عید قربان؛ عید رهایی از نفس
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، عید قربان فرا رسیده و مسلمین را شعفی دو چندان دربرگرفته و آنها را سرشار از شوق بندگی کرده است، بندگی همراه با دلدادگی به معبود، معبودی که قرب به درگاهش جان را زلال نابی عطا میکند و روح را صفای معنوی میبخشد، قربی که حاصل اعتماد به خدا است، از آن دست اعتمادی که در قربانگاه ابراهیمی جلوه کرده بود، همان روزی که ابراهیم(ع) خاضعانه و خاشعانه چشم بر دل جان بست و تعلقات دنیوی را از خیال جان زدود و معبود را عاشقانه بندگی کرد، روزی که در میان آشفتگی پدرانه خلیلالله و اطاعت امر پروردگار، حتی به قیمت جان آن نیکو پسر، سر تسلیم در برابر آن احد یگانه فرود آمد.
در اضطراب ملائک، در میان وسوسههای ابلیس در رقابت عاطفی عشق به فرزند و عشق به اطاعت از امر خدا درحالی که ملکوت نظارهگر امتحان سخت ابراهیم(ع) بود، آنگاه که اسماعیل(ع) آماده ذبح برای رسالت پدر میشد، ناگهان ورق تقدیر پر از اضطراب برگشت و خداوند پسر را به پدر بخشید.
به پاس آن پیروزی نفس بر وسوسهها و ترجیح امر خدا بر خواسته دل، عید قربان بر مسلمین تجلی یافت تا خدا تا قیامت به بندگانش امتحان الهی را تذکر دهد و نتیجه سربلندی را یادآوری کند تا قرب الهی نصیب مؤمنان شود.
قربانی ذبح نفس است
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایینژاد، رئیس اداره امور استانهای سازمان هیئات و تشکلهای دینی کشور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در سوادکوه با بیان اینکه قربانی تقرب به خداوند و وسیلهای است که انسان را به خدا نزدیک میکند، اظهار کرد: در زمان حضرت آدم، حضرت قابیل که بنا شد قربانی برای خدا انجام دهند تا زمان حضرت ابراهیم که میخواست پسرش را ذبح و در راه خدا قربانی کند این سنت برای قرب خدا و ریختن خون برای گذشتن انسان از نفس و نزدیکی به خدا وجود داشت، اصل همان است که نفس حیوانی انسانی باید قربانی شود تا انسان جمال الهی را ببیند و به کبریایی برسد .
وی، افزود: در روز عید قربان قرار شد حضرت ابراهیم(ع) به فرمان الهی فرزندش را ذبح کند یعنی از تعلقات بگذرد، خداوند وقتی دید ابراهیم(ع) حاضر است از همه تعلقات در راه خدا بگذرد آن قوچ بهشتی آمد و آن را ذبح کرد و این رسمی شد و ما حج ابراهیمی و سنت ابراهیمی را ادامه دادیم که برای قربت و نزدیک شدن به خداست و درواقع ذبح نفس است.
سنت خوب اطعام به فقرا
طباطبایینژاد پخش گوشت قربانی و دادن اطعام را سنت خوبی دانست و گفت: گوشتی که تهیه و به فقرا و مساکین داده و اطعام داده میشود، سنت خوبی است و خداوند اطعام، طعام را دوست دارد مسلمانان به آن عمل میکردند.
وی با اشاره به قربانی در مراسم حج، اظهار کرد: در حجی که تعداد زیادی از افراد ایرانی و دیگر نقاط شرکت میکنند و در حج میلیونی حضور دارند، قربانی که انجام میشود شاید درست تنطیم میشد تا گوشت قربانی به کشورهای دنیا برسد و با این کار عمدهای از فقر در موقعیتهای خاصی برداشته میشود و کمکی خواهد شد.
طباطبائینژاد، تصریح کرد: به همه مسلمانان کمک کنند همانطور که روز برائت از مشرکین انجام میشود که حضرت امام فرمودند همدست و یک صدا باشند، مسلمانان همین طور که میتوانند قربانی انجام دهند فقر را بتوانند برطرف کنند، هم صدا باشند تا بتوانند در مقابل استکبار کارهای خیلی بزرگی انجام دهند تا انشاءالله روزی فرا برسد که هم صدا شوند و رژیم منحوس اسرائیلی رو ریشه کن کنند.
در عید قربان تقوای الهی وجود دارد
رئیس اداره امور استانهای سازمان هیئات و تشکلهای دینی کشور، افزود: عملی که خداوند قرار داده است، روز عرفه که مراسم حج شروع میشود وقوف در عرفات دارند و به معرفت و شناخت میرسند و بعد در مشعر میمانند و بعد در منا که شیطان را سنگ میزنند همه اینها مسیری معرفتی هست، در روز عید قربان وقتی به شیطان سنگ میزنند و آن را از خود دور میکنند جایی است که انسان نفس خود را باید قربانی کند تا خلاص شود و به سمت خدا حرکت کند.
وی، ادامه داد: این مسیری که خداوند برای ما ترسیم کرده است، بعد آن دور خانه خدا طواف میکنند و رنگ خدایی میگیرند.
طباطبایینژاد با بیان اینکه کسانی که در سرزمین وحی نیستند نیز با خواندن دعای عرفه برای عید قربان آماده میشوند، گفت: با خواندن دعای عرفه برای عید قربان آماده میشویم، در عید قربان خیلیها گوسفند ذبح میکنند خداوند در قران میفرماید: شما که گوسفند را میکشید و شتر را نهر میکنید خون و گوشتش به خدا نمیرسد و تقوا از جانب خداست .
وی، افزود: درواقع این کاری که انجام میدهید نمادی است که خدا تقوای شما را نشان میدهد.
عید رسیدن به خدا و بندگی
طباطبایینژاد اظهار کرد: در ایران هم این کار انجام میشود و خیلی افراد قربانی انجام میدهند، بسیاری با هم شریک و سهیم میشوند و قربانی انجام میدهند، راه و رسمی که حجاج در آنجا انجام میدهند و ما در خانه خود در عید قربان انجام میدهیم، عیدی که عید بندگی، رهایی از نفس و رسیدن به خداوند بعد یک دهه ذالحجه و نماز ذالحجه است.
نیت قربانی کردن فضیلت دارد
رئیس اداره امور استانهای سازمان هیئات و تشکلهای کشور با اشاره به این مطلب که افراد دارای عدم تمکن مالی به صورت شراکتی قربانی انجام میدهند، گفت: در دین ما آنچه که بیشتر فضیلت دارد نیت هست، کسانی که تمکن مالی ندارند خداوند به نیتها آگاه هست، شخص میخواهد قربانی کند اما تمکن مالی ندارد این نیتی که فرد میخواهد انجام دهد در نزد خداوند همان اجر و پاداش را میگیرد.
طباطبایینژاد، افزود: خیلیها در اماکن مختلف با کمترین میزان هم قبول میکنند تا افراد در بحث قربانی سهیم میشوند، لازم نیست که انسان یک قربانی انجام دهد با پول کم با موسسات مختلف هم میتواند سهیم باشد.
وی اظهار کرد: در هر صورت انسان توجه داشته باشد که میتواند اخلاق بد،تکبر و ریا را کنار بگذارد با خانواده خوش برخورد باشد، این چیزهایی یعنی همان سر بریدن نفس حیوانی که انسان این فضیلتها را پیدا کند و از خدا بخواهد که در این مسیر بندگی کمکش کند تا ما در مقام بندگی جا پای حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل( ع)،برجا پای نبی مکرم و حضرت سیدالشهدا(ع) بگذاریم.
انتهای پیام/