رسانه‌های محلی پیشران توسعه منطقه‌ای

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به گستردگی حوزه نشر رسانه، گفت: رسانه های محلی با اگاهی از تمامی از اقشار اعم از فرهنگی و کارگری و غیره و با مطالبه‌گری به موقع می‌تواند موتور محرک توسعه استان باشند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از ایلام، هومن عظیمی، شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه دهمین جشنواره رسانه‌های استان ایلام، ضمن قدردانی از تلاش‌های خانه مطبوعات ایلام در برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: امیدوارم چنین برنامه‌هایی به تقویت هم‌افزایی و رشد حرفه‌ای رسانه‌های استان منجر شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به جایگاه والا رسانه، افزود: رسانه‌ها باید با رعایت امانت‌داری و پایبندی به اخلاق حرفه‌ای، واقعیت‌ها را به درستی منتقل کنند و از بازنشر اخبار جعلی پرهیز کنند.

عظیمی بر نقش اثرگذار رسانه‌های محلی در توسعه جوامع اشاره داشت و گفت: رسانه‌های محلی به دلیل شناخت عمیق از بافت اجتماعی و فرهنگی مناطق خود توان اثرگذاری بالاتری دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه این رسانه‌ها به‌ویژه در استان‌هایی مانند ایلام، می‌توانند نقشی کلیدی در توسعه ایفا کنند، تصریح کرد: به همین دلیل در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های رسانه‌ای باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

عظیمی با اشاره به گسترش اخبار جعلی به عنوان یکی از چالش‌های مهم رسانه‌ها تصریح کرد: آموزش سواد رسانه‌ای برای خبرنگاران و عموم مردم، استفاده از منابع موثق و بهره‌گیری از نیروهای متخصص در دستگاه‌ها می‌تواند نقش مهمی در مقابله با شایعات و اخبار نادرست ایفا کند.

رسانه مهمترین ابزار نظارت بر عملکرد مسئولان 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری ایلام نیز در این آیین رسانه‌ها را یکی از اصلی‌ترین ابزارهای نظارت بر عملکرد مسئولان عنوان کرد و گفت: جایگاه رسانه‌ها در هدایت افکار عمومی و اصلاح رویه‌های مدیریتی ویژه بوده که می‌توانند با نقد منصفانه، مسیر خدمت به مردم را شفاف‌تر کنند.

افشین کریمی با اشاره به مشقت‌های فراوان انتشار نشریه در اوایل دهه هفتاد در ایلام، گفت: فعالان رسانه‌ای با وجود امکانات محدود، تلاش می‌کردند صدای مردم را منعکس کنند. وی در ادامه با اشاره به گسترش فضای مجازی، افزود: امروزه همه شهروندان امکان طرح دیدگاه‌های خود را دارند که علاوه بر فرصت یک چالش نیز محسوب می شود.

وی با بیان اینکه امروزه هر فرد خود می تواند یک رسانه باشد، تصریح کرد: همین مسئله اهمیت رسانه‌های رسمی و تخصصی را دوچندان می‌کند. رسانه‌هایی که بتوانند با تحلیل‌های عمیق، نیازهای جامعه را شناسایی و به مسئولان گوشزد کنند.

معاون استاندار بر لزوم برگزاری نشست‌های تخصصی برای آسیب‌شناسی رابطه رسانه و مدیران اجرایی تأکید کرد و گفت: گاه برخی مسائل ناگفته باقی می‌مانند چرا که طرح آن‌ها ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید، اما رسانه باید با شجاعت و البته انصاف، چراغ مسیر توسعه و اصلاح باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت چهاردهم دولتی عقل‌گرا و کارشناسی‌محور خواهد بود که نقش رسانه‌ها را در تصمیم‌سازی‌ها و اصلاح امور به رسمیت می‌شناسد. امید داریم با همدلی بیشتر، خدمت شایسته‌تری به مردم استان ارائه دهیم.

رسانه‌ها باید در دیپلماسی عمومی و تصمیم‌ سازی‌ها مورد توجه قرار گیرند

 رئیس خانه مطبوعات استان ایلام، نیز در این آیین از غیبت برخی مدیران و عدم همراهی خبرنگاران در سفر اخیر استاندار ایلام به عراق انتقاد کرد. وی تأکید کرد که رسانه‌ها باید به عنوان ابزارهای مهم دیپلماسی عمومی در برنامه‌های کلان کشور دیده شوند.

علی حیدربیگی با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها در جامعه، گفت: رسانه‌ها دیگر تنها ابزار اطلاع‌رسانی نیستند، بلکه به عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در کنار سه قوه اصلی کشور عمل می‌کنند. هیچ حوزه‌ای از سیاست، اقتصاد و فرهنگ تا امنیت بدون حضور جدی رسانه‌ها معنا ندارد.

رئیس خانه مطبوعات همچنین به تجربه موفق برگزاری جشنواره فرامرزی مطبوعات در سال 1395 اشاره کرد و از آمادگی خانه مطبوعات برای تکرار این رویداد با حمایت نهادهایی چون وزارت ارشاد و استانداری خبر داد.

به گزارش تسنیم، در دهمین جشنواره رسانه‌های استان ایلام 716 اثر از 91 خبرنگار در 66 رسانه برخط و نوشتاری به جشنواره ارسال که از این تعداد 564 اثر تایید شد.

در آیین پایانی این جشنواره از 49 برگزیده در بخش های مختلف تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام/180/

 

© خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا