شعر سعدی پلی بین مردم و معارف قرآنی است
حجت الاسلام شفیعی شاعر جوان خوزستانی با اشاره به تلاش سترگ سعدی در پاسداری از مفاهیم فرهنگی و دینی ایران زمین گفت: بسیاری از آشنایی و درک مفاهیم قرآنی و دینی مردم ما، مدیون شعر و ادب فارسی سعدی است. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، در گنجینه ادب فارسی، نام سعدی شیرازی چون خورشیدی تابان میدرخشد. او نه تنها شاعری توانا و سخنوری چیرهدست بود، بلکه حکیمی فرزانه بود که با اشعار و نثر دلنشین خود، پلی میان معارف دینی و زندگی روزمره مردم بنا نهاد.
سعدی با تلفیق هنرمندانه آموزههای قرآنی و تجربیات زندگی، آثار جاودانی خلق کرد که همچنان پس از قرنها، چراغ راه جویندگان حکمت و معرفت است. در روزگاری که هجمههای فرهنگی، اصالت زبان و ادب فارسی را نشانه گرفتهاند، بازگشت به آثار سعدی، نه تنها احیای میراث گرانبهایمان است، بلکه تجدید پیمان با هویت ایرانی و اسلامیمان نیز محسوب میشود.
سعدی، شاعر و نویسنده پرآوازه قرن هفتم هجری، یکی از ارکان اصلی ادب فارسی است. او با سفرهای بسیار به سرزمینهای مختلف، تجربیات گرانبهایی کسب کرد که در آثارش بازتاب یافت.گلستان و بوستان، دو اثر نثر و نظم او، آینه تمامنمای اندیشههای اخلاقی، اجتماعی و عرفانی سعدی هستند. سعدی با زبانی ساده و روان، مفاهیم عمیق انسانی را به مخاطب منتقل میکند و همواره بر اهمیت نیکوکاری، مدارا و عشق تأکید دارد.
غزلهای عاشقانه سعدی نیز از زیباترین و ماندگارترین اشعار در تاریخ ادبیات فارسی به شمار میروند. تاثیر سعدی بر ادبیات فارسی و اندیشه ایرانی غیرقابل انکار است.در این راستا،بررسی جایگاه سعدی در ترویج معارف دینی و اهمیت پاسداشت آثار او، ضرورتی انکارناپذیر است. برای پرداختن به این دغدغهها گفتوگوی را با حجتالاسلام والمسلمین سید علیرضا شفیعی ادب پژوه و شاعر خوزستان داشتیم.
تسنیم : به نظر شما بزرگترین هنر حضرت سعدی در ادبیات چه بوده است و یا وجه تمایز و علت ماندگاری شعر سعدی در چیست؟
حجتالاسلام شفیعی: سعدی یکی از بزرگترین شاعران و نویسندگان ایرانی است که معارف قرآنی و روایی را به زبان فارسی درآورده است. در حقیقت، مردم ایران از طریق شعر و نثر فارسی پلی به معارف قرآنی و حدیثی زدهاند. بسیاری از آشنایی و درک مفاهیم قرآنی و دینی مردم ما، مدیون شعر و ادب فارسی سعدی و مولانا است.
سعدی: پیوند دهنده شعر فارسی و معارف دینی
این شاعر جوان خوزستانی افزود: سعدی بدون اینکه از فرم و زیبایی شعر و ادب فارسی خود بکاهد، به مفاهیم دینی و قرآنی پرداخته و غنای دینی و قرآنی را در آثارش حفظ کرده است. شعر سعدی، آکنده از مفاهیم قرآنی و دینی است. نکتهای که در شعر سعدی به چشم میخورد، این است که این شعر، شعری است از جنس زندگی. به عبارتی، سعدی همچون قرآن که کتاب زندگی است، در آثار خود به حقیقت زندگی پرداخته است.
تسنیم : شعر سعدی، گویی امروز هم در زندگی جاری و ساری است ، علت آن در چیست؟
حجت الاسلام شفیعی: شعر سعدی این ویژگی را دارد که در دورانها و حالات مختلف زندگی، به آن رجوع کرد و از حکمتهایش بهره برد. سعدی در آثار خود دو ویژگی مهم دارد: یکی اینکه مفاهیم قرآنی را با تجربههای زندگیاش، که ناشی از سفرهای مختلفش است، آمیخته کرده و دیگر اینکه، با زبان و بیانی ساده و پر از حکمتهای دینی، حرفهای زندگی را برای مردم به تصویر کشیده است.بنابراین، مردم در هر دو بخش شعر سعدی چه در غزلیات عاشقانهاش که رنگ و بوی محبت دارد و چه در نثرهای حکمیاش احساس همراهی و همدلی میکنند. آنها گویی سخنان سعدی را به عنوان سخنان خود مییابند.
شعر زندگی: حکمت سعدی در تمام فصول حیات
تسنیم : برای پاسداری از این میراث ماندگار سعدی چه پیشنهادی دارید؟
حجت الاسلام شفیعی: برای اینکه بتوانیم میراث سعدی را حفظ و پاس بداریم، باید این نکته را درک کنیم که شعر سعدی باید در زندگی روزمره ما جاری باشد. به ویژه همانطور که در دورانهای گذشته کودکان با سعدی آشنا میشدند، باید امروز هم فرزندانمان را با گلستان سعدی و دیگر آثارش آشنا کنیم.
در گذشته در حوزههای علمیه، شعر سعدی و ادب فارسی به طور عام مورد توجه قرار میگرفت و این یکی از راههای انس اهل دین با مفاهیم ادبیات فارسی بود. امروز نیز باید شعر بلند و حکمتآموز فارسی جزو دروس اصلی حوزههای علمیه باشد.
این شاعر جوان خوزستانی گفت: در دانشگاهها نیز نباید به اندک واحدهای درسی پیرامون شعر و ادب فارسی اکتفا کرد. باید یک موج بازگشت به سعدی در دانشگاهها شکل بگیرد. سعدی دارای ابیات و جملات مختلفی است که به صورت ضربالمثل در ادبیات عامیانه وارد شدهاند. محققان ادبیات فارسی حدود 600 ضربالمثل را که از آثار سعدی آمده است، ذکر کردهاند.
تهاجم فرهنگی و خطر کمرنگ شدن زبان فارسی
تسنیم: تهدید های این میراث ادبی چیست؟
حجت الاسلام شفیعی: مشکلی که امروز ادبیات و میراث فارسی را تهدید میکند، کمرنگ شدن زبان فارسی و ضربالمثلها است که به واسطه توسعه تلویزیون و شبکههای اجتماعی، بهویژه فضای مجازی، به وقوع پیوسته است. باید این واقعیت را بپذیریم که یکی از اقدامات دشمن در قالب تهاجم فرهنگی، تضعیف این پیشینه فرهنگی و ادبی ایران است. هدف دشمن قطع این پلهای ادبی و فرهنگی است و تلاش میکند که این میراثهای فرهنگی با امروز ما بیارتباط شود.
وظیفه امروز: پاسداری از سعدی در برابر هجمهها
تسنیم : نقش فضای مجازی در این کم رنگ شدن روح ادبی چیست؟
حجت الاسلام شفیعی: امروز در فضای مجازی، هجمههای سنگینی علیه ادبیات فارسی صورت میگیرد. کسانی که دغدغه دینی و ادبی دارند، باید از این ظرفیت برای گسترش و ترویج شعر سعدی، که پر از معارف است، استفاده کنند. کمرنگ شدن زبان و ادبیات فارسی ما میتواند به یک خطای فرهنگی منجر شود، چرا که ما با زبان فکر میکنیم و زندگی میکنیم. اگر زبان و ادبیات فارسی آسیب ببیند، دیگر نمیتوانیم ایرانی بیاندیشیم و ایرانی زندگی کنیم.تاریخ نشان میدهد که نظامهای استعماری هرگاه به کشوری نفوذ کردهاند، اولین قدم آنها تضعیف زبان و ادبیات آن کشور بوده است. برای مثال، در هندوستان که جزو قلمرو فرهنگی و ادبی فارسی بوده، استعمارگران زبان خود را غالب کردند و گذشته فرهنگی و ادبی این کشور را تحت تاثیر قرار دادند.
زبان فارسی، هویت ایرانی: حفظ آن، حفظ خود
فضای مجازی امروز در حال کاهش اهمیت شعر و ادب است. کسانی که دغدغه حفظ این میراثها را دارند، باید از آن محافظت کنند. همچنان که سعدی در دوران حمله مغولها از ادبیات فارسی پاسداری کرد، امروز نیز باید طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، در مقابل هجمههای فرهنگی و مغولگونه امروز از شعر و ادبیات فارسی حفاظت کنیم.
انتهای پیام/341
© | خبرگزاری تسنیم |