شهروندان مراقب شگردهای کلاهبرداری در فضای مجازی باشند
مرتضی طاهریفرد، معاون پیشگیری دادستان مرکز استان اردبیل در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، با گلایه از سهلانگاری برخی شهروندان نسبت به امنیت حساب بانکی خود، اظهار کرد: متأسفانه با وجود اطلاعرسانیهای گسترده و آموزشهای صورت گرفته، همچنان شاهد قربانی شدن برخی افراد در کلاهبرداریهای سایبری و تشکیل پروندههای متعدد قضایی هستیم.
وی با بیان اینکه رسیدگی به شکایات در موارد مشابه به دلیل پیچیدگیها و ماهیت فضای سایبری با دشواریهای خاص و بعضا بدون نتیجه مطلوب مواجه است، همگان را به هوشیاری بیش از پیش در قبال فناوریهای مورد استفاده فراخواند.
معاون پیشگیری دادستان مرکز استان اردبیل افزود: سهلانگاریهای افراد در کاربری فضای مجازی موجب تحمیل هزینه به دستگاه قضایی و مرجع انتظامی و ضابطان است که به نوبه خود، تضییع حقوق عمومی به لحاظ اتلاف هزینه دستگاهها در رسیدگی به موضوعات شخصی و جزیی به جای پرداختن به مسائل مهم و سرنوشتساز و عمومی است.
طاهریفرد بار دیگر با تشریح شگردهای کلاهبرداریهای اینترنتی، هک گوشی و ارسال پیام درخواست وجه به مخاطبان را یکی از شگردهای رایج مجرمان سایبری دانست و تاکید کرد: در صورت دریافت پیام درخواست وجه از نزدیکان خود، قبل از هرگونه اقدام حتما باید تأییدیه تلفنی اخذ شود.
معاون دادستان مرکز استان تصریح کرد: بیتوجهی به سرشماره و متن پیامهای جعلی با عنوانهای مختلف مانند «ابلاغیه و شکایت علیه شما» و کلیک بر روی لینکهای ارسالی که موجب هک گوشی و برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان میشود نیز از جمله علتهای شناسایی شده در تشکیل پروندههای قضایی و شگرد کلاهبرداران در سرقت اطلاعات بانکی است.
انتهای پیام/132/