هشدار استاد پناهیان درباره خطر فردگرایی در مدارس

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر ضرورت آموزش زندگی جمعی در مدارس، هشدار داد: ترویج فردگرایی، خلاقیت دانش‌آموزان را تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهد، درحالی که زندگی گروهی می‌تواند این رقم را به ۷۸ درصد برساند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، حجت‌الاسلام‌ علیرضا پناهیان امروز در همایش «خانواده و مدرسه»  گفت: افراد در زندگی خارج از خانواده ابتدا در مدرسه تجربه کسب می‌کنند، در حالی که بسیاری از پدر و مادرها و گاها معلم‌ها سعی می‌کنند با ترویج زندگی فردی و القای حس جدایی از جمع، دانش‌آموزان را از فضای جمعی و تحت تأثیر هم، دور کنند.

وی با تأکید بر اینکه توصیه به فردی زندگی کردن پاسخگو نیست و باید زندگی جمعی در مدارس را به دانش‌آموزان بیاموزیم افزود: تربیت علمی یعنی اگر کسی می‌خواهد به شکوفایی برسد، باید زندگی جمعی را بیاموزد.

استاد حوزه و دانشگاه و موسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران در ادامه با ذکر یک مثال از این مهم تصریح کرد: طی بررسی‌های مدون، محققان زندگی جمعی مدرسه‌ای را به بچه‌ها توصیه کردند و در آخر سال میزان رشد خلاقیت آنها را اندازه گرفتند به طوری که عدد 78 درصد پیشرفت را نشان می‌داد در حالی که رشد خلاقیت در مدرسه‌ای که زندگی فردی ترویج دارد حدودا 11 درصد است.

پناهیان با تأکید بر اینکه  زندگی جمعی در خلاقیت، تحول می‌آفریند ادامه داد: به عنوان مثال برای ترویج زندگی جمعی بچه‌ها را برای خوردن تغذیه با یکدیگر تشویق کنیم و حتی اگر در مدرسه تغذیه‌ای توزیع می‌شود با انتشار و تقویت فرهنگ ایثار باشد به تعبیری کاری کنیم که زندگی اداری تقویت نشود، بلکه بچه‌ها فرهنگ ایثار را تجربه کنند.

وی با اشاره به اینکه این کار با هدف رشد علمی و خلاقیت بچه‌ها صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: رشد علمی پس از ظهور امام زمان(عج) به 25 واحد می‌رسد در حالی که قبل از ظهور 2 واحد است، بنابراین پس از ظهور امام زمان(عج) رشد علمی افزایش می‌یابد.

استاد حوزه و دانشگاه و موسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران در ادامه با تأکید بر اینکه ولی فقیه جامعه به نهضت نرم‌‎افزاری و رشد علمی بهای بسیاری می‌دهند گفت: رهبر معظم انقلاب در دولت شهید رئیسی بیان کردند که به فرزندان زندگی جمعی آموزش داده شود، البته ایشان این نکته را در کتاب خود که 50 سال پیش تألیف شده بیان کردند به نحوی که این سخن از اصول اسلامی نشأت گرفته است.

پناهیان در بخش دیگر با بیان اینکه یک مسئول خوب کسی است که در مدرسه زندگی جمعی را تجربه کرده باشد اظهار کرد: مدیری که این تجربه را نداشته باشد استعدادها را شناسایی نمی‌کند و نمی‌تواند امور را خوب اداره کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسئول و کارمندی که زندگی جمعی را تجربه نکرده باشد، بیشتر محتمل است که به سوی رشوه‌خواری و رانت‌خواری جذب شود افزود: مدرسه خوب، مدرسه‌ای است که اگر کسی کار خود انجام داد همه کلاس تشویق شود به عبارتی وقتی خلاقیتی از سوی دانش آموزی سر زد به همه کلاس تشویقی داده شود.

وی با اشاره به اینکه در مدارس با اولویت زندگی جمعی تیم‌سازی صورت گیرد تصریح کرد: فرزندان در فعالیت‌های گروهی از همکلاسی‌های خود بیشتر یاد می‌گیرند بنابراین حل مسأله ریاضی و انشاء را به جمع بسپارید.

پناهیان با بیان اینکه زندگی جمعی، اساس دین و مسجد اساس جامعه است ادامه داد: زندگی طبیعی دانش‌آموزان را برهم نزنیم و شرایط را برای اجرای هرچه بهتر آن فراهم کنیم همچنین وقتی کسی در جمع حضور پیدا نمی‌کند، در این صورت مشاور مدرسه باید ورود کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اختلافات و دعوای بچه‌ها برای رشد آنها لازم است و نباید دخالت نابجا در این بخش باشد بلکه باید مدیریت مدبرانه صورت گیرد خاطرنشان کرد: معلم مانند رهبر است، به مانند رهبر معظم انقلاب که در رقابت‌های انتخاباتی دخالت نمی‌کنند، معلم همین ولایت را در کلاس دارد و از کلاس مراقبت می‌کند تا دانش‌آموزان رقابت سالم داشته و در عین حال سعی‌کنند که با هم مهربان باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: بیشتر از اینکه معلم قضاوت و داوری کند، باید راهنما باشد چراکه معلم باید ارتباطات را برقرار کند همانطور که اتحاد مهم است و خداوند سوره‌ای به نام منافقین در اهمیت آن نازل کرده است.

پناهیان با بیان اینکه برداشت کلی نوجوانان باید این باشد که والدین، خانه و مدرسه دنبال صلح هستند گفت: این رویکرد باعث می‌شود سخن‌چینی از بین برود و فرهنگ تعاون ترویج یابد به نحوی که چنانچه بین بچه‌ها دعوا پیش آمد، خودشان باهم کنار بیایند.

وی در بخش دیگر با اشاره به اینکه بروکراسی ماکس وبری بر مبنای تعاون و همدلی نیست، بلکه بر مبنای دشمنی ذاتی بین انسان‌ است اظهار کرد: بروکراسی ماکس وبری شکست خود را اعلام کرده است؛ بنابراین باید تأکید کرد اخلاق برای زندگی جمعی گفته می‌شود و بذری است که در زمین زندگی جمعی کاشته می‎شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اخلاق بدون زندگی جمعی معنا ندارد افزود: 99 درصد اخلاقیات برای زندگی جمعی تعریف شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه جامعه ما به دین دچار یک چالش و عقب افتادگی شده چراکه برخی معتقدند روحانیون باید از دین و عبادت حرف بزنند تصریح کرد: وقتی یک مدرسه مذهبی توسط افراد مذهبی راه‌اندازی می‌شود دین‌مداری است تا زندگی بهتر شود، علم ارتقا یافته و تکنولوژی جدید به دست آید.

پناهیان در قسمت دیگر سخنانش با اشاره به اینکه نماز واجب است چراکه کنترل درونی به انسان می‌بخشد تا بدون ناظر بیرونی کار درست را انجام ‌دهد ادامه داد: ناظر بیرونی هیچ وقت نمی‌تواند انسان را به راه راست هدایت کند.

وی با اینکه والدین اهداف خود را برای فرزندان و آینده آنها مشخص کنند؛  در خطاب به آنها تأکید کرد: بگویید می‌خواهیم رهبر و امام تربیت کنیم چراکه نخستین تعریف از انسان در قرآن خلیفه الله است، پس فرزندان ما باید اصول رهبری را بیاموزند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: رهبر کسی است که می‌تواند در جامعه زندگی جمعی ایجاد کند، بنابراین خودش باید زندگی جمعی را تجربه کرده باشد.

وی همچنین خطاب به والدین تأکید کرد: فقط دنبال تکنسین شدن فرزندانمان نباشیم چراکه در این صورت توسط رهبران دزد عالم، مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند به تعبیری از ابتدا به فرزندان خود به چشم رهبر نگاه کنید.

انتهای پیام/

 

ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا