هوشمندسازی معابر حادثهخیز قم برای کنترل تصادفات
رضا خانهزادیزدی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم گفت: در نشستی با حضور نمایندگان 15 مرکز استان در وزارت کشور، آمارها و وضعیت ترافیکی شهرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و گزارش عملکرد شهرها در زمینه کاهش تلفات و رفع نقاط حادثهخیز ارائه شد. شهر قم در کاهش تلفات ناشی از تصادفات شهری، موفق به کسب رتبه نخست در میان کلانشهرها و رتبه چهارم در سطح کشور شده است.
وی افزود: طبق ارزیابی راهور کشور از عملکرد سال 1403، شهر قم توانسته با اجرای طرحهای ایمنسازی و آرامسازی معابر شهری، تلفات ناشی از تصادفات را بهصورت قابلتوجهی کاهش دهد.
خانهزادیزدی از عملکرد مطلوب قم در رفع نقاط پرخطر ترافیکی نیز خبر داد و گفت: در ارزیابی ملی، قم در این بخش رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: در یک سال گذشته، 58 درصد از نقاط حادثهخیز سطح شهر شناسایی و ایمنسازی شدهاند، در حالیکه این رقم در برخی از شهرها حتی کمتر از 10 درصد بوده است.
به گفته معاون شهردار قم، کنترل سرعت یکی از مؤثرترین راهکارها برای کاهش تصادفات و حذف نقاط پرخطر است.
وی تأکید کرد: با مدیریت سرعت در محدودههای مشخص، میتوان هم میزان تصادفات را کاهش داد و هم ایمنی مسیرها را افزایش داد.
خانهزادیزدی با اشاره به اهمیت نگاه جامع به ایمنسازی معابر شهری خاطرنشان کرد: صرف حذف یک نقطه خطرناک ممکن است موجب انتقال خطر به نقطهای دیگر شود؛ بنابراین باید ایمنی مسیرها بهصورت محوری و یکپارچه دیده شود.
وی از پیشبینی این رویکرد در بودجه سال 1404 شهرداری قم نیز خبر داد و گفت: چند محور اصلی ترافیکی شهر با هدف ایمنسازی و کاهش خطرات تعریف شدهاند تا قم بتواند بهعنوان پایلوت ایمنسازی شهری معرفی شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم همچنین از توسعه زیرساختهای کنترل هوشمند ترافیک و سامانههای ITS خبر داد و گفت: طی دو سال گذشته و با دریافت مجوز اجرائیات پلیس، اقدامات مؤثری در محورهای حادثهخیز انجام شده که نتایج مثبتی نیز در پی داشته است.
خانهزادیزدی در پایان بر لزوم تدوین تعریف رسمی و مشترک برای نقاط حادثهخیز تأکید کرد و گفت: این تعریف باید از سوی وزارت کشور ابلاغ شود تا از اعمال سلیقههای مختلف جلوگیری شده و استانداردی واحد در همه شهرها اجرا شود.
انتهای پیام/