در حادثه بندر رجایی بیش از ۷۰ درصد محمولهها بیمه نامه معتبر داشتند/ آغاز پرداخت خسارات ساختمانها از ۱۰ خرداد
موسی رضایی میرقائد در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموع فوتیها در حادثه انفجار در بندر شهید رجایی در مجموع ۵۸ نفر بوده و دیه آن که معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر نفر است، توسط شرکتهای بیمهای به حساب سپرده دادگستری استان هرمزگان پرداخت شد.
فقط ۸۷۰ خودرو بیمه بدنه داشت
وی با اشاره به خودروها و وسایل نقلیه حاضر در بندر شهید رجایی در زمان وقوع حادثه گفت: در مجموع ۲۳۵۲ خودرو شامل وسیله نقلیه سبک و سنگین در حادثه بندر شهید رجایی خسارت دید که از این تعداد ۸۷۰ خودرو «بیمه نامه بدنه» داشتند که توسط شرکتهای بیمهای در همان هفته نخست پس از حادثه پرداخت شد و فرایند ارزیابی خسارت باقی خودروها انجام و پروندههای آنها تکمیل شد و به دستگاه قضا ارائه شد و دستگاه قضایی نیز هفته گذشته منابع مالی آن را فراهم کرد و اخیرا برای صاحبان و دارندگان خودروها پیامک ارسال شده تا شماره شبا خود را اعلام کنند تا متعاقب آن خسارات آنها نیز پرداخت شود.
مدیر عامل بیمه البرز در این رابطه تشریح کرد: به عبارتی خودروهایی که فاقد بیمه نامه بدنه بودند، خسارت خود را به صورت علیالحساب دریافت میکنند؛ چراکه در شرایط حوادث فاجعه آمیز این اختیارات وجود دارد که در قالب علیالحساب، خسارات وارده به مردم پرداخت شود و زمانی که مقصر حادثه مشخص شد، هزینه خسارات از مقصر بازیافت خواهد شد.
رضایی میرقائد تاکید کرد: خسارات وارده به کسانی که بیمه نامه داشتند برای خسارات بیمههای بدنه از محل بیمه نامههای بدنه و خسارت فوتیها از محل بیمه نامههای مسئولیت جانی پرداخت شده است.
از شنبه پرداخت خسارات ساختمانها آغاز میشود
وی در رابطه با ساختمان های آسیب دیده در این حادثه گفت: در حوزه خسارت وارده به ساختمانها نیز، فرایند کارشناسی و ارزیابی خسارات به اتمام رسیده و فرایند پرداخت خسارت از روز شنبه ۱۰ خرداد ماه آغاز میشود.
تاسیس قرارگاه برای تعیین تکلیف محمولهها
مدیر عامل بیمه البرز ادامه داد: در رابطه با خسارات وارده به محمولهها و بارها، یک قرارگاه زیر نظر معاون اقتصادی استانداری هرمزگان ایجاد شده که در آن نماینده دادستانی، نماینده بنادر و دریانوردی، گمرک و شرکتهای بندری مستقر در بندر حضور دارد و به صاحبان کالاها و بارها اطلاع رسانی شد تا به این قرارگاه اعلام خسارت کنند و بخش اعزامی از صاحبان کالاها اعلام خسارت خود را در این قرارگاه انجام دادند و برخی دیگر نیز فرایند اعلام خسارت را با شرکت بیمهگر محمولههای خود انجام دادند؛ چراکه بالای ۷۰ درصد از صاحبان کالاها از بیمه نامه معتبر باربری برخوردار بودند که حدود ۲۲ شرکت بیمهای درگیر این موضوع بوده یا به عبارتی ۲۲ شرکت، بیمهگر این بیمه نامهها هستند.
رضایی میرقائد افزود: همچنین در رابطه با خسارات وارده به کانتینرهایی که اغلب سالم هستند و خسارات کمی به آنها وارد شده، یک هیأت هفت نفره متشکل از سندیکای بیمهگران، دادستانی، استانداری و برخی از نهادهای ذیربط شکل گرفته که ارزیابی خسارات آنها توسط این هیأت، انجام میشود تا کانتینرهایی که سالم هستند و تنها بخشی از محموله آنها دچار آسیب شده است، کارشناسی شود و فرایند پرداخت خسارات آن صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: اما در خصوص کانتینرهایی که کاملا در این حادثه خسارت دیده و از بین رفتهاند، بستری فراهم شده که صاحبان بارها و محموعه اعلام خسارت میکنند و بر اساس دادههایی که در گمرک و بنادر و دریانوردی ثبت و موجود است، کارشناسی و ارزیابی خسارت صورت میگیرد و پس از آنکه میزان خسارات آنها مشخص شد، بلافاصله پرداخت خسارات، انجام میشود.
مدیر عامل بیمه البرز گفت: بیمهنامههای باربری در بنادر از مدت اعتبار ۶۰ روزه برخوردار هستند و همانطور که گفته شد بیش از ۷۰ درصد از محمولهها از بیمه نامه باربری معتبر برخوردار بوده و کسانی که محمولههای آنها فاقد بیمه نامه بوده و یا از مدت ۶۰ روزه اعتبار بیمه نامه آنها گذشته باشد، خسارت آنها از محل «بیمه نامه محلی یا ماده ۲۵ قانون گمرکی»، پرداخت خواهد شد.
رضایی میرقائد اظهار کرد: خوشبختانه صنعت بیمه و شبکه بیمه کشور، در قیاس با حوادثی از این دست که در دیگر نقاط جهان رخ داده بود، با سرعت عمل بسیار مناسبی رفتار کرد و حتی در مقایسه با کشورهای پیشرفته نیز در زمینه اقدام به موقع و حضور سریع در صحنه عملکرد بسیار مطلوبی داشت.
وی در پایان با تاکید بر اهمیت بیمه و برخورداری از بیمه نامه گفت: تمام کسانی که در این حادثه بیمه نامه بدنه اتومبیل داشتند در کمتر از ۲۴ ساعت پس از حادثه خسارات خود را دریافت کردند، اما کسانی که از بیمه نامه بدنه برخوردار نبودند نزدیک به سه هفته طول کشید تا تامین منابع برای پرداخت خسارات آنها صورت بگیرد. به عبارتی داشتن بیمه در این شرایط از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و مسئله مهمی است که میتوان در هر شرایطی از اطمینان خاطر آن برخوردار بود.
بیشتر بخوانید:
برای پرداخت خسارات بندر رجایی بروکراسیها حذف شدند/ تا بیمهنامهها ارائه نشود، ارزیابی خسارات ممکن نیست
انتهای پیام