ایران در مسیر امام خمینی (ره) به الگوی منطقه بدل شد

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز گفت: امروز ایران در مسیر امام راحل نه‌تنها اقتدار سرزمینی خود را حفظ کرده، بلکه به الگویی برای هدایت اسلامی و ثبات ملی در منطقه تبدیل شده است.
– اخبار استانها –

حسین امیدیان، دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، امام خمینی (ره) را شخصیتی تاریخی، الهی و انقلابی دانست و گفت: امام راحل نخستین‌بار در سال 1323 علیه حاکمیت طاغوت فراخوان دادند. دست‌نوشته‌ای از ایشان در یکی از مکان‌های تاریخی یزد وجود دارد که گواه آغاز این مسیر مبارزه است؛ از همان زمان، مبارزات ما آغاز شد.

وی مطرح کرد: امام خمینی (ره) شخصیتی چندبُعدی و کم‌نظیر در تاریخ معاصر بودند و از نظر علمی، در قله قرار داشتند و به‌گفته شاگردانشان، وقتی فلسفه تدریس می‌کردند، گمان می‌رفت تنها دانشی که در تمام عمر خود آموخته‌اند فلسفه است؛ وقتی فقه می‌گفتند، تصور می‌شد جز فقه چیزی نخوانده‌اند و هنگام بیان تفسیر، این حس القا می‌شد که تمام تخصص ایشان در علم تفسیر است.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز این جامعیت علمی را نشان دهنده عمق و گستره بی‌نظیر شخصیت علمی امام راحل دانست و افزود: امام (ره) در گفت‌وگو با مردم، زبانی ساده، روشن و عام‌فهم داشتند اما عمق علمی ایشان را می‌توان به‌وضوح در آثار مکتوبشان مشاهده کرد. کتاب‌ها و آثار عرفانی و فلسفی امام راحل گواهی روشن بر عظمت علمی و سلوک معنوی ایشان است.

تسلط امام راحل به قرآن عمیق معنویت ایشان بود

امیدیان با اشاره به اینکه در کنار این دانش گسترده، امام راحل از ابعاد معنوی عمیق و کم‌نظیری نیز برخوردار بودند، تصریح کرد: این حالات معنوی را می‌توان در خاطرات اطرافیان ایشان به‌وضوح دید. تسلط امام به قرآن و ادعیه، نشان‌دهنده‌ عمق معنویت ایشان بود. وقتی شرحی بر دعا یا آیه‌ای می‌دادند، نه از سر دانستن صرف، بلکه از سر عمل و زیست با آن مفاهیم سخن می‌گفتند.

وی اذعان کرد: تواضع، ازخودگذشتگی و شجاعت امام خمینی (ره)، ریشه در همان معنویت عمیق ایشان داشت. یکی از ویژگی‌های برجسته شخصیتی امام این بود که خود را مخاطب آیات دستوری قرآن می‌دانستند. امام خمینی (ره) باور جدی و عمیقی به سنت‌های الهی در قرآن و نیز دشمن‌شناسی دقیقی داشتند. ایشان بر این باور بودند که عمل به قرآن، تنها راه نجات فرد و جامعه است.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز عنوان کرد: ایشان زمانی آمریکا را به‌عنوان دشمن ملت ایران و اسلام معرفی کردند که بسیاری هنوز تصور می‌کردند تنها دشمن ما، انگلیس است و آمریکا اصلاً دشمن نیست اما پس از وقوع کودتای 28 مرداد و دخالت مستقیم آمریکا، بسیاری تازه متوجه شدند که امام چه می‌گفتند و چرا بر دشمنی آمریکا تأکید داشتند.

امتداد راه امام راحل در منظومه رهبری امام خامنه‌ای

امیدیان خاطرنشان کرد: امام راحل زمانی در مورد اسرائیل برای مردم روشنگری می‌کردند که بسیاری اصلاً اسرائیل را نمی‌شناختند و حتی برخی علما می‌گفتند: به والله ما نمی‌دانیم اسرائیل چه ضرری برای اسلام دارد. دشمن‌شناسی امام و تسلط ایشان بر تاریخ اسلام و ایران مثال‌زدنی بود. ایشان خود نیز در مواردی به الهام‌گیری از شخصیت‌های برجسته اشاره می‌کردند.

وی با اشاره به امتداد راه امام خمینی (ره) در منظومه رهبری امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بیان کرد: ایشان بارها تأکید کرده‌اند که امام، شاخص، معیار، قطب‌نما و مسیرساز انقلاب هستند؛ یعنی باید همه تصمیم‌ها، مسیرها و تحلیل‌ها با معیار نگاه ایشان سنجیده شود. رهبر معظم انقلاب، امام خمینی (ره) را نه فقط یک الگو، بلکه نشانه‌ای روشن برای تشخیص جهت صحیح می‌دانند.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز مطرح کرد: خود حضرت آقا نیز همین مسیر را دارند و شاگرد خلف امام راحل هستند؛ یعنی همان نگاه امام را در استکبارستیزی، مردمداری، حمایت از محرومان و مستضعفان، مبارزه با ظلم و استکبار و تلاش برای قوی کردن ایران ادامه داده‌اند. با اینکه دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای شرایط پیچیده‌تر بود، اما سرعت کار بیشتر شد.

لزوم حفظ و تقویت هویت ایرانی و اسلامی

امیدیان افزود: ایشان با تدابیر حکیمانه‌ای در این حدود 36 سال زعامت، انقلاب را از پیچ‌های سخت عبور دادند، تدابیر ایشان بسیار نجات‌بخش بوده و به کمک انقلاب و اسلام آمده است. ولی‌فقیه دیده‌بان اصلی انقلاب هستند؛ انسانی فقیه، آشنا به دین و بصیرت و متصل به الطاف الهی که دین را نه‌تنها برای عبادت فردی، بلکه برای حکومت، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی می‌داند.

وی ادامه داد: او با همین نگاه جامع و عمیق، مسیر را رصد می‌کند و کشور را برای رسیدن به سرمنزل مقصود آماده می‌سازد. در این مسیر، باید هویت ایرانی و اسلامی جامعه حفظ و تقویت شود؛ مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ها و سبک زندگی خود به‌روشنی تبیین کرده‌اند. ولایت فقیه عنصر جدیدی نیست که امام خمینی (ره) آن را ایجاد کرده باشند.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز اظهار کرد: این جایگاه از زمان غیبت کبری امام زمان (عج) آغاز شده است. به نقل برخی، مقام معظم رهبری، شصت و سومین و به گفته برخی دیگر هفتادمین ولی‌فقیه این دوران محسوب می‌شوند. متولیان فقیه در دوره‌های مختلف، بسته به شرایط زمان، با حکام و وضعیت جامعه برخوردهای متفاوت و متناسبی داشته‌اند.

امام راحل ولی‌فقیه را بر اساس آموزه‌های اسلام تبیین می‌کردند

امیدیان خاطرنشان کرد: آن‌ها گاهی در برابر حکام ایستادگی و حتی جان خود را فدا کردند و گاهی نیز فرصت یافتند در کنار حاکمیت قرار بگیرند تا از انحراف‌های جدی و خطرناک جلوگیری کنند. امام خمینی (ره) ولی‌فقیه را بر اساس آموزه‌های اصلی اسلام، احادیث و قرآن تبیین می‌کردند و ولایت فقیه را حاکمیت فقیه بر کل مجموعه حکومت اسلامی می‌دانستند.

وی عنوان کرد: امروز در جریان طوفان الاقصی بیش از 30 هزار راهپیمایی علیه غده سرطانی اسرائیل برگزار شده که نشان‌دهنده قدرت ولی‌فقیه است. ایران که زمانی کشوری ضعیف با 46 درصد جمعیت زیر خط فقر و بدون رتبه قابل‌توجه نظامی بود و بیش از 43 درصد مردم و بیش از 75 درصد زنان در دوران طاغوت بی‌سواد بودند، اکنون به قله‌هایی رسیده که موجب افتخار است.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز تصریح کرد: گفتمان مقاومت، عدالت و استقلال سه موضوع متفاوت اما به هم‌پیوسته است. اخیراً رهبری مجدداً بر استقلال ملی تأکید کردند و فرمودند که امام راحل عقلانیت انقلاب را در دو عنصر ولی‌فقیه و استقلال ملی می‌دیدند. استقلال به معنای آزادی در چارچوب یک کشور و اسلام به دنبال آزادی انسان‌هاست.

عدم دسترسی کامل به عناصر لازم برای بقای استقلال ملی

امیدیان با بیان اینکه آزادی از بندگی هر بنده‌ای و سپردن انسان به بندگی خدا را مصداق این موضوع دانست و با اشاره به اینکه شیطان می‌خواهد انسان را از بندگی خدا خارج کند و به بندگی خود و سایر بندگان گرفتار کند، افزود: اگر این استقلال و آزادی در گستره جغرافیایی بزرگ تحقق یابد، نامش استقلال ملی بوده که برای پایدار ماندن و تداوم نیازمند مجموعه‌ای از عناصر است.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که ما هنوز به برخی از آن‌ها به‌طور کامل نرسیده‌ایم. هرچند نسبت به دوران طاغوت پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، اما هنوز تا آنچه می‌خواستیم فاصله داریم. یکی از عناصر اصلی و بنیادین این مسیر، عدالت است. عدالت یعنی قرار دادن هر چیز سر جای خودش و به معنای مساوات یعنی چیزی را به‌طور برابر بین همه تقسیم کردن نیست.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز با بیان اینکه بلکه عدالت بدین معناست که هر کس باید به اندازه تلاش، نیاز و استعدادی که دارد، فرصت و امکانات دریافت کند، افزود: در کشور ما روی عدالت خیلی کار شده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم. اگر بخواهیم استقلال ملی و انقلابی خود را حفظ کنیم، با موانع و دشمنان مختلفی روبه‌رو خواهیم شد.

مقاومت هزینه دارد

امیدیان اضافه کرد: اینجاست که عنصر مقاومت خود را نشان می‌دهد. مقاومت یعنی ایستادن بر آنچه درست و بر حق است و مبارزه با پلیدی‌ها، کفر، شرک، ظلم، استکبار و استعمار. برای حفظ استقلال، دین و هویت، ناگزیر باید به عنصر مقاومت پناه برد. مقاومت هزینه دارد، اما بدون شک هزینه‌ آن کمتر از تسلیم شدن بوده و تنها راه پیشرفت و بقای واقعی ملت‌ها نیز همین است.

وی خاطرنشان کرد: ما در دوران دفاع مقدس در برابر صدام که ادعا می‌کرد 36 کشور از او حمایت می‌کنند، ایستادیم. در این مقاومت که دشمن می‌خواست کل سرزمین ما را بگیرد، توانستیم حتی نیمی از اروند را که پهلوی بخشیده بود هم پس بگیریم و هزاران شهید را نیز تقدیم کردیم اما در جنگ جهانی اول با تسلیم 9 و نیم میلیون نفر و در جنگ جهانی دوم پنج میلیون کشته می‌دهیم.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز مطرح کرد: گفتمان مقاومت، عدالت و استقلال، یک فضا و سپهر گسترده است که بر مردم، نهادها، دستگاه‌ها و حاکمیت سایه افکنده و عملاً حرکت امور را به پیش می‌برد. کسانی که در جمهوری اسلامی ایران قصد فعالیت دارند، باید با این سپهر عمیقاً آشنا شوند و با باور و عمل به آن، مسیر پیشرفت کشور را تضمین کنند.

نفوذ گفتمان مقاومت در استان البرز

امیدیان تصریح کرد: با توجه به حجم تهاجم گسترده‌ به البرز به‌خاطر نزدیکی به پایتخت و اثرگذاری استان در کشور، شدت فعالیت‌های دشمن بیشتر است اما مختصات موجود، از جمله میزان بالای مردم مؤمن در دوران دفاع مقدس که یک لشکر مجزا را تشکیل داده‌اند و حضور پررنگ در هیئات، اربعین، اعتکاف و نمازهای جمعه و جماعت، نشان می‌دهد این حرکت رو به جلوست.

وی ادامه داد: علاوه بر مباحث معنوی، البرز از نظر صنعتی و علمی نیز یکی از استان‌های بسیار شاخص کشور به شمار می‌رود. این موضوع نشان‌دهنده حضور و نفوذ گفتمان مقاومت در استان ماست. به‌ویژه در دوران دفاع مقدس، درحالی‌که بسیاری از استان‌ها تنها یک لشکر داشتند، دو شهر در کشور بودند که علاوه بر لشکر استان، خودشان یک لشکر دیگر نیز داشتند.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز با اشاره به اینکه این شهرها نجف‌آباد اصفهان و کرج بودند، مطرح کرد: برخلاف آنچه دشمن القا می‌کند که چون روحانیت در رأس حکومت است، کشور با بحران هویت یا ناکارآمدی روبه‌روست، واقعیت‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به‌اندازه دو برابر مساحت فعلی‌ خاک خود را از دست داده بود.

نشانه‌های هدایت در رفتارهای دینی و مردمی ملت مشهود است

امیدیان ادامه داد: امروز ایران نه‌تنها اقتدار سرزمینی خود را حفظ کرده، بلکه به الگویی برای هدایت اسلامی و ثبات ملی در منطقه تبدیل شده است. این اتفاقات تلخ از دست رفتن سرزمین در دوران قاجار و پهلوی رخ داد اما در دوران هدایت و رهبری ولایت فقیه، ایران خاک سرزمین خود را از دست نداد. نشانه‌های هدایت امت اسلامی را می‌توان به‌روشنی در رفتارهای دینی و مردمی ملت مشاهده کرد.

وی افزود: در بحران‌های مختلف مردم با تمام وجود و بدون چشم‌داشت، از جان و مال خود گذشتند و با اخلاص پای کار آمدند. این روحیه ایثار و همبستگی نه‌تنها در بحران‌های داخلی، بلکه در حمایت از جبهه مقاومت هم دیده می‌شود؛ مانند کمک‌های مردمی به لبنان، از جمله طرح اهدای طلا توسط بانوان و جمع‌آوری کمک‌های نقدی که صحنه‌هایی کم‌نظیر از حماسه‌سازی ملت را رقم زد.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز عنوان کرد: این تفاوتِ بزرگ، ریشه در تربیت و هدایت ولی‌فقیه دارد که نوع نگاه مردم را از مادی‌گرایی صرف به معنویت و مسئولیت اجتماعی تغییر داده است. در دوران کرونا در حالی‌که در کشورهای غربی مردم ماسک می‌دزدیدند، در ایران هیئت‌ها، کانون‌ها و مؤسسات مردمی تبدیل به کارگاه‌های تولید ماسک شدند.

انتهای پیام/

 

ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا