تخلیه 20 مدرسه در اصفهان به دلیل فرونشست
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: موضوع فرونشست یکی از مهمترین چالشهای ماست که بر اثر خشکی زایندهرود و خشکسالی ایجاد شده و بر اساس آمار از مجموع مدارس درگیر فرونشست، بیش از ۲۰ مدرسه تخریبی هستند و که سعی کردیم جایگزین شوند. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدرضا نظریان در نشست خبری ویژه معلم با بیان اینکه آموزش و پرورش پر مخاطبترین دستگاه جامعه است، گفت: همه اعضای جامعه به نوعی با آموزش و پرورش ارتباط دارند و به همین خاطر روی مباحث مربوط به آموزش و پروش و تربیت دانشآموزان حساسیت دارند.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد در آموزش و پرورش استان مبتنی شایستهسالاری، کارآمدی و دغدغهمندی است، افزود: معتقدم که مدیر یک مجموعه باید از همه ظرفیتها در جهت کارآمدی سیستم استفاده کند و بر همین اساس در انتصابات وارد مباحث سیاسی نمیشویم و از همه ظرفیتها استفاده میکنیم و رویکردمان استفاده از ظرفیت بانوان و نسل جوان است.
تخلیه 20 مدرسه در اصفهان به دلیل فرونشست
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: نقشه کلی راه آموزش و پرورش استان اصفهان، سند تحول بنیادین است؛ موضوع فرونشست یکی از مهمترین چالشهای ماست که بر اثر خشکی زایندهرود و خشکسالی ایجاد شده و بر اساس آمار از مجموع مدارس درگیر فرونشست، بیش از 20 مدرسه تخریبی هستند و که سعی کردیم جایگزین شوند.
وی افزود: دانشآموزان مدارسی که فرونشست پیدا میکنند، به مدارس همجوار منتقل میشوند و این موضوع تراکم کلاسها بالا میبرد و باعث میشور که مدارس جایگزین به صورت دو نوبته فعالیت کنند.
نظریان در ادامه به ” نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی” اشاره کرد و گفت: این نهضت یکی از اقدامات خوب دولت چهاردهم است که در سطح استان با جدیت دنبال میشود؛ هدف از اجرای این نهضت شناسایی نظام مسائل استان، شهر و منطقه است و ایجاد، توسعه و تغییر فضاهای آموزشی بر اساس این نظام مسائل و همکاری مردم و خیران انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: بر اساس این رویکرد با همکاری خیران و مردم و همچنین سایر دستگاههای ذیربط اقدامات خوبی درخصوص ایجاد و توسعه فضای آموزشی در استان اصفهان در حال انجام است.
4 درصد دانشآموزان ترک تحصیل کردهاند
مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنانش تعداد دانشآموزان تارک تحصیل در استان را چهار درصد جمعیت دانشآموزان اعلام کرد و گفت: تلاش داریم تا با ارائه خدمات مشاورهای و اجرای طرحهایی مانند طرح شهید محمودزاده مشکلات فردی و خانوادگی این دانشآموزان شناسایی و حل کنیم و زمینه بازگشت آنان به چرخه آموزش فراهم شود
نظریان در ادامه سخنانش به موضوع کمبود معلمان در اصفهان پرداخت و گفت: در سالهای گذشته اقدامات خوبی در زمینه جذب معلم انجام شده و جزو استانهایی بودیم که در شهرستانها معلم جذب کردیم و کمبود نیرو در مقطع ابتدایی تا حد زیادی برطرف شده است.
وی ادامه داد: با این حال همچنین در مقطع متوسطه اول و فنیحرفهای، بهویژه در برخی از رشتهها و جنسیت خاصی از معلمان با کمبود مواجه هستیم که آمار آن استراخ شده و با آزمون استخدامی که امسال برگزار خواهد شد بر اساس نیازها جذب لازم را خواهیم داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: خیلی بابت نیروی انسانی در آموزش ابتدایی نگرانی نداریم ضمن اینکه یکی از سیاستهای آموزش و پرورش در استان حفظ و نگهداشت نیروی انسانی شاخص و توانمند است که بازنشسته میشوند و از آنان برای همکاری دعوت میکنیم.
کمبود 3 هزار نیروی خدماتی در آموزش و پرورش اصفهان
وی در ادامه از کمبود 3 هزار نیروی خدماتی در آموزش و پرورش استان خبر داد و یادآور شد: از سال 1391 تا امروز برای نیروهای خدماتی که بازنشسته شدهاند، جایگزینی استخدام نشده است اما خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته قرار است که امسال برای نیروی خدماتی آزمون برگزار شود و بتوانیم برای سال تحصیلی آینده، شماری نیروی خدماتی استخدام کنیم.
نظریان در بخش دیگری از اجرای طرحی تحت عنوان “نشان کارآمدی” برای معلمان پایه دوازدهم خبر داد و گفت: پایه دوازدهم به دلیل تأثیر 60 درصدی سوابق تحصیلی در نتایج نهایی بسیار مهم است و دبیرانی که بتوانند بهطور معنادار نمرات دانشآموزان را ارتقاء دهند، شایسته دریافت نشان کارآمدی و تشویق خواهند بود.
وی همچنین به برگزاری کارگاههای طراحی و تحلیل سؤالات امتحانات نهایی اشاره کرد و افزود: این کارگاهها به دبیران و دانشآموزان کمک میکند تا با سؤالات پرتکرار و الگوهای امتحانی آشنا شوند و برای آزمونهای نهایی آمادگی بالاتری داشته باشند.
62 هزار دانشآموز اتباع در مدارس اصفهان تحصیل میکنند
مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع دانشآموزان اتباع پرداخت و با تأکید بر اینکه دانشآموزان اتباع یکی از چالشهای مهم آموزش و پرورش کشور است، متذکر شد: تجمع دانشآموزان اتباع در یک کلاس و مدرسه پیامدهای نامطلوبی دارد در همین راستا و به منظور سامان بخشیدن به این موضوع سال گذشته اقداماتی را انجام دادیم که با برخی چالشها مواجه شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 62 هزار دانشآموز اتباع در مدارس استان اصفهان تحصیل میکنند، اظهار داشت: اگر این عدد را تقسیم بر سیصد نفر یعنی ظرفیت مدارس کنیم، به عدد 172 نفر در هر مدرسه میرسیم و به عبارتی ظرفیت 170 مدرسه در استان صرف اتباع میشود.
نظریان با بیان اینکه ثبتنام دانشآموزان اتباع بر اساس اوراق هویتی انجام خواهد شد، گفت: امسال برای ثبتنام بخشیدن به ثبتنام اتباع برنامهریزی مدونی انجام شده و با سازمان امور اتباع جلساتی را با برگزار کردیم، مقرر شد که دانشآموزان در مدارسی خاصِ اتباع و به صورت متوازن ثبتنام شوند.
احداث 20 هنرستان صنعت جوار با کمک خیران
وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش گرایش خانوادههای اصفهانی نسبت به تحصیل فرزندانشان در هنرستانها اشاره کرد و گفت: میزان جذب دانشآموزان به هنرستانها 47 درصد و در استان اصفهان 51 درصد است و این موضوع رشد قابل توجه آموزشهای فنی و حرفهای در این استان را به خوبی نشان میدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه هنرستانهای زیادی در دست احداث داریم، خاطرنشان کرد: با کمک خیران 32 هنرستان همجوار صنعت در دست احداث داریم که از این میزان بیش از 50 درصد آنها در حال تکمیل و راهاندازی هستند؛ علاوه بر این سال گذشته در شورای عالی آموزش و پرورش احداث 20 هنرستان دیگر مصوب شد که کمک خیران در حال اجرا است.
مدارس دولتی حق ندارند شهریه دریافت کنند
وی در بخش دیگری از سخنانش به سوالات خبرنگاران پیرامون شهریههای گزاف مدارس غیر دولتی و برخی از مدارس دولتی پاسخ داد و گفت: مدارس غیردولتی مکمل نظام آموزش رسمی هستند و آموزش و پرورش بر عملکرد آنها نظارت دارد و بر همین اساس باید قبل از ثبتنام شهریه خودشان را اعلام کنند و در صورت مشاهده تخلف، برخورد لازم انجام خواهد شد.
نظریان تأکید کرد: مدارس دولتی مجاز نیستند که شهریه دریافت کنند و تنها مشارکتهای داوطلبانه خانوادهها برای بهبود خدمات آموزشی به صورت داوطلبانه پذیرفته میشود.
مصرف مواد مخدر در مدارس؟ تکذیب میکنم
وی در ادامه بر لزوم اصلاح روشهای تدریس تأکید کرد و افزود: معلمان باید نسل جدید دانشآموزان را بشناسند و نوع آموزش باید متناسب با ویژگیهای این نسل و با استفاده از شیوههای نوین آموزشی و با بهرهگیری از فناوریهای جدید از جمله هوش مصنوعی ارائه شود چرا که میتواند به ارتقاء فرآیند یاددهی–یادگیری کمک کند.
نظریان در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص گسترش مصرف مواد مخدر گُل در مدارس، گفت: هیچ گزارشی از مصرف مواد مخدر در مدارس نداریم و این موضوع را تکذیب میکنم؛ اگر مواردی هم به صورت مصادقی وجود داشته باشد، مراکز مشاوره آموزش و پرورش در راستای بحث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به موضوع ورود و با جدیت پیگیری میکنند.
انتهای پیام/170
© | خبرگزاری تسنیم |