آموزش مهارتی به 1905 زندانی در لرستان
علی پاشایی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در خرمآباد اظهار کرد: طی سال 1403، تعداد هزار و 905 نفر از زندانیان استان در دورههای مهارتی فنی و حرفهای شرکت کردهاند.
وی افزود: این دورهها با هدف ایجاد زمینه اشتغال پایدار پس از آزادی و کاهش نرخ بازگشت مجدد به زندان اجرا میشوند.
رشتههای پرمخاطب؛ از جوشکاری تا برقکاری ساختمان
وی افزود: رشتههایی نظیر جوشکاری، برقکاری ساختمان و تعمیرات موتورسیکلت بیشترین تقاضا را در میان زندانیان داشتهاند که سادگی ورود به بازار کار، امکان راهاندازی شغل مستقل و نیاز بالای بازار استان به این مهارتها، دلایل اصلی استقبال از این رشتههاست.
پاشایی درباره کیفیت آموزشها گفت: آموزشهای مهارتی در زندانها با وجود محدودیتهای موجود، در سطح مطلوبی ارائه میشود و تمامی دورهها بر اساس استانداردهای مصوب سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور برگزار شده و آزمونهای پایانی نیز مطابق با ضوابط ملی انجام میپذیرد. به فارغالتحصیلان این دورهها، گواهینامه رسمی اعطا میشود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای لرستان تصریح کرد: تمرکز اصلی این آموزشها، بر همراستایی با نیاز بازار کار و توانمندسازی زندانیان برای اشتغال پس از آزادی است که البته در کنار اهداف مهارتی، این آموزشها در بهبود وضعیت روحی و روانی زندانیان و مدیریت اوقات فراغت نیز نقش مؤثری ایفا میکنند.
30 تا 40 درصد زندانیان آموزشدیده وارد بازار کار شدند
پاشایی با اشاره به نتایج آموزشها اظهار کرد: بر اساس بررسیهای میدانی، حدود 30 تا 40 درصد زندانیان آموزشدیده پس از آزادی وارد بازار کار شدهاند یا فعالیتهای خرد و کارآفرینانه خانگی را آغاز کردهاند، البته نبود سامانه منسجم برای رهگیری اشتغال پس از آزادی، یکی از چالشهای اساسی در این حوزه است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره زیرساختهای موجود گفت: سازمان آموزش فنی و حرفهای، در راستای اجرای این مأموریت، اقدام به تأمین تجهیزات کارگاهی، اعزام مربیان، تهیه مواد آموزشی و برگزاری آزمونهای رسمی کرده است. همچنین در چند زندان استان، کارگاههای دائمی مهارتی راهاندازی شدهاند.
پاشایی درباره همکاریهای بین دستگاهی نیز توضیح داد: در قالب تفاهمنامههای مشترک با سایر ارگانها نظیر جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و اداره کل زندانها، سازمان آموزش فنی و حرفهای متولی اصلی برگزاری دورههای استاندارد، تربیت نیروی ماهر و صدور گواهینامه رسمی است که دستگاههای دیگر نیز در پشتیبانی، مکانیابی و اجرای تخصصی نقش دارند.
وی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر اجرای برنامهها گفت: کمبود منابع مالی برای تهیه تجهیزات و مواد آموزشی، محدودیت در تأمین مربیان متخصص، عدم همکاری کامل برخی نهادها و محدودیتهای امنیتی و فضای فیزیکی زندانها، از جمله چالشهای اصلی این بخش هستند.
برنامه مدونی برای هدایت شغلی پس از آزادی وجود ندارد
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای لرستان در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از زندانیان پس از آزادی عنوان کرد: در حال حاضر برنامه مشخصی از سوی سازمان برای هدایت زندانیان آزادشده به بازار کار وجود ندارد و تنها در حد همکاری با بنیاد تعاون زندانها اقداماتی صورت میگیرد.
پاشایی تأکید کرد: گواهینامههای صادرشده برای زندانیان، همانند سایر مدارک سازمان فنی و حرفهای، معتبر بوده و در سطح ملی و در برخی حوزهها در سطح بینالمللی قابل پذیرش هستند، با این حال، بعضی کارفرمایان ممکن است نسبت به سابقه افراد دیدگاه احتیاطی داشته باشند.
وی پیشنهاداتی برای ارتقاء کیفیت و اثربخشی بیشتر آموزشهای زندانها، را اینگونه بیان کرد: گسترش آموزشهای مبتنی بر تقاضای بازار کار، ایجاد پیوند میان آموزش و فرصتهای واقعی شغلی،حمایت از مربیان و بهبود تجهیزات کارگاهها و برنامهریزی برای آموزش خانوادههای زندانیان بهمنظور حمایت از بازگشت مؤثر به جامعه از جمله این پیشنهادها است.
پاشایی خاطرنشان کرد: در سال جاری، برنامههایی برای توسعه کارگاههای آموزشی در شهرستانها بهویژه بروجرد در دستور کار قرار دارد، به عنوان نمونه، راهاندازی کارگاه جوشکاری در زندان این شهرستان آغاز شده و بهزودی آموزش مهارتهای نوین و خدماتی با رویکرد مشاغل خانگی و دیجیتال نیز پیگیری خواهد شد.
انتهای پیام/