نجوای «اللهم اهل الکبریاء» سمنانیها در نماز عید قربان
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سمنان، صبح دهم ذی الحجه، صبح روز عید سعید قربان، با نسیم خنک ایمان و بوی معطر گلهای سراسر استان سمنان فرا رسید. در این روز پراهمیت و باارزش، جمعیتی از مردم مؤمن و خداجوی استان در مصلیها، مساجد و حسینیههای شهرها و روستاهای سمنان گرد هم آمدند تا در محضر نماز عید قربان، با خالق مهربان پیوندی تازه برقرار کنند و در سایه ذکر و دعا، روح خود را شستوشو دهند.
نماز این عید سعید، که بر اساس روایات، فرصتی برای «قربانی کردن نفس» و دستگیری از گناهان است، در سمنان با شکوهی خاص برگزار شد؛ شکوهی که تنها ناشی از ایمان عمیق و تعهد به ارزشهای الهی است.
نماز عید سعید قربان در مصلی امیرالمؤمنین (ع) شهر سمنان، به امامت حجتالاسلام غلامحسین مهدوینژاد امام جمعه موقت این شهر، با حضور پرشور مردم اقامه شد.
صدای تکبیرها در هوای صبحگاهی سمنانیها، نغمهای از شادی و خرسندی را به اطراف مصلای بزرگ مصلی امیرالمؤمنین (ع) شهر سمنان منتقل کرد و انگار زمین را در حلقهای از خشوع و تقدیس فرو برد.
در شهرهای دیگر استان سمنان نیز این فضای معنوی تکرار شد.
در شاهرود، قرائت کلام الهی و اقامه نماز عید سعید قربان به امامت حجتالاسلام نظری، روح مردم را به حرکت درآورد و در مدرسه حسینیه قلعه، نفسهای مومنان در کنار هم، نفَس توبه کشیدند.
در دامغان، مصلی شهر، گواهی بر حضوری مستحکم اهل ایمان بود و مردم دیار صددروازه پیشانی بندگی بر آستان ربوبیت ساییدند.
در گرمسار، مسجد جامع این شهر میزبان مردمی بود که نجوای «اللهم اهل الکبریاء والعظمه» را در نماز عید قربان به امامت حجتالاسلام سید علی آرامی سر دادند و پس از آن نیز از زبان مداحان، زمزمههای ولایت و عشق به اهل بیت (ع) فریاد میکرد.
در مهدیشهر، حسینیه المهدی محلی برای تقویت ایمان مردم، به ویژه جوانان و نوجوانان بود که با سخنان حجتالاسلام سیادتی، روحیه ایثار و قربانیکردن نفس را تقویت کردند.
در میامی، مسجد امام حسن مجتبی (ع)، نماز عید سعید قربان به امامت حجتالاسلام عزیزی، صحنهای از وحدت و همبستگی بود.
در سرخه، حسینیه شهدا، شاهدی بر انسانهایی بود که در قنوت بندگی خود، از خدای خود «جود و بخشش» طلب میکردند.
در آرادان، مسجد صاحبالزمان (عج) در ساعتی زودتر از زمان اعلام شده، شاهد پرواز قلبهایی بود که در جستجوی رحمت الهی بودند.
نماز عید سعید قربان در مسجد جامع ایوانکی به امامت حجتالاسلام کشمیر، گواهی بر تعهد مردم به سنتهای نبوی داد.
همچنین حسینیه اعظم کلاته رودبار از ابتدای صبح امروز، میزبان نمازگزارانی بود که با لباس ساده؛ اما دلهایی غنی از ایمان به امید «کبریای الهی» دست بندگی به آسمان گرفتند.
در مناطق دورافتادهتر مثل مجن، بسطام، بیارجمند و شهمیرزاد، نیز این فضا با همه همان جزئیات تکرار شد.
در دیباج، مصلی شهر نماز عید سعید قربان به امامت حجتالاسلام غریب بلوک، فضایی از تأمل و تعمق رقم زد.
در رویان، مسجد جامع با حضور حجتالاسلام جلایی صلاحی، و در درجزین نیز مسجد صاحبالزمان با امامت حجتالاسلام عامری، محلی برای تجدید بیعت با ارزشهای حقیقی زندگی بود.
آری، امروز، روزی است که در آن انسان به یاد خانوادهٔ ابراهیمی خود میافتد؛ یاد قربانیهای بزرگ، یاد ایمانی که به جان میپیوندد. در عید قربان، ما نه تنها دامی را قربانی میکنیم، بلکه به همراه آن، نفس خود را در برابر گناهان تسلیم و دوباره به سوی خداوند حرکت میکنیم. این است قربانی حقیقی؛ آنچه که در دل هر نمازگزار این روز در سمنان و سراسر ایران اسلامی رقم خورد.
تاریخچه و اهمیت عید قربان در دین اسلام
عید قُربان یا عید الأضحی، یکی از مهمترین و بزرگترین اعیاد مسلمانان است که هر ساله در روز دهم ماه ذی الحجه و پس از برگزاری مناسک حج در کشورهای اسلامی گرامی داشته میشود. این روز، نمادی از قربانیکردن نفس و تسلیم شدن در برابر خداوند است و به یادآوری داستان الهی حضرت ابراهیم (علیه السلام) و فرزندش اسماعیل (علیه السلام) است.
روایات متعددی از منابع اسلامی اسلام سنی و شیعه حاکی از آن است که این عید به داستان ذبح حضرت اسماعیل(ع) بازمیگردد. در این داستان، پیامبر ابراهیم(ع) در خواب میبیند که باید فرزندش را قربانی کند. با اخلاص و ایمان عمیق، او تصمیم به اجرای آن میگیرد، اما در لحظه آخر، خداوند با فرستادن قربانی جانشین، اسماعیل را نجات میدهد. این رویداد الهی نماد ایثار، اطاعت از خدا و فداکاری است و انسانها را به قربانی کردن چیزهای محبوبشان در راه خدا دعوت میکند.
این رسم قربانی کردن به دوران قدیمیتر اسلام هم بازمیگردد؛ زیرا حتی در قبل از پیامبر گرامی اسلام، انسانها برای نزدیکی به خداوند، قربانی میکردند. البته در اسلام، این عمل با معنا و بصیرتی جدید به عنوان عبادتی الهی و سنت ابراهیمی تثبیت شده است.
فلسفه و اهمیت عید قربان
در روایات اسلامی، فلسفه اصلی عید قربان، قربانی کردن نفس و غریزههای شیطانی است. یعنی انسان باید گناهان، هوسها و تمایلات نادرست خود را «ذبح» کند و به جای عشق به دنیا، عشق به خدا را در دل خود تقویت کند. بنابراین، قربانی کردن دام تنها نمادی از این امر بزرگ است.
این عید فرصتی است برای تجدید عهد با خداوند، افزایش احسان به دیگران، تقسیم گوشت قربانی با نیازمندان و تقویت احساس همدلی و همبستگی در جامعه. در این روز، مردم مؤمن در سراسر جهان، با شستن و پوشیدن بهترین لباسها، نماز عید، دعا و مناجات، و انجام قربانی، به سوی خداوند حرکت میکنند.
این روز، روز عشق، ایمان و تسلیم کامل به خداوند است. روزی که در آن، انسانها با خانواده و جامعه خود، در کنار هم، نعمت وجود و نعمت اسلام را گرامی میدارند.
عید قربان، فقط یک عید نیست، بلکه درسی عمیق از ایثار، تسلیم و عشق به خدا است. تاریخچهای که از حضرت ابراهیم (ع) تا امروز، انسانها را به تفکر درباره قربانی کردن نفس و گناهان دعوت میکند. این روز، فرصتی استثنایی برای تقویت ایمان و تجدید بیعت با خداوند متعال است.
آری امروز روزی است که در آن، هر نمازی با دستانی در گریبان، خواستار رحمت خدا شده و هر قلبی، شکستهتر از گذشته، در مقابل معبودش خاشع شد.
انتهای پیام/363/