسطه حاکمیت جهانی و حق، انسان‌ها به بالاتر از آرزوها می‌رسند. 

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا