متخصصان ایرانی اورهال موتور هواپیما را بومیسازی کردند
به گزارش بخش اقتصادی وبآنگاه به نقل از ایسنا، در پس صدای پرواز هواپیماهایی که هر روز از فرودگاه مهرآباد و سایر فرودگاه های کشور برخاسته و فرو می آیند، تلاش بی وقفه تیمی از متخصصان ایرانی یکی از شرکت های دانش بنیان را شاهد هستیم که تا پیش از آن در انحصار غول های جهانی صنعت هوانوردی بود.
این شرکت خصوصی با تکیه بر توان مهندسان داخلی موفق شده است جایگاهی بی نظیر در حوزه تعمیرات اساسی موتورهای هواپیمایی کسب کند. مدیرعامل این مجموعه تأکید می کند: «امروز بیش از ۳۰ درصد ناوگان هوایی کشور تحت پوشش خدمات فنی ما قرار دارد.»
وی افزود: «تحریم ها نه تنها نتوانسته مانع پیشرفت ما شود بلکه به عاملی برای تقویت خودباوری و توسعه دانش بومی تبدیل شده است.» دستاوردهایی که حالا این شرکت را در زمره معدود مراکز دارای صلاحیت اورهال موتور جت منطقه قرار داده است.
شرکت دانشبنیان ایرانی با هدف رفع کمبود قطعات و محدودیتهای دسترسی به تجهیزات هوایی، در عرصه تعمیرات سنگین موتور هواپیما به یکی از بازیگران کلیدی تبدیل شده است.این تیم متخصص مسیر پرچالش توسعه فناوریهای بومی را با ایدههای نوآورانه آغاز کرده و امروز زیر بال بیش از ۹۰ درصد ناوگان هوایی کشور فعالیت میکند.
امین قیاسی، معاون مهندسی و تعمیرات این شرکت دانشبنیان در گفتگو با ایسنا از گستردگی فعالیت مجموعه تحت مدیریتش در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیماها خبر داد. وی اظهار داشت: «۱۲ سال پیش با توجه به نیاز مبرم کشور به مراکز تعمیراتی استاندارد، تصمیم گرفتیم استارتاپ این شرکت را راهاندازی کنیم. در آن زمان تنها چند شرکت دولتی و نیمهدولتی در این زمینه فعال بودند.»
قیاسی افزود: «ما به عنوان نخستین شرکت خصوصی، به صورت مستمر در این حوزه سرمایهگذاری کردهایم. امروز با پوشش بیش از ۹۰ درصد ناوگان هوایی کشور، گامهای بلندی در خودکفایی صنعت هوانوردی برداشته شده است.»
شرکتهای دانشبنیان ایرانی بهصورت مستمر در حال توسعه خدمات خود هستند. یکی از دستاوردهای قابلتوجه این مراکز، بومیسازی دانش تعمیرات موتور هواپیما است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که حتی کشورهای غیرتحریمی نیز مجوز تعمیر کامل موتورهای هواپیمایی را ندارند و بخشهای حساس آن باید توسط شرکتهای سازنده در آمریکا یا اروپا تأمین و نصب شود.
موضوع موتور هواپیما یک مسئله راهبردی محسوب میشود که تحت تأثیر عوامل مختلفی در سطح جهانی قرار دارد. حتی برای کشورهایی که مشمول تحریم نیستند نیز محدودیتهایی وجود دارد، زیرا قطعات حیاتی این سیستم تنها توسط تولیدکنندگان اصلی قابل ارائه است.
مدیرعامل یکی از شرکتهای فعال در این حوزه توضیح داد: «موتورهای هواپیما عمدتاً در آمریکا ساخته میشوند و چند برند اروپایی نیز در این زمینه فعالیت دارند. بخشهای حساس موتور شامل مسیر داغ، قطعات ثابت و دوار توربین است که از سوی تولیدکنندگان آمریکایی برای شرکتها ارسال میشود.»
وی با اشاره به راهبردی بودن حوزه تعمیرات موتورهای هوایی افزود: «در حال حاضر کشورهایی که دارای فناوری ساخت موتور هستند، اجازه تعمیر قطعات حیاتی را ندارند.»
حساسیتهای این بخشها را نباید نادیده گرفت و باید آنها را از سازنده دریافت کنند. با توجه به شرایط فعلی، تصمیم گرفتهایم مسیر بومیسازی را آغاز کنیم و اکنون جزئی از شرکتهای محدودی هستیم که به صورت تخصصی و مستقل در این حوزه فعالیت میکنند.
وی در ادامه افزود: کشورهای دیگر اجازه تعمیر این قطعات را ندارند و برای انجام تعمیرات باید مجوز لازم را از شرکتهای سازنده دریافت کنند. با توجه به تحریمها، دسترسی مستقیم به منابع اطلاعاتی تعمیرات نداشته و دانش فنی آن در کشور موجود نیست. در حال حاضر ما جزو پیشگامان حوزه تعمیرات موتور هواپیما محسوب میشویم.
معاون فنی این شرکت تاکید کرد: خدمات سالانه ما شامل زمینگیری بیش از ۴۰ فروند هواپیمای مختلف است که نیازمند تعمیرات موتوری بوده است. با توجه به وضعیت ناوگان هوایی، این رقم قابل توجه است.
قیاسی اظهار داشت: تمرکز اصلی ما بر تعمیر موتورهای هواپیمای خانواده بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک است که شامل مدلهای ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ می شود.
مدیرعامل شرکت سازنده تجهیزات تخصصی اعلام کرد: علاوه بر انجام عملیات تعمیر، مهندسی معکوس و ساخت چند دستگاه تخصصی نیز با موفقیت به پایان رسیده و این تجهیزات هماکنون در مرحله بهرهبرداری قرار دارند.وی تأکید کرد که در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.
قیاسی درباره استقبال خطوط هوایی از خدمات این شرکت گفت: یک دهه پیش، تمایلی برای واگذاری موتورهای هواپیمایی به شرکتهای داخلی وجود نداشت و اغلب موتورهای خراب برای تعمیر به خارج از کشور ارسال میشدند. اما پس از انجام موفقیتآمیز چندین پروژه تعمیر تخصصی، اعتماد航空 companies gradually increased.امروز حدود 80 درصد ناوگان هوایی کشور از خدمات ما استفاده میکنند. به گونهای که در هر دو یا سه پرواز از فرودگاه مهرآباد یا سایر فرودگاهها، حداقل یکی از موتورها توسط متخصصان ما بازسازی شده است.
وی در ادامه درباره سیاست تأمین قطعات توضیح داد: اولویت اصلی ما بازسازی قطعات موجود است، اما در موارد خاص که امکان بازسازی وجود نداشته باشد، قطعات مورد نیاز را از منابع دیگر تأمین خواهیم کرد.