راهکار تثبیت جایگاه فرش ایران در بازارهای جهانی چیست؟
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، زهرا کمانی در مراسم سومین جشنواره فرش مهربان و دومین جشنواره فرش شیرینسو، فرش مهربان همدان را تنها یک کالا ندانست، بلکه آن را روایتگر هویت، صبر و ظرافت هنرمندان پرتلاش استان همدان توصیف کرد که قرنها با عشق به بافتن ادامه داده و داستان ایران را به جهانیان عرضه کردهاند.
وی این مراسم فرهنگی-هنری را فرصتی برای پاسداشت هنر اصیل و اندیشیدن به آیندهای روشن دانست که در آن فرش ایرانی با خلاقیت و نوآوری به کالایی لوکس، پایدار و جهانی تبدیل شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اهمیت خلاقیت، طراحی نقشههای سنتی فرش مهربان را گنجینهای بیبدیل خواند که میتوان با المانهای جدید ترکیب کرد. کمانی استفاده از فناوریهای نوین را راهی برای تثبیت جایگاه واقعی فرش در بازارهای جهانی دانست.
کمانی، نوآوری در استفاده از نرمافزارهای طراحی دیجیتال، بهینهسازی رنگهای طبیعی و به کارگیری دستگاههای کمکی را از عوامل افزایش سرعت تولید و تبدیل صادرات فرش به تجارتی پایدار برشمرد.
وی تأکید کرد: صادرات فرش دستباف تنها فروش یک محصول نیست، بلکه انتقال فرهنگ محسوب میشود ضمن اینکه استانداردسازی و برندینگ از اولویتهای اصلی برای رقابت در بازار جهانی است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران همکاریهای بینالمللی و حضور طراحان داخلی و خارجی را زمینهساز خلق آثار هنری جدید برای نمایشگاههای جهانی عنوان کرد.
کمانی با اشاره به چالشهای پیش روی فرش دستباف، از برنامهریزیهای مدون دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای عالی راهبردی برای رفع این مشکلات خبر داد. وی ابراز امیدواری کرد با همراهی جمعی، حمایت دولت و مجلس و توجه مقام معظم رهبری، حماسهای بزرگ در صنعت فرش دستباف رقم بخورد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه هر گره فرش مهربان عشقی به آیندگان است، بر ضرورت حفظ و گسترش این هنر تأکید کرد.
وی از احیای شورای عالی راهبردی و آمادگی این مرکز برای همکاری با تمامی نقشآفرینان حوزه فرش خبر داد تا این هنر-صنعت به اوج شکوفایی برسد.
انتهای پیام/