عدالت آموزشی و بازماندگان از تحصیل؛اولویت آموزش وپرورش کرمان
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا فرحبخش، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ظهر امروز در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد که با حضور وزیر آموزش و پرورش، برگزار شد از اجرای برنامههای کلان در حوزه بازسازی مدارس تخریبی، رسیدگی به بازماندگان از تحصیل، توسعه هنرستانها و تمرکز بر مهارتآموزی خبر داد و با تأکید بر نگاه نو به برنامهریزی آموزشی گفت: نقطه صفر جدیدی در آموزش و پرورش استان تعریف کردهایم تا از طریق اولویتبندی دقیق، برنامهها را به مرحله اجرا برسانیم. تلاش ما این است که آنچه تحویل گرفتهایم را با رشد و بهبودی ملموس به نسل بعد واگذار کنیم، هرچند رشد همه شاخصها ممکن نیست اما حرکت در مسیر توسعه متوازن، هدف اصلی ماست.
محورهای اصلی توسعه: مدرسهسازی، مهارتآموزی و عدالت آموزشی
وی ادامه داد: از مهمترین اولویتهای ما، بازسازی مدارس تخریبی، رسیدگی به دانشآموزان تارک و بازمانده از تحصیل، توسعه آموزشهای فنیوحرفهای بهویژه در حوزههای کشاورزی و صنایع دستی و همچنین ارتقای نظام بازاریابی و ارتباط مهارتی دانشآموزان با بازار کار است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه طرحهای ملی “نماد” و “نهضت مدرسهسازی” از تأکیدات ویژه رئیسجمهور هستند، افزود: این دو طرح را با جدیت بالا و نظارت مستمر در دستور کار قرار دادهایم تا عدالت آموزشی و تربیت نسل کارآمد در استان نهادینه شود.
مدارس یکنفره، نشانهای از پراکندگی شدید جغرافیایی
فرحبخش در بخشی از سخنان خود با اشاره به چالشهای ناشی از پراکندگی گسترده مدارس گفت: در منطقه اسفندقه جیرفت مدرسهای داریم که تنها یک دانشآموز در آن تحصیل میکند. این موضوع نشان میدهد با وجود تأمین نیرو و زیرساخت، همچنان با چالش بازماندگی از تحصیل مواجهایم.
وی پراکندگی جغرافیایی استان را یکی از بزرگترین موانع توسعه دانست و گفت: از شمالیترین مدرسه تا جنوبیترین نقطه استان کرمان، بیش از هزار و 100 کیلومتر فاصله داریم. این مسافت زیاد، توزیع منابع و خدمات آموزشی را با دشواریهایی روبرو میکند.
پیشرفت در سرانه فضای آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش کرمان همچنین از بهبود چشمگیر سرانه فضای آموزشی در منطقه جیرفت خبر داد و گفت: سرانه فضای آموزشی در جیرفت از 1.5 مترمربع پیش از انقلاب اسلامی به 4.9 مترمربع افزایش یافته است. این رقم، نتیجه همکاری مداوم با خیرین و سازمان نوسازی مدارس است.
ساخت 135 مدرسه تا پایان 1404؛ جهشی در زیرساخت آموزشی کرمان
در بخش دیگری از نشست، رضا هدایتی، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان، با ارائه گزارشی از روند احداث مدارس جدید گفت: در راستای تحقق نهضت عدالت آموزشی، ساخت 135 مدرسه با 980 کلاس درس را در برنامه اجرایی سال 1404 قرار دادهایم. بخش عمدهای از این پروژهها تا آغاز سال تحصیلی آینده، مهرماه، به بهرهبرداری خواهند رسید.
هدایتی افزود: کرمان بهویژه در مناطق جنوبی، از استانهای پیشتاز کشور در حوزه مردمیسازی مدرسهسازی و استفاده از منابع متنوع تأمین مالی محسوب میشود.
انتهای پیام/511/