وقف علمی، مصداق خیر هوشمند است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز خیران کشور وارد مرحله جدیدی از خیر شده‌اند و آن وقف علمی است که مصداق خیر هوشمند است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، حسین سیمایی‌صراف ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تجلیل از خیران آموزش عالی فارس، اظهار کرد: فعالیت خیران آموزش عالی، مصداق سود جاودانه و خیر هوشمند است.

وی همچنین با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل بشر جهل است، افزود: امیرکبیر و دارالفنون ماندگار شد و مقدمه تاسیس دانشگاه تهران شد و دانشگاه‌های مدرن را برای ایران به ارمغان آورد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: خیران امروز هوشمند شده‌اند؛ خیر هوشمند آن است که به جای کار خیر احساسی، کار خیر با استراتژی و ماندگار انجام شود. 

سیمایی صراف اضافه کرد: امروز خیران کشور وارد مرحله جدیدی از خیر شده‌اند و آن وقف علمی است که مصداق خیر هوشمند است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی، میلیون‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاهی تربیت شده‌اند، اما بخش قابل توجهی از آنان از کشور خارج می‌شوند.

سیمایی صراف همچنین گفت: مهاجرت نخبگان دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی و کمبود مکان مناسب و آزمایشگاه برای مطالعه و پژوهش دارد که سبب می‌شود برخی از آنان با اشک و اندوه وطن را ترک کنند.

لزوم تمرکز بر مسأله آمایش در دانشگاه‌ها

استاندار فارس با تاکید بر مسأله آمایش در توسعه دانشگاه‌ها، گغت: علاوه بر توسعه مرز‌های علم به تعمیق علوم نیز نیاز داریم.

حسینعلی امیری هم از سرآمدان علمی و فرهنگی دانشگاه شیراز اظهار کرد: دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی در بسیاری از نقاط دنیا مسأله محور عمل می‌کنند، اما در کشور ما چنانکه باید ارتباط ساختاری میان عرصه اجرایی و دانشگاهی وجود نداشته است.

وی افزود: بسیاری از پایان نامه‌های دانشگاهی پس از دفاع، در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و لازم است ارتباطی ساختارمند میان دانشگاه و جامعه برای حل مشکلات جامعه تعریف شود.

استاندار فارس از اعضای هیات علمی و دانشگاه‌های فارس درحواست کرد تا بر فعالیت مسئله محور تمرکز کنند.

امیری با بیان اینکه یکی از محور‌های توسعه فارس گردشگری است و سند توسعه گردشگری استان در حال تهیه و تدوین است، گفت: دانشگاه‌های فارس به‌ویژه دانشگاه شیراز باید در این سند برای خود نقش تعریف کند.

وی ادامه داد: امروز دیپلماسی علمی در دنیا متداول است و دانشگاه‌های فارس، بویژه موسسه استنادی علم و فناوری جهان اسلام می‌تواند در توسعه گردشگری علمی فارس نقش قابل توجهی داشته باشد.

استاندار فارس با تأکید بر مسئله آمایش در توسعه دانشگاه‌ها عنوان کرد: علاوه بر توسعه مرز‌های علم به تعمیق علوم نیز نیاز داریم.

امیری بیان کرد: همه ما نسبت به دانشگاه‌ها دین داریم و باید با ایجاد رشته‌هایی که مشکلاتی از کشور را حل کنند این دین را ادا کنیم.

وی با اشاره به موضوع مسکن اساتید دانشگاه‌های فارس، افزود: حل این مشکل وظیفه اداری، اسلامی و اخلاقی من است و شایسته نیست اساتید به دلایلی اینچنین در تنگنا قرار بگیرد.

استاندار فارس قول داد که از اختیارات خود برای حل مشکل مسکن اساتید استفاده و اقدام کند.

وی گفت: در آموزه‌های اسلامی توصیه شده که هر فرد یا عالم، یا معلم و یا متعلم باشید و هر کدام از این سه جایگاه، دارای فضیلت است.

استاندار فارس همچنین گفت: امروز در کنار دانش و آموختن، کسب دانایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر فارغ التحصیلان دانشگاهی دانش داشته باشند نیز بدون دانایی در حل مسائل اجتماعی با مشکل مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/424.

 

© خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا