سیاستنامه «پادگفتمان ناامیدی» منتشر شد

این کتابچه با تأکید بر آنکه حفظ امید امری صرفاً روانی نیست، بلکه بخشی از امنیت ملی، پایداری اجتماعی و توسعه اقتصادی است، مجموعه‌ای از اقدام‌ات را پیشنهاد می‌دهد.
– اخبار حوزه امام و رهبری –

به گزارش بخش سیاسی وبانگاه به نقل از گروه امام و رهبری خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به موج فزایندۀ القای ناامیدی توسط رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه، سیاست‌نامه‌ای جدید با عنوان «پادگفتمان ناامیدی؛ چگونه می‌توان در برابر یأس مقاومت کرد؟» توسط مرکز مطالعات راهبردی تسنیم منتشر شد؛ کتابچه‌ای راهبردی که به‌عنوان نقشه‌راهی رسانه‌ای برای فعالان فرهنگی، مدیران رسانه، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران طراحی شده است. این کتابچه با هدف احیای امید جمعی و مقابله با تأثیرات روانی ـ اجتماعی جنگ روایت‌ها، مجموعه‌ای از سیاست‌های رسانه‌ای را در چهار محور اصلی و یک محور مکمل ارائه می‌دهد.

در دهه اخیر، رسانه‌های وابسته به دولت‌های متخاصم مانند بی‌بی‌سی فارسی و ایران‌اینترنشنال با تمرکز بر بحران‌سازی و بن‌بست‌نمایی، به تولید سیستماتیک حس «بی‌آیندگی» در افکار عمومی ایران مشغول بوده‌اند. نتیجه این پیام‌رسانی منفی گسترده، شکل‌گیری پدیده‌ای به‌نام «ناامیدی جمعی» است که نه تنها مشارکت اجتماعی و سرمایه ملی را تحلیل می‌برد، بلکه پیامدهایی چون افزایش خشونت، مهاجرت نخبگان، فرسایش اعتماد عمومی و افول نوآوری را نیز در پی دارد.

بر همین اساس، در این کتابچه سیاستی، به‌جای رویکردهای پُر اغراق یا انکارگرایانه، تلاش شده است تا با تمرکز بر اصلاح تصویر واقع‌بینانه از وضعیت کشور، برجسته‌سازی ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه، تقویت تاب‌آوری روانی جامعه و بازسازی آینده، الگویی از امیدآفرینی عقلانی و کنش‌گر ارائه شود.

بیانات رهبر انقلاب اسلامی در تأکید بر اهمیت امید به‌مثابه «موتور حرکت جامعه» و هشدار نسبت به تلاش دشمن برای خاموش‌کردن این شعله در دل جوانان، مبنای نظری و الهام‌بخش اصلی این سند راهبردی است. به‌ویژه آنجا که ایشان تأکید می‌کنند: «یأس، معادل بن‌بست است» و «دشمنان با جنگ روانی و رسانه‌ای در پی القای بن‌بست و خاموش کردن چراغ امید هستند.»

تحلیل بیانات سال 1403|عوامل اساسی تأمین کننده منافع ملی

کتابچه «پادگفتمان ناامیدی» علاوه بر ترسیم تهدیدها، مفهومی مهم به‌نام «اقتصاد سیاسی یأس» را نیز معرفی کرده و تحلیل می‌کند که چه جریان‌هایی از تضعیف امید در جامعه ایران منتفع می‌شوند؛ از استعمار رسانه‌ای گرفته تا مهاجرت‌فروشان و کنشگران سیاسی برانداز.

این کتابچه با تأکید بر آنکه حفظ امید امری صرفاً روانی نیست، بلکه بخشی از امنیت ملی، پایداری اجتماعی و توسعه اقتصادی است، مجموعه‌ای از اقدام‌های اجرایی را برای تحریریه‌ها، خبرنگاران، مستندسازان و مدیران رسانه پیشنهاد می‌دهد. این اقدامات شامل روایت موفقیت‌های واقعی، تقویت روایت ایران فناورانه، آموزش سواد رسانه‌ای، نمایش قهرمانان مردمی و برگزاری رویدادهای امیدساز پیرامون آینده ایران است.

در شرایطی که ذهن جامعه زیر فشار جنگ روایت‌ها قرار دارد، انتشار این کتابچه می‌تواند به‌مثابه راهنمایی علمی-عملی برای جهت‌دهی هوشمندانه به محتوا و ساختن شبکه‌ای از پیام‌رسانی امیدمحور عمل کند؛ اقدامی مهم برای تبدیل امید از یک واژه تزئینی به یک پروژه فرهنگی ـ اجتماعی مؤثر و گسترده.

انتشار این سیاستنامه را می توان گامی در جبهۀ مقاومت فرهنگی در برابر یأس سازمان‌یافته دانست؛ چرا که امید، همان‌گونه که در پشت جلد کتابچه آمده، «نه کالای لوکس، که ضرورتی راهبردی برای بقاء و پیشرفت ایران» است.

علاقمندان می توانند از لینک زیر این سیاستنامه را تهیه کنند.

دریافت سیاستنامه رسانه‌ای «پادگفتمان نا‌امیدی»

انتهای پیام/

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا