تربیت واقعی با تغییر باور آغاز می‌شود

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت : تربیت واقعی تنها با تغییر رفتار محقق نمی‌شود، بلکه ریشه این تغییر رفتار در تغییر باورهاست؛ بنابراین فرآیند سنجش و ارزشیابی باید در مسیر تربیت و رشد دانش‌آموزان عمل کند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، محسن زارعی در اجلاس روسای آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ارزشیابی باید ناظر بر اهداف تربیتی نظام آموزشی باشد، اظهارداشت: ضروری است هر مدرسه را در بستر منطقه‌ای خود بسنجیم و ببینیم مسئله آن مدرسه در سطح منطقه چیست. این رویکرد مسئله‌محور می‌تواند به طراحی برنامه‌های متناسب با نیازهای واقعی کمک کند.

زارعی ادامه داد: سنجش ابزاری برای کمک به تربیت است. با تحلیل مسائل دانش‌آموزان و اولیا، می‌توان آن‌ها را از فضای ابهام خارج کرد، طراحی راهنمای عمل مبتنی بر نیازسنجی و تحلیل زمینه‌ای مدارس، به عنوان یک چارچوب روشن برای حل مسائل موجود عمل می‌کند.

وی بر اهمیت آرامش روانی در فرآیند برگزاری آزمون‌ها تأکیدکرد و گفت: در ایام قبل، حین و بعد از آزمون باید برای دانش‌آموزان فضایی آرام و ایمن فراهم شود. آرامش دانش‌آموزان شرط اصلی برگزاری مطلوب فرآیند سنجش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تهیه تجهیزات و الزامات اجرایی آزمون‌ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد. مصوبات کشوری بر این موضوع تأکید دارند و برگزاری یک آزمون مطلوب نیازمند استفاده حداکثری از ظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی است.

زارعی با اشاره به نقش عوامل اجرایی در کیفیت آزمون‌ها گفت: تمام عوامل اجرایی آزمون باید توجیه شوند تا هم آرامش دانش‌آموزان حفظ شود و هم چارچوب‌ها و قوانین دقیقاً رعایت گردد. این آمادگی و هماهنگی، زمینه‌ساز برگزاری آزمون‌هایی اثربخش، منظم و باکیفیت خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد با هم‌افزایی و نگاه تربیتی به سنجش، مسیر رشد، عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به آموزش در استان‌ها با سرعت بیشتری طی شود.

انتهای پیام/282

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا