امامِ امت، امتِ امام؛ دلدادگی که تاریخ‌ساز شد

امام خمینی(ره) رهبری که توانست در دنیای دوقطبی شرق و غرب ، راه سومی که در آن دال مرکزی دین بود، به دنیا عرضه کند و مسیر نو پیش رو دنیا روبه ضلالت باز کند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، حجاب معاصرت یکی از آفت‌های است که واقعیات اطراف ما را تهدید می‌کند و چه‌بسا رویدادهای مانند رحلت امام خمینی و فقدان یک مرد الهی و قیام 15 خرداد ماه تلنگری است که بدانیم کار امام خمینی در دوران اختناق و سیاه چه کار بزرگی بودو در روزگاری که دین و خدا از معادلات حذف شده بود ، چگونه امام توانست دین را به صحنه حکمرانی برگرداند و احیا کند.

برای بررسی ابعاد شخصیتی و رهبری الهی امام خمینی(ره) گفت‌وگویی را با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین آیت عادلی‌نژاد، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌های خوزستان و دکتر هادی بصیرزاده، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و از فعالان انقلابی و فرهنگی خوزستان در دفتر خبرگزاری تسنیم اهواز برگزار شد.

پانزده خرداد 42؛ زادگاه انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد در سخنان خود با اشاره به هنر امام خمینی(ره) در ایجاد زبان مشترک بین مردم گفت:پانزده خرداد 1342 نقطه عطفی در تاریخ ایران است. پیش از آن، جریان‌های مبارز یا غیردینی بودند یا صرفاً به اصلاحات محدود فکر می‌کردند. امام خمینی(ره) راه سومی را پیش پای مردم گذاشت؛ انقلابی با محتوای دینی که هم استقلال می‌خواست و هم عدالت. این روز، در حقیقت تولد واقعی انقلاب بود، هرچند بسیاری در آن زمان به عمق تاریخی آن پی نبرده بودند.

امامِ امت، امتِ امام؛ دلدادگی که تاریخ‌ساز شد

امام؛ صدای مطالبات ناخودآگاه مردم

حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد همچنین اظهار کرد: امام توانست به خواسته‌های پنهان مردم زبان بدهد. پیش از ایشان، شخصیت‌هایی مانند شیخ فضل‌الله نوری نیز حرف‌های مهمی زدند، اما فرم و زبان امام متفاوت بود. ایشان ظرفیت بیان عمومی داشتند و مطالباتی مانند استقلال، عزت و مبارزه با استکبار را عینیت بخشیدند. مردم گرچه شاید به طور دقیق نمی‌دانستند چه می‌خواهند، اما فریاد “آری به امام و انقلاب اسلامی” سر دادند.

راه سوم امام؛ تلفیق سنت و پیشرفت

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: امام نشان داد می‌توان از فناوری مدرن استفاده کرد، اما فرهنگ غربی را نپذیرفت. مثلاً در پاسخ به سینما گفتند: “ما با سینما موافقیم، اما با فساد و فحشا مخالفیم.” این نگاه، اساس “راه سوم” امام بود؛ نه جمهوری سکولار، نه حکومت استبدادی، بلکه “جمهوری اسلامی”. همین منطق در نهادسازی‌های ایشان مانند سپاه، جهاد سازندگی و شورای نگهبان تجلی یافت.

تداوم راه امام در پرتو رهبری انقلاب

حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد گفت: امام(ره) پدیده‌ای تفسیرپذیر بود و دشمنان می‌خواستند خط ایشان را تحریف کنند. اما مقام معظم رهبری با هوشمندی اجازه ندادند این اتفاق بیفتد. حضور سالانه ایشان در حرم امام و تأکید بر اندیشه‌های ایشان، باعث شد راه امام زنده بماند. امروز هم نیاز داریم به همان “راه سوم” امام بازگردیم؛ راهی که در برابر دوگانه‌های ساختگی دنیای مدرن، عزت و پیشرفت را توأمان ممکن می‌کند.

امامِ امت، امتِ امام؛ دلدادگی که تاریخ‌ساز شد

از ترس پاسبان تا مقاومت در برابر ناوگان آمریکا

دکتر هادی بصیرزاده هم در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: امام نسلی تربیت کرد که از هیچ قدرتی نمی‌ترسید. یادم هست در دبیرستان، مدیرمان می‌گفت: “بیرون نروید، شما را می‌کشند!” اما ما می‌رفتیم. بعد از شهادت آقا مصطفی خمینی، روحانیت و مردم اهواز یکپارچه وارد میدان شدند. حتی زیر حکومت نظامی، شعار می‌دادیم: “توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد!” این روحیه، دستاورد تربیت امام بود.

خاطراتی از رحلت امام؛ امت دلداده، امام دلسوز

بصیرزاده گفت: وقتی خبر رحلت امام را شنیدیم، دنیا بر سرمان خراب شد. امام برای ما مانند پدر بود. یادم می‌آید شب کنکور بودم، اما وقتی فرصت دیدار با امام پیش آمد، کنکور را رها کردم و پشیمان هم نیستم و به دیدار امام شتافتم! مردم عکس‌های امام را مانند یادگاری‌های مقدس نگه می‌داشتند. این رابطه عاطفی، ریشه در محبت دوطرفه داشت؛ امام دل‌بسته امت بود و امت فدایی امام.

انتهای پیام/341

 

ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا