نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی همدان پاسخگوی انتظارات نبود
نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی همدان که از سوی رسانهها و عموم مردم با انتظارات زیادی دنبال میشد، در نهایت به یک جلسه طولانی،کسلکننده و فاقد محتوای نو تبدیل شد. |
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، در حالی که امید میرفت بعد از مدتها دوری از فضای رسانهای نشست خبری ادارهکل راهوشهرسازی استان همدان، فرصتی برای شفافسازی و اطلاعرسانی دقیق در خصوص پروژهها و برنامههای مختلف ادارهکل باشد و به مسائل اساسی و چالشهای موجود در حوزه مسکن و راهسازی پرداخته شود، تنها در این جلسه برخی نکات کلی و عمومی بهطور قطرهچکانی مطرح شد.
یکی از نکات که در این نشست به چشم میخورد، طولانی بودن بیش از حد آن بود در حالی که معمولاً نشستهای خبری برای ارائه اطلاعات مفید و پاسخگویی به سؤالات اصلی برگزار میشوند، در این نشست، طولانی شدن جلسه بهویژه در دقایق پایانی به یک معضل تبدیل شد.
خبرنگاران و حاضران در جلسه بهویژه در لحظات پایانی، دیگر اشتیاق و انگیزهای برای ادامه جلسه نداشتند از طرفی پاسخها به سؤالات خبرنگاران نیز بهشدت عمومی و کلیشهای بودند، بهطوری که عملاً هیچ اطلاعات جدیدی از این اداره کل ارائه نشد، بهویژه در خصوص پروژههای جنجالی و پر سر و صدای استان همدان مانند «شهرک پرواز»، که در این خصوص تلاش شد بهجای پاسخهای صریح و شفاف، بهطور مصلحتی و مبهم از پاسخدهی واقعی خودداری شود.
پروژه «شهرک پرواز»، که از پروژههای مهم نهضت ملی در استان همدان است همواره از سوی عموم مردم و رسانهها بهشدت پیگیری میشود، اما این اداره کل نه تنها در مقابل تماسهای تلفنی خبرنگاران درباره این پروژه مسیر سنگ قلاب را پیش میگیرد بلکه در نشست خبری روز گذشته که انتظار میرفت توضیحاتی دقیق و شفاف در خصوص وضعیت پیشرفتها، چالشها و برنامههای آینده آن ارائه شود برخلاف این انتظارات، پاسخهای به سؤالات پیرامون این پروژه بسیار سطحی و ناپخته بود.
پاسخها فاقد زمانبندی مشخص یا اطلاعات دقیق بودند و عملاً هیچ راهکاری برای حل مشکلات موجود در این پروژهها ارائه نشد.
این گونه پاسخها نه تنها اطلاعات جدیدی به دست نداد، بلکه نشان داد که ترجیح جلسه این است تا از پردهبرداری واقعیتهای پیچیده و چالشهای اساسی پروژههای حوزه مسکن خودداری شود، این مسأله میتواند ناشی از ملاحظات سیاسی و مدیریتی باشد که باعث میشود از شفافیت در ارائه اطلاعات اجتناب شود.
در اینجلسه معاونان اداره کل راهو شهرسازی به ارائه گزارش عملکرد در حوزه های خود پرداختند که بیشتر مباحث کلی گویی بود که در زیر به مهمترین مباحث عنوان شده از سوی آنان اشاره شده است اگرچه همین موارد هم بارها از لسان دیگر متولیان حوزه مسکن از جمله بانک مسکن، معاون عمرانی استاندار، بنیاد مسکن و… بارها اعلام و رسانهای شده و کمتر موضوع تازه و جدیدی در محتوای خبری گزارشات به چشم میخورد.
تسهیلات ودیعه مسکن به 16 هزار متقاضی در همدان اعطا شده است
معاون مسکن و ساختمان ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان از اهمیت ثبتنام مالکان و مستاجران در سامانه املاک و اسکان، خبر داد و گفت: تسهیلات ودیعه مسکن به 16 هزار متقاضی در همدان اعطا شده است
علی صارمی به آمار درخواستهای تسهیلات ودیعه مسکن اشاره کرد و اظهارداشت: از مجموع 55 هزار درخواست تسهیلات ودیعه مسکن، 37 درصد واجد شرایط دریافت تسهیلات بودند که در نهایت به 16 هزار و 731 نفر تسهیلات اعطا شد.
وی از صدور 506 پروانه نظام مهندسی در سال گذشته برای مهندسان این استان خبر داد و گفت: در کنار این، یک هزار و 295 پروانه تمدید و 850 مورد ارتقای پروانه نیز انجام شده است.
معاون مسکن و ساختمان ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان همچنین در خصوص تسهیلات ودیعه مسکن گفت: تسهیلات ودیعه مسکن تا سقف 210 میلیون تومان به متقاضیان در مرکز استان اعطا میشود.
وی در ادامه افزود: تاکنون 130 هزار و 141 نفر از استان همدان در سامانه طرح ملی مسکن ثبتنام کردهاند که از این تعداد، 116 هزار و 178 نفر در قالب طرح مسکن 99 ساله و 13 هزار و 763 نفر در طرح جوانی جمعیت قرار دارند.
معاون مسکن و ساختمان ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان همچنین گفت: خرید و فروش امتیاز و زمین در طرحهای حمایتی مسکن کاملاً ممنوع است و هرگونه تخلف در این زمینه پیگرد قانونی خواهد داشت.
تسریع در احداث جادهها برای ارتقای ایمنی و توسعه همدان ضروری است
معاون ساخت و توسعه راههای ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه اعتبار پروژههای راهداری امسال در استان ما 555 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، گفت: تسریع در احداث جادهها برای ارتقای ایمنی و توسعه همدان ضروری است.
حبیب نادیان با اشاره به مهمترین پروژههای راهی این استان اظهارداشت: احداث باند دوم جادههای اصله-کاج-اورقین به طول 82 کیلومتر و ملایر-آورزمان-نهاوند به طول 42 کیلومتر، از مهمترین طرحهای این ادارهکل به شمار میروند.
وی با بیان اینکه اعتبار تخصیص یافته برای پروژههای راهسازی استان در سال 1401 حدود 230 میلیارد تومان بوده که این رقم با پیگیریهای مستمر، امسال به 555 میلیارد تومان افزایش یافته است، تاکید کرد: ما نیاز به حدود 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژههای راهسازی استان، داریم.
معاون ساخت و توسعه راههای ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان، افزود: تاکنون پنج کیلومتر از پروژه کریدور شمالی استان همدان در محور رزن-دمق به بهرهبرداری رسیده است و پیشبینی میشود با تزریق اعتبارات بیشتر تا پایان سال، این میزان افزایش یابد.
نادیان همچنین به پروژههای دیگر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 9 کیلومتر از پروژه ملایر-نهاوند-آورزمان به طول 42 کیلومتر در دست اجرا است که تا پایان هفته دولت چهار کیلومتر آن به بهرهبرداری میرسد. همچنین کنارگذر شهر رزن به طول 9 کیلومتر، یک باند آن تا هفته دولت به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در جاده تویسرکان-کنگاور نیز 30 کیلومتر در محدوده استان همدان قرار دارد که تا هفته دولت 7 کیلومتر از باند دوم آن به بهرهبرداری خواهد رسید، به پروژه بهسازی جاده سامن-بروجرد اشاره کرد و گفت: برای تکمیل این پروژه، اعتباری معادل 120 میلیارد تومان تخصیص یافته که برای تملک زمین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
معاون ساخت و توسعه راههای ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان تأکید کرد: پروژه 2 بانده کردن جاده اسدآباد-قروه نیز با تخصیص اعتبار لازم، تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
نادیان رفیع همچنین از دریافت مجوز ماده 23 برای چهار پروژه راهسازی استان خبر داد و افزود: این پروژهها از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار خواهند شد.
وی در پایان به پروژه راهسازی چهار بانده کردن جاده همدان-گلتپه-علیصدر اشاره کرد و گفت: این پروژه توسط شرکت ساخت در حال اجرا است و برای اجرای 30 کیلومتر از آن، یک هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
بافتهای فرسوده استان همدان نیازمند توجه ویژه و احیاست
معاون شهرسازی و معماری ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این نشست از صدور ضرایب تطبیقی برای بافتهای فرسوده این استان در سال 1403 خبر داد و گفت: بافتهای فرسوده استان همدان نیازمند توجه ویژه و احیاست.
علی عباسیان از قرار گرفتن 34 درصد از مساحت شهری و مسکونی استان همدان در بافتهای فرسوده و مناطق بازآفرینی شهری خبر داد و اظهارداشت: در سال گذشته، آمار صدور پروانه در این بافتها شاهد 2.8 درصد افزایش بوده است.
وی به پروژههای مهم توسعه شهری اشاره کرد و گفت: شهرک دولتی گلدره ملایر با مساحت 515 هکتار راهاندازی شده و طرح جامع و تفصیلی آن تدوین گردیده است همچنین طرح جامع و تفصیلی شهر جدید اکباتانا همدان نیز آماده است و در انتظار تصمیمات اجرایی میباشد.
وی همچنین در پایان افزود: سیاستهای دبیرخانه کمیسیون ماده پنج و کارگروه امور زیر بنایی استان به سمت انجام پروژههای عامالمنفعه و ایجاد زیرساختهای مناسب برای توسعه پایدار در استان حرکت میکند.
به گزارش تسنیم، این رویکرد مبهم و عدم پاسخگویی شفاف، بهطور آشکار نارضایتی و بیاعتمادی میان رسانهها و مردم نسبت به عملکرد ادارهکل راه و شهرسازی را بیشتر تقویت کرد.
در حالی که رسانهها و عموم مردم بهدنبال شفافسازی و کسب اطلاعات واقعی از مسئولان هستند، این نشست خبری نتوانست به این نیاز پاسخ دهد، بلکه برعکس، فضای بیاعتمادی را عمیقتر کرد و باعث شد که رسانهها همچنان به دنبال پاسخهای واقعی و روشن بگردند.
با توجه به این موارد، امید میرود که در نشستهای خبری آینده، مدیرکل و مسئولان ذیربط بهجای استفاده از کلیشهها و اظهارات مبهم، بهطور جدی و با دقت بیشتری به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دهند.
همچنین، پیشنهاد میشود متولیان حوزه مسکن به ویژه اداره کل راهوشهرسازی استان همدان باید بهجای پناه بردن به پاسخهای مصلحتی، شفافیت بیشتری در ارائه اطلاعات داشته باشند و فضایی بازتر و قابلاعتمادتر برای تعامل با رسانهها و عموم مردم ایجاد کنند.
بهویژه در شرایطی که نیاز به شفافسازی و پاسخگویی در خصوص پروژهها و برنامههای حساس بیشتر از همیشه احساس میشود،مسئولان باید خود را ملزم به ارائه اطلاعات دقیق و معتبر بدانند تا به اعتماد عمومی بازگردند و از شایعات و انتقادات بیاساس جلوگیری کنند.
انتهای پیام/
© | خبرگزاری تسنیم |