یاسوج در ترافیک؛ چالشهای شهری در پایتخت طبیعت ایران
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر طبیعی خیرهکننده و با داشتن عنوان پایتخت طبیعت ایران، در سالهای اخیر با معضل ترافیک دست و پنجه نرم میکند. از افزایش ساختمانهای بلندمرتبه بدون پارکینگ تا ترافیک سنگین در مسیرهای اصلی، این شهر زیبا به یک گره ترافیکی تبدیل شده که زندگی روزمره ساکنانش را تحت تأثیر قرار داده است.
یاسوج سالهاست که در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و اما این شهر زیبا با یک معضل جدی و نگرانکننده به نام ترافیک دست و پنجه نرم میکند، در حالی که این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب شناخته میشود، معضل ترافیکی آن به یکی از چالشهای اصلی زندگی شهری تبدیل شده است.
یاسوج، به عنوان یکی از قطبهای مهم مهاجرپذیری در جنوب غرب ایران در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیری در جمعیت و افزایش چشمگیر تعداد خودروها بوده که این رشد، ترافیک سنگین و چالشهای متعددی را برای شهروندان و مسئولان شهری به وجود آورده است و در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیری در جمعیت بوده که این رشد ترافیک سنگین و چالشهای متعددی را برای شهروندان و مسئولان شهری به وجود آورده است.
ساختمانهای بلندمرتبه که در سالهای اخیر به سرعت در حال افزایش هستند به دلیل عدم وجود پارکینگهای مناسب، فشار بیشتری بر ترافیک شهر وارد میکنند به گونهای که از میدان جهاد تا هفتم تیر، ترافیک سنگین و گرههای مکرر، زندگی روزمره مردم را مختل کرده و نارضایتی عمومی را به دنبال داشته و علاوه بر این عدم ساماندهی تاکسیها و سیستم حمل و نقل عمومی بر مشکلات ترافیکی افزوده و مردم را در جستجوی راهحلهای مؤثر برای کاهش این معضل قرار داده است.
در این گزارش به بررسی علل و عوامل مؤثر در ایجاد ترافیک در یاسوج خواهیم پرداخت و اینکه چرا این همه گره ترافیکی داریم؟ آیا برنامهریزیهای شهری و مدیریت ترافیک میتواند به بهبود وضعیت کمک کند؟ . تا شاید راهکارهایی برای آیندهای بهتر برای یاسوج بیابیم.
توقف تاکسیها در کنار خیابان و سواره رو!
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مکانیابی ایستگاههای تاکسی شهر یاسوج مناسب نیست، گفت: از سرناچاری است که در کنار خیابان ها و کنار سواره رو اجازه می دهیم تاکسیها توقف کنند.
سرهنگ سید محسن حسینیراد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار کرد: ترافیک از 3 ضلع راننده(انسان)، راه و وسیله نقلیه تشکیل شده و با توجه به تجزیه و تحلیلهای آماری انجام شده بیش از 80 درصد علت تصادفات خطای انسانی است و یک پیام ترافیکی داریم که تصادفات زایده تخلیفات هستند تا تخلفی از سوی راننده شکل نگیرد تصادفی رخ نمی دهد.
وی عنوان کرد: ما باید به سمت و سوی برویم که وسیله نقلیه و راه به نحوی ایمنسازی شود تا بتوانند خطای انسانی را پوشش دهند و البته در برخی جاها اصل پیش بینی را به دلیل اینکه رانندگان در شرایط مختلف مثل خواب آلودگی سبب بروز حادثه شوند که اگر وسیله نقلیه ایمن شود، مانع وقوع تصادف می شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد را با اشاره به اینکه هر ساله به آمار شماره گذاری وسایل نقلیه در استان دارد اضافه می شود و اینگونه نیست که در هر سال همان خوردوها هستند و معابر همان هستند، افزود: همه ساله بر سیل مهاجرین و تعداد وسایل نقلیه در یاسوج اضافه می شود و واقعیت امر بدون پایش تصویری نمی توانیم ادامه مسیر دهیم چون نیروی انسانی جوابگوی این همه حجم بار ترافیک و تخلف نیست و برای مان سخت است.
حسینیراد با اشاره به اینکه روزانه بیش از دو هزار نفر از هموطنان به دلیل تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی اعمال قانون می شوند، یادآور شد: این جرائم در ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی که به صندوق های تامین خسارت های جانی و مالی و 20 درصد کار فرهنگی و 30 درصد به شهرداری ها راهداری و راه شهرسازی واریز میشود، ولی این موضوع به دست شهرداری ها نمی رسد تا بتوانند ماده 3 را اجرایی کنند تا هرگونه تجهیزات مورد نیاز پلیس از این محل تامین شود.
وی بیان کرد: نقاطی برای پایش تصویری در شهر یاسوج جانمایی شده و برای معابر اصلی شهر 50 دوربین نیاز داریم که رصد و ثبت تخلفات رانندگی را داشته باشند و دو محل برای مانیتورینگ در شهرداری و پلیس راهنمایی نیاز داریم که ثبت کنند و در هسته مرکزی شهر یک پارک سوار نیاز بوده که بتوانیم سرویس دهی به تمام نقاط شهر داشته باشیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مکان یابی ایستگاههای تاکسی شهر یاسوج مناسب نیست و از سرناچاری است که در کنار خیابانها و کنار سواره رو اجازه می دهیم تاکسیها توقف کنند، خاطرنشان کرد: ایستگاه مهریان، با هزار و غیره همه روز نیروهای ما هستند و باز هم نمیتوانند جوابگوی این حجم از مسافر باشند.
حسینیراد استقبال شهروندان از ناوگان عمومی را کم دانست و ادامه داد: باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و نیاز بوده در برخی مناطق یاسوج به سمت خط ویژه برویم ما هم در برخی مناطق معابر را در نظر گرفتیم مصوبه هم بود ولی اجرایی نشد و ضروری است یکی از معابر شهر یاسوج به عنوان پارک سوار از آن استفاده شود
وی با بیان اینکه جانمایی چراغهای راهنمایی رضایت بخش نیست، گفت: یکی از مورادی که سبب افزایش تصادفات عابرات پیاده شده بحث عدم روشنایی معابر است حدفاصل پلیس راه قدیم به سمت پل بشار که بیشترین حجم عابرین پیاده است نیاز به روشنایی است و در مجموع 80 درصد تصادفات ما عابرین پیاده و 20 درصد وسیله نقلیه بوده است.سید هدایت اکبری رئیس شورای شهر یاسوج در گفتوگویی اختصاصی با خبرنگار تسنیم، به بررسی عمیقتر این معضل پرداخت.
نگرانی شورای شهر از آبفا و مخابرات
رئیس شورای شهر یاسوج نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به پیچیدگی مسئله، عوامل متعددی را در تشدید ترافیک یاسوج برشمرد و گفت: افزایش چشمگیر جمعیت، افزایش خودروها، کندکاری دستگاههای خدمات رسان، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، کاهش زیرساختهای حمل و نقل، کاهش کیفیت معابر و کمبود و عدم تعادل در سیستم حمل و نقل عمومی از جمله عوامل موثر در تشدید ترافیک مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.
سید هدایت اکبری با بیان اینکه مهاجرت به یاسوج به ویژه در فصول مختلف باعث افزایش قابل توجه تعداد خودروها در معابر شهری شده است، اظهار کرد: با وجود افزایش جمعیت، زیرساختهای حمل و نقل عمومی و راههای دسترسی شهری نتوانستهاند با این رشد جمعیت هماهنگ شوند و این موضوع منجر به شلوغی و ترافیک سنگین در ساعات اوج به ویژه در مسیرهای اصلی و تقاطعها شده است.
رئیس شورای شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از عوامل اصلی ترافیک را عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان دانست و افزود: تکسرنشینی، عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی و همچنین رانندگی غیر ایمن از جمله موارد مطرح شده در این زمینه بوده است.
اکبری خاطرنشان کرد: کندهکاریها و تخریبهای ناشی از پروژههای عمرانی در حال انجام گاه باعث ایجاد اختلال در تردد و افزایش ترافیک میشوند و وجود معابر باریک، عدم وجود پارکینگهای کافی و تقاطعهای خطرناک در نقاط مختلف شهر از دیگر عوامل تشدیدکننده ترافیک در یاسوج هستند.
وی بیان کرد: خدمات حمل و نقل عمومی خاصه تاکسی خطیها در یاسوج به ویژه در ساعات اوج ترافیک پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و این امر باعث شده تا بسیاری از مردم به استفاده از خودرو شخصی روی آورند و واقعیت امر استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوسها توسط شهروندان مورد استقبال قرار نمیگیرد که این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد.
رئیس شورای شهر یاسوج در ادامه گفتوگوی خود راهکارهایی را برای کاهش ترافیک در یاسوج پیشنهاد کرد و گفت: فرهنگ سازی، توسعه و بهینهسازی سیستم حمل و نقل عمومی، بهبود و توسعه زیرساختهای شهری، فرهنگسازی و آموزش رانندگان، کنترل و نظارت بر پروژههای عمرانی توسط دستگاههای خدمات رسان خاصه آبفا و مخابرات و ایجاد پارکینگهای عمومی از جمله راهکارهالازم برای کاهش ترافیک در یاسوج است.
اکبری یادآور شد: افزایش تعداد اتوبوسها، بهبود کیفیت خطوط و ساعات سرویس دهی و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی پایدار از جمله راهکارهای کلیدی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی است البته این در صورتی کاربردی خواهد بود که فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی گسترش یابد و مردم استقبال کنند.
بدبختی پول نداریم!
وی بیان کرد: مشارکت فعالتر در ساخت و توسعه معابر، راههای دسترسی، پارکینگها و سایر زیرساختهای ضروری شهری میتواند در کاهش ترافیک مؤثر باشد که در این راستا مجموعه مدیریت شهری برنامههای جامع و اثرگذاری دارند که به دلیل کمبود اعتبار امکان عملیاتی کردن پروژهها وجود ندارد و در این زمینه نیازمند حمایت ویژه دولت هستیم، زیرا درآمدها جوابگوی نیازها نیست.
اکبری اجرای کمپینهای آموزشی گسترده برای افزایش آگاهی رانندگان از قوانین راهنمایی و رانندگی و ترویج رانندگی ایمن را ضروری دانست و ادامه داد: هماهنگی و برنامهریزی دقیق پروژههای عمرانی با هدف به حداقل رساندن اختلال در تردد و ترافیک، امری حیاتی است.
رئیس شورای شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که افزایش تعداد پارکینگهای عمومی و دسترسی آسان به آنها میتواند نقش مهمی در کاهش ترافیک در مناطق پر تردد داشته باشد و البته 30 درصد عوامل ترافیک زا در یاسوج بد رانندگی کردن است ، نیاز به فرهنگ سازی و آموزش است
اکبری با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حل معضل ترافیک بیان کرد: اصلاح هندسی میدان آریو برزن و هفت سین با کمک پلیس انجام شده و اصلاح هندسی و ترافیکی میدان جهاد در حال کار است، 45 متری آیت الله ملک حسینی زیرسازی کردیم و جدول کشی ولی چون معارض دارد و خانه در مسیر است قراره توافق کنیم و پل سردار شهید یزدانپناه اجرا و ادامه کار برای اتصال به جاده سروک و جاده شیراز در دستور کار است.
وی با اشاره به بازگشایی خیابان جمهوری با همکاری دادستانی ادامه داد: بازگشایی 45 متری ارم در دستور کار بوده و چند خانه در مسیر است که باید تملک شود و کارت پارکها هم راه انداختیم و خوردوهای دوره گرد در حال جمع اوری است
اکبری با بیان اینکه چند سال است جرائم رانندگی به شهرداری پرداخت نمی شود، یاداور شد: شهر یاسوج با الحاقات جدید حدود 27 کیلومتر بوده و 9 میلون و 500 هزار متر مربع معابر داریم شهرداری یاسوج به تنهایی از پس مشکلات بر نمیآید و با این اعتبارات به عنوان یک نهاد خودگردان جوابگو مشکلات نیستیم.
دادستانی در کنار شهرداری
سید وحید موسویان دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه 50 تا 60 درصد جمعیت استان در یاسوج متراکم است، گفت: وقتی جمعیت متراکم و خودروها در حال افزایش بوده بدون شک سبب گره ترافیکی خواهد شد، و واقعیت امر وضعیت موجود رضایت بخش نیست و در واقع این وضعیت قابل قبول نیست.
وی خاطرنشان کرد: در جلسات مختلفی دادستانی موضوعات را مطرح کرده که پروژههای در دست اجرا با هدف رفع گره ترافیکی در شهر سریعتر انجام شود و مسیرهای جدید تعریف شود که اگر این پروژهها اجرا شود، 40 تا 50 درصد کار پیش میرود و رضایتمندی ایجاد خواهد شد.
موسویان بیان کرد: افزایش جمعیت سبب شده تراکم باشد و وضعیت مدارس و پارکها هم مناسب نیست و امسال هدف این است که پروژههای در دست اجرای شهرداری به نتیجه برسد و ما آمادگی هرگونه حمایت قانونی را داریم و اولویت اصلی ما به عنوان حقوق عامه پیگیری و مطالبه گری از مسئولان و متولیان امر است.
به گزارش تسنیم، پایتخت طبیعت ایران در سالهای اخیر با معضل جدی ترافیک مواجه شده و افزایش جمعیت و تعداد خودروها به ویژه در فصول مختلف به همراه عدم ساماندهی مناسب در سیستم حمل و نقل عمومی و وجود ساختمانهای بلندمرتبه بدون پارکینگ، فشار زیادی بر ترافیک شهری وارد کرده است.
این وضعیت نه تنها زندگی روزمره ساکنان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه نارضایتی عمومی را نیز به دنبال داشته است و مسئولان شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی بر این باورند که عوامل متعددی از جمله عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، کندکاری دستگاههای خدماترسان و عدم وجود زیرساختهای کافی به تشدید این معضل کمک کردهاند.
همچنین عدم وجود پارکینگهای مناسب و معابر باریک، مشکلات بیشتری را برای تردد شهروندان ایجاد کرده است که برای حل این معضل نیاز به فرهنگسازی در استفاده از حمل و نقل عمومی، توسعه زیرساختها و بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی احساس میشود.
همچنین اجرای پروژههای عمرانی و اصلاح هندسی معابر، به همراه پایش تصویری و نظارت بر تخلفات میتواند به کاهش ترافیک کمک کند و در نهایت همکاری و حمایت دولت و نهادهای مربوطه برای تأمین اعتبار و اجرای پروژههای عمرانی ضروری است تا یاسوج بتواند به عنوان یک شهر زیبا و گردشگری، به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندان دست یابد.
انتهای پیام/