خودروی برقی کوچک و ارزان در راه بازار ژاپن
به گزارش بخش اقتصادی وبانگاه به نقل از ایسنا، این خودرو برقی تک سرنشین ۷۰۰۰ دلاری در ژاپن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شرکت خودروسازی «کیجی موبیلیتی» (KG Motors) یک خودروی تکنفره باتریدار توسعه داده است که بیشتر شبیه یک خودروی گلف آیندهنگرانه است تا یک خودروی برقی مدرن، چه برسد به یک خودروی سنتی. با این حال، بیش از نیمی از ۳۳۰۰ دستگاهی که قرار است تا مارس ۲۰۲۷ تحویل دهد، به مشتریان پیشفروخته شده است.
این امر باعث میشود که این شرکت در مسیر فروش خودروهای برقی بیشتری در ژاپن نسبت به تویوتا موتور، بزرگترین خودروساز جهان، قرار گیرد که در کل سال ۲۰۲۴ حدود ۲۰۰۰ دستگاه خودرو فروخته است.
«کازوناری کوسونوکی»، بنیانگذار و مدیر اجرایی، گفت: در حال حاضر، خودروها خیلی بزرگ هستند. دیدن این همه ماشین بزرگ که در خیابانهای باریک ژاپن تردد میکنند، همه چیز را برای من شروع کرد.
خودرو کوچک «کیجی موبیلیتی» با ارتفاع کمتر از ۱.۵ متر، برد ۱۰۰ کیلومتر، زمان شارژ پنج ساعت و حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت دارد. قیمت این خودرو، قبل از مالیات، یک میلیون ین (۸۸۷۷ دلار سنگاپور) خواهد بود و تولیدش از ماه اکتبر در کارخانه جدید این شرکت آغاز خواهد شد. این قیمت تقریبا نصف قیمت محبوبترین خودروی برقی ژاپن، نیسان ساکورا ( Sakura) است.
خودروسازان داخلی و خارجی تا به امروز، برای جذب مشتری به خودروهای برقی در ژاپن با مشکل مواجه بودهاند. تویوتا مدتهاست که رویکردی چند مسیری را برای فردایی سبزتر در پیش گرفته است، رویکردی که در آن خودروهای برقی و همچنین خودروهای بنزینی، هیبریدی و هیدروژنی نقش دارند. در نتیجه، خودروهای پلاگین هیبریدی که توسط تولیدکنندگان ژاپنی پیشگام بودهاند، هنوز هم غالب هستند.
به نظر میرسد تعداد زیادی از ژاپنی ها بر این باورند که خودروهای برقی محبوب نخواهند شد. حداقل، ژاپن در پذیرش روند جهانی به سمت خودروهای بزرگتر و جادارتر کندتر عمل کرده است. خودروهای کوچکتر همیشه از ویژگیهای این کشور آسیایی بودهاند و خودروهای سبک وزن «کی» (kei) آن حتی در خارج از کشور نیز طرفداران خاص پیدا کردهاند.
شرکت خودروسازی بی وایدی در ماه آوریل، اعلام کرد که قصد دارد در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ یک خودروی سبک وزن تمام برقی مخصوص بازار ژاپن تولید کند، در حالی که هیوندای موتور اوایل سال میلادی جاری، هیوندای اینستر را ارائه کرد که خودرویی ۲.۹ میلیون ینی است که ادعا میشود ارزانترین خودروی برقی ژاپن، حداقل در بین خودروهای سواری سایز بزرگ است.
طبق گزارش بلومبرگ، خودروهای برقی سایز کوچک به افزایش پذیرش خودروهای باتریدار توسط مصرفکنندگان در خارج از ژاپن نیز کمک کردهاند.
انتهای پیام