تبلیغات اسلامی به دنبال نقشآفرینی بانوان در جهاد تبیین
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سارا طالبی امروز در نشست خبری که در سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اهمیت نقش زنان در پیشرفت کشور اظهار کرد: امروز اگر زنان در حرکتی اثرگذار وارد نشوند، آن حرکت جریانساز نخواهد بود. وی با تأکید بر بحران هویتی در جامعه، افزود: دختر ما باید احساس ارزشمندی بیشتری از دختر بودنش و زن از زن بودنش و مادر از مادر بودنش داشته باشد و این ناشی از کمکاری ما در پرداختن به هویت مطلوب است.
مدیر مرکز راهبری و همآهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات گفت: الگوی سوم، به عنوان نقشه راه سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه، نقشآفرینی بانوان در تحقق الگوی پیشرفت را ترسیم میکند. این الگو، مسیری برای رسیدن به زندگی دلچسب و گوارا در تمدن اسلامی، متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است.
طالبی با اشاره به برخی اقدامات کلیدی در این راستا از جمله ایجاد شورای راهبری بانوان در استانها افزود: این شورا با عضویت فعالترین و شاخصترین بانوان استان در عرصه مسائل فرهنگی، به دنبال طراحی فرهنگی متناسب با مخاطبان هر استان است. راهبری در اینجا به معنای مادری است، به این معنی که تصمیمسازیها باید بر اساس نیازهای بومی هر منطقه باشد.
وی با تاکید بر پرداختن به مسئله روایتها عنوان کرد: در جنگ روایتها، زن نجیب ایرانی آنطور که باید دیده و شنیده نشده است. سازمان تبلیغات اسلامی تلاش دارد با شناسایی و روایت الگوهای موفق زنان، امیدآفرینی را در جامعه ترویج کند.
مدیر مرکز راهبری و همآهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات از ایجاد فضای گفتوگو خبرداد و گفت: با توجه به کمبود گفتوگو در جامعه، سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال ارتقای توان گفتوگو و ایجاد فضای اندیشهورزی و هماندیشی است.
طالبی افزود: دورههای آموزشی با عنوان «بانوی مجاهد» در استانها برگزار میشود تا بانوان با فهم دقیق از زن انقلاب اسلامی و مأموریت جهاد تبیین، در این زمینه نقشآفرینی کنند.
وی از میزبانی از شورای راهبری بانوان استانهای کشور در رامسر خبرداد و گفت: در این رویداد، سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال ایجاد ارتباط بین شبکههای مختلف بانوان و تقویت توان طراحیهای فرهنگی متناسب با نیازهای استانها و شهرستانها است.
مدیر مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: هدف ما ارتقای کنشگران زن سازمان تبلیغات به دو میلیون نفر و اقناع 80 میلیون ایرانی در گفتمانسازی الگوی سوم است.
طالبی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات با حدود 6000 هیئت بانوان در ارتباط است، گفت: متاسفانه در فضای هیئات و مداحان، بیشترین هویت به آقایان مداح داده میشود و جلسات ویژه بانوان درگیر چالشهایی مانند عدم حضور مبلغی و عدم توجه کافی هستند.
وی افزود: با هدف رفع این چالشها، ذیل بخش تشکلهای دینی، شورای حیات بانوان در تمامی استانها و شهرستانها تشکیل شده است و نمایندگانی با رای خود خانمهای فعال در این فضا انتخاب شدهاند.
مدیر مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به شبکههای مختلف بانوان در سازمان تبلیغات شامل شبکه بانوان طلبه، دختران حاج قاسم، حیات بانوان، بانوان مسجدی و مجموعههای مردمی، بیان کرد: ما برنامههایی برای آموزش و توانمندسازی زنان مناطق محروم، برگزاری دورههای حضوری و مجازی برای بانوان مسجدی و اجرای طرحهای تبیینی مجازی مانند طرح بانو داریم.
طالبی همچنین از تلاش برای ارتقای منزلت زنان مداح در کشور، پشتیبانی از آنها و برگزاری رویدادهایی برای دختران حاج قاسم در سطح استانها و شهرستانها خبر داد.
وی با اشاره به موفقیت پروژه زندگی با آیهها که با مشارکت میلیونها نفر برگزار شد و حدود 60 درصد مخاطبان آن را بانوان تشکیل میدادند، گفت: در شبکه بانوان قرآن نیز بانوان قرآنی در استانها در حال فعالیت در طرح زندگی با آیهها و طرح تدبر هستند.
مدیر مرکز راهبری و همآهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات از حمایت از کتابهایی در حوزه گفتمانسازی الگوی سوم و روایت چهرههای شاخص زنان خبر داد و افزود: مجلهای در حوزه روایت پیشرفت زنانه، با محتوایی مؤثر در سطح کشور منتشر میشود و شماره دوم آن در دست انتشار است.
طالبی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 300 نفر سر شبکه در استانها با سازمان تبلیغات در ارتباط هستند، گفت: هدف ما ارتقای این کنشگران نزدیکتر و آگاهتر به ماموریت راهبری سازمان تبلیغات به حداقل دو میلیون نفر است، تا بتوانند 80 میلیون ایرانی را در گفتمانسازی الگوی سوم اقناع کنند.مخاطبان ما در این زمینه صرفا خانمها نیستند، بلکه فهم دقیق مسائل بانوان گاهی اوقات باید در جامعه آقایان شکل بگیرد.
حل مسئله حجاب نیازمند نگاه هویتی و گفتمانسازی الگوی سوم است
وی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات بودجه کشوری کافی برای پرداخت به موضوع حجاب دریافت نکرده است، گفت: در بخش بانوان، نگاه به مسئله حجاب اینگونه است که اولا در هویت مطلوب زن انقلابی کمکاری داشتهایم و الگوی سوم که نه زن غربی و نه زن شرقی است، در ورود هویتی کمکاری داشتهایم.
مدیر مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تمام برنامههای مرکز راهبری بانوان ناظر به گفتمانسازی آن هویت مطلوب دارد انجام میشود که یکی از مولفههای این هویت مطلوب، مسئله حجاب هم هست.
طالبی با بیان اینکه حل مسائل متنوع جامعه مانند جمعیت، حجاب، ازدواج، مدرکگرایی، جراحیهای زیبایی و مصرفگرایی نباید جزیرهای دیده شود، گفت: مسئله باید با یک مسئله هویتی حساب شود.
وی به فعالیتهای انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: در دورههای بانوی مجاهد که در 28 استان برگزار شد، مسئله حجاب یکی از موضوعات مورد بحث بود. همچنین با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، نظرسنجی از 1000 بانوی کشف حجاب و کمحجاب انجام شد و بر مبنای آن، محتوایی تولید شد که در قالب کتاب منتشر و در اختیار استانها قرار گرفت.
مدیر مرکز راهبری و همآهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات تصریح کرد: ریشههای کشف حجاب مسائلی مانند مسائل اقتصادی، بحران بورس قبل از اغتشاشات 1401، نئولیبرالیسم اقتصادی، بحرانهای سیاسی و کنشگران خارجی است که سعی میکنند دوقطبی را در جامعه ایرانی نمایش دهند.
طالبی با بیان اینکه هنوز نگاه کنشگران تبلیغی به مسئله حجاب، نگاه دقیق انقلاب اسلامی نیست، گفت: پرداختن به این موضوع ظرافتهای زیادی دارد و کنشگران باید فهم دقیقی از انسان و زن انقلاب اسلامی داشته باشند.
وی با تأکید بر اهمیت تعریف هویت و مأموریتهای متعالی زن انقلاب اسلامی، گفت: وقتی مسئله الگوی سوم و نقشآفرینی زن در مسیر پیشرفت مطرح میشود، پوشش هم یکی از مولفههایی میشود که حتی برای ارتقای اقتصادی کشور و امنیت روانی جامعه به آن نیاز است.
مدیر مرکز راهبری و همآهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات با اشاره به هنر سنتی پردهخوانی، عنوان کرد: سال گذشته با استفاده از این هنر، روایت زن امروز در عرصه مقاومت را به تصویر کشیدیم و بازخورد خوبی دریافت کردیم.
طالبی تأکید کرد: اگر سازمان تبلیغات حمایت ویژهتری از سمت دولت دریافت کند، میتواند اثرگذاری بیشتری در عرصه پوشش داشته باشد.
انتهای پیام/